3 versnellingen kwijt
colargol99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-03-2007

- BX 1.9 TZD automaat
Gepost: 20 maart 2007 03:22 PM

Beste mede DSers,

ik zit behoorlijk met mijn handen in het haar, hoop dat iemand iets zinnigs kan zeggen over het plotsklapse verlies van 3 versnellingen.

Bij een stoplicht kon ik gisteren plotseling niet meer optrekken. Na wat zenuwachtig gefriemel bleek dat de tweede versnelling het nog wel deed. Alle andere niet meer, behalve de achteruit, zo bleek thuis. Het gaat om een handgeschakelde vierbak waarvan alle koppelings onderdelen ± 15.000 km geleden vervangen is (Valedo)

Heb de tunnel gedemonteerd en gekeken naar de stang en kabel in de hoop dat daar iets mis mee was, maar kan er niks aan ontdekken. Het gevoel in de versnellingspook is alsof je in het luchtledige bezig bent, totaal geen weerstand.

iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Bij voorbaat dank,

Hans

BX TZD automaat.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 20 maart 2007 03:28 PM
  [ # 1 ]

Ik gok het er op dat een van je schakelstangetjes los geschoten is van de bak.
Kijk even naar je versnellingsbak, daar komen normaal hefboompjes uit met een kogeltje erop waarop de schakelstang zit geklikt, de schakelstang kun je zo weer terug klikken, maar waarschijnlijk houdt het niet lang, je zult een nieuw ringetje in het hoedje moeten plaatsen, maar om weer even vooruit te komen kun je hem rustig weer terugklikken!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 maart 2007 03:47 PM
  [ # 2 ]

Hee mercucio.
Het is geen BX!!

Laat een collega kijken of de kabel bij je bak reageert als je de handle binnen op en neer beweegt.
Als dat zo is en de rest xzit ook vast dan is er IN de bak een schakel vork los. Komt heel soms voor.,

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 20 maart 2007 03:48 PM
  [ # 3 ]
bogaard77 schreef:

Hee mercucio.
Het is geen BX!!

Laat een collega kijken of de kabel bij je bak reageert als je de handle binnen op en neer beweegt.
Als dat zo is en de rest xzit ook vast dan is er IN de bak een chakel vork los. Komt heel soms voor.,

Surprisedops: uhm forget that I said anything Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 maart 2007 03:48 PM
  [ # 4 ]

Doet de kilometer teller het nog wel?
Rolling Eyes  ( dit is geen grap….)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
colargol99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-03-2007

- BX 1.9 TZD automaat
Gepost: 20 maart 2007 08:10 PM
  [ # 5 ]

@ Bogaart

Ja de km teller doet het nog. ik heb de buurman laten schakelen, ontkoppelen en zag dat alles nog vast zit. hem toen uitgelegd waar ie naar moest kijken en zelf geschakeld en alles zat nog steeds vast. De koppeling voelt nog precies hetzelfde aan als voorheen. Ik kreeg vantevoren ook niet de minste of geringste aanwijzing dat er iets fout zou gaan. Ben ook altijd heel precies met schakelen.

wat kan er dan zijn als de km teller het niet meer doet, je maakt me nieuwsgierig.

BX TZD automaat.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 maart 2007 08:14 PM
  [ # 6 ]
colargol99 schreef:

@ Bogaart

Ja de km teller doet het nog. ik heb de buurman laten schakelen, ontkoppelen en zag dat alles nog vast zit. hem toen uitgelegd waar ie naar moest kijken en zelf geschakeld en alles zat nog steeds vast. De koppeling voelt nog precies hetzelfde aan als voorheen. Ik kreeg vantevoren ook niet de minste of geringste aanwijzing dat er iets fout zou gaan. Ben ook altijd heel precies met schakelen.

wat kan er dan zijn als de km teller het niet meer doet, je maakt me nieuwsgierig.

als je km teller het niet meer doet is er iets serieus mis met het differentieel. Nu, jij hebt nog een 2 en een achteruit, dus het diff is OK. Lijkt er toch echt op dat er iets mis is met de schakelvork, of de bediening daar van. Helemaal omdat je geen gevoel hebt bij het inschakelen van de genoemde 3 versnellingen. Kijk toch nog eens heel goed naar de schakelstangen en ook naar de verbindingen tussen de pook en de schakelkabel. Die vind je als je het bovendeksel van de stuurkolom afhaalt. succes.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 20 maart 2007 09:23 PM
  [ # 7 ]

Je zou verwachten dat je ook de 4 kunt bereiken. Achteruit en 2 worden door de kabels bediend, toch?
Verder zou je je koppeling kunnen uitsluiten als je test op verschil met al dan niet draaiende motor: met stilstaande motor kun je alle mogelijkheden van de bak uitproberen, maar als de koppeling niet goed vrijkomt wordt schakelen belemmerd…daar heb je met draaiende motor last van.

knuffel

Profiel  
 
colargol99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-03-2007

- BX 1.9 TZD automaat
Gepost: 20 maart 2007 11:37 PM
  [ # 8 ]

De schade had nog groter kunnen zijn dus. tegelijkertijd een opluchting en een schrale troost voor iemand zonder sleutelruimte en -handen.

Ik zal ook eens bij het stuur zelf kijken, goed idee. En zit er onder de kachelradiator ook nog een verbinding?

in ieder geval al hartelijk bedankt tot zover.

Hans

BX TZD automaat.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 21 maart 2007 08:59 AM
  [ # 9 ]
colargol99 schreef:

De schade had nog groter kunnen zijn dus. tegelijkertijd een opluchting en een schrale troost voor iemand zonder sleutelruimte en -handen.

Ik zal ook eens bij het stuur zelf kijken, goed idee. En zit er onder de kachelradiator ook nog een verbinding?

in ieder geval al hartelijk bedankt tot zover.

Hans

Auto staat in Den Bosch?
Woon zelf in Oss, en kom regelmatig in Den Bosch, misschien even meekijken?
In antwoord: er zit kogelverbinding in de motorruimte tegen schutbord, maar alle bewegingen worden toch aan de bak doorgegeven, dacht ik?

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 maart 2007 10:53 AM
  [ # 10 ]

ivm de teller: Als die het niet doet is dat een aanwijzing dat het tandwieltje naar beneden is gevallen en dan loopt vaak het achterrste ronsel los (heeft NIETS met het diff te maken Waman!)Daardoor licht de onderste as los en grijpen de tandwielen elkaar niet meer.

Met de kabel selecteer je of 1-2, of 3-4 (rust stand) of 5-AR.
Met de stang schakel je een van de 6 (of 5) versnellingen in. als dekabel kapot is kan je alleen 3-4 inschakelen. als alles naast de bak beweegt is er niks mis met de kogel gewrichtjes bij je stuur.

blijft over: de schakelvorken in de bak. omdat goed te cheken moet het deksel van de bak af. Haal het grote deksel los en NIET het kleine langwerpige dekseltje.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
colargol99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-03-2007

- BX 1.9 TZD automaat
Gepost: 21 maart 2007 04:27 PM
  [ # 11 ]

Hoi Bogaard77,

Heb net Harry Martens gebeld (ontdekte op dit forum dat hij een goede reputatie heeft) en die komt tot dezelfde conclusie als jij. Het moet wel haast een schakelvork zijn en om dat te controleren moