Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LPG Voordelen behalve financieel: Start bij kou beter, loopt mooier stationair, Verzuipt niet op de choke, Olie blijft schoner, bougies vervuilen minder… Geen gelul met verlopende vlotters en afstellingen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
bogaard77 schreef:LPG Voordelen behalve financieel: Start bij kou beter, loopt mooier stationair, Verzuipt niet op de choke, Olie blijft schoner, bougies vervuilen minder… Geen gelul met verlopende vlotters en afstellingen…
Da’s allemaal waar, maar het zijn slechts voordelen die de doorsnee consument (waar ik mij in probeer te verplaats op dit moment) niet zien.
En ja, ik ben groot LPG-liefhebber. Maar dat wil niet zeggen dat diesel ik diesel waardeloos vind. Sterker nog, het is een mooie brandstof, vooral in de scheepvaart.
patje74 schreef:rb schreef:Die keuze wordt zeker in NL altijd geleid door financiële motieven; er zullen weinig mensen zijn die zeggen:“Nu ga ik eens fijn dieselen” als voor dezelfde investering een krachtiger benzine-exemplaar te koop is.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn voldoende automobilisten die werkelijk genieten van het rustgevende karakter van een diesel. Er zijn ook meer dan voldoende automobilisten die snelheid/vermogen niet erg interessant vinden, zolang het maar voldoende is om normaal mee uit de voeten te kunnen.
Kortom, er zijn zat mensen die fijn dieselen, en niet alleen kiezen voor een diesel omdat deze in hun geval goedkoper uit valt.
Ik durf ‘m aan dat er meer automobilisten zijn die op benzine rijden terwijl diesel goedkoper uit zou zijn dan andersom. Ik heb het overigens niet over 2e handsrijders.
Qua karakteristiek ervaar ik zelf de 2.9V6 als een romiger, rustgevender en meer allround krachtbron dan mijn 2.0 HDi. Een standaard 4 cylinder 1.8 of 2.0 zou ik niet moeten, dan geef ik de voorkeur aan het sonore geluid en de trekkracht van de HDi. Oftewel: een zo hoog mogelijke koppelkromme.
Dit in tegenstelling tot LPG, welke eigenlijk naast de financiële voordelen maar weinig andere voordelen kent. Een diesel is fijn (ok, kwestie van smaak), een LPG-auto is pas fijn als je er niets van merk.
Dat klopt, maar eigenlijk is LPG een benzine met meer storingen, minder uitstoot en een goedkoper km-prijskaartje.
Menno. schreef:rb schreef:zullen weinig mensen zijn die zeggen:“Nu ga ik eens fijn dieselen” als voor dezelfde investering een krachtiger benzine-exemplaar te koop is.
Mwoahh , 535D ofzo , sla ik niet af
De C6 is trouwens ook te preferen met diesel
OK, maar de 535D heeft geen echt alternatief, de 550i misschien?
Een reëler (technisch) vergelijk: 335i of 335d? Beide 3-liter & 2 turbo’s.
Wat betreft de C6 ben ik het met je eens, maar alweer: een atmo V6 t.o.v. een turbo diesel V6. En we zijn het met elkaar eens dat een krachtigere benzinemotor in de C6 geen pleefiguur zou slaan.
Ik ben zeker niet anti-diesel (zie links) maar er kleven nadelen aan. Daarbij geloof ik niet dat jij in de C5 een V6 benzine zou weigeren indien dat uit kon en dat was bij nieuwkoop qua aanschaf prijstechnisch wel vergelijkbaar met de 2.2 HDi.
ik rij nu de eerste 10000km me Lpg, daarvoor (ruw geschat) 600000 diesel en 100000 benzine
kan echt niet begrijpen waarom ik dit niet eerder heb gedaan
ik heb zelfs de C25E gekocht met in m’n achterhoofd een ombouw naar Lpg, vroeger zou ik zeker voor een diesel gegaan zijn
denk dat het grootste nadeel aan een Lpg is dat je uitlaat het hardste roest bij korte verplaatsingen (op de drie systemen gezien)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik dacht wel dat dit artikel weer de nodige discussiestof zou geven.
Voor mij telt het volgende : pas als benzineauto’s met 1.6 t/m 2.0 L motoren ook op de snelweg 1 op 17 tot 1 op 20 halen, met hetzelfde lage toerental als de diesels…en je veel verhalen gaat lezen over die motoren dat ze 4, 5 of 6 ton halen…dan stap ik wel weer over op Benzine.
Tenzij ik noodgewongen mijn 1.9 D aan de kant moet zetten, blijft deze jongen mooi dieselen.
Maar natuurlijk zou ik graag dit geluid voor of achter mij horen, ik ben niet gek http://stream.2003.02.garnierprojects.com/geenstijl/enzo_lambo_edited.wmv
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach, tegen de tijd dat de belasting van diesels gelijk zijn met die van benzineauto’s, wil ik er over nadenken.
Zelf ben ik vroeger van een 1.9D overgestapt op een 1.6 LPG (G3), dit leverde zo’n besparing dat ik nooit meer naar diesel heb omgekeken. Ik reed toen erg veel, en juist als je veel rijd, maakt een klein verschil in kilometerprijs enorm uit.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bram schreef:Borrelpraat over diesels
De vraag is of de prestaties van de moderne diesel extreem veel beter zijn dan van een leuke benzine-broer. Het te behalen vermogen voor een 2.0 diesel is pakweg 170 pk, hoewel BMW met twee turbo’s de 200 pk-grens beslecht. Indrukwekkend, maar niet per se meer dan wat een 2.0 benzine voor elkaar bokst. Voor een eerlijk vergelijk moeten de 2.0 turbodiesels vergeleken worden met 2.0 turbo benzines. Dan komen er allerlei snoepjes in beeld zoals de 265 pk sterke 2.0 TFSI van de Audi S3 of 360 pk in de Mitsubishi Lancer Evolution IX FQ-360.
eindelijk eens een uitspraak die ik al vaker heb gedaan!
neem bijvoorbeeld de C6: “De HDi is veel sneller”
eerst eens 2 turbo’s op het benzine blok schroeven dan kijken we nog eens
vergeet niet dat de ongeblazen benzine paar een paar PK (ja en wat meer Nm’s ) achterop de diesel ligt
als je een benzine van 2 turbo’s voorziet dan is de HDi nergens meer
oh voor die kosten hebben ze ook een oplossing, LPG stoken
Bram schreef:en je veel verhalen gaat lezen over die motoren dat ze 4, 5 of 6 ton halen…dan stap ik wel weer over op Benzine.
bram er zijn zat benzine en lpg autos die de 500.000km halen
Sleutelwoord: Onderhoud!
Goed onderhoud is het belangrijkste voor de levensduur van een auto.
Maar lpg is niet zo geweldig als men hier zegt, voor auto’s met carburateurs en simpele elektronica werkt het prima. Voor moderne motormanagementsystemen is het echter geen goed alternatief, kijk de C5 verhalen maar na. CAN-bus en LPG gaan gewoon niet goed samen..
Over een jaar of 2 a 3 zijn de diesel zo ver doorontwikkeld dat ze krachtiger zijn dan benzine motoren, kijk maar naar de RC prototypes van Peugeot.
Doe mij dus maar diesel over n paar jaar.
citroenc2 schreef:bram er zijn zat benzine en lpg autos die de 500.000km halen
Noem eens wat voorbeelden dan ?
[wouter Bosmode aan] noem eens 3 merken die dat gemiddeld halen op benzine.....nou vooruit, noem er eens 2…..Oke dan, eentje maar [/mode uit]
Bram schreef:citroenc2 schreef:bram er zijn zat benzine en lpg autos die de 500.000km halen
Noem eens wat voorbeelden dan ?
[wouter Bosmode aan] noem eens 3 merken die dat gemiddeld halen op benzine.....nou vooruit, noem er eens 2…..Oke dan, eentje maar [/mode uit]
bmw
mercedes
volvo
Er zijn inderdaad volvo’s die zo op LPG naar de 600.000 km gaan!!
Emiel
Dat zijn allemaal oude motorblokken en daarop zit geen CAN-techniek, op oude motoren werkt LPG vaak probleemloos.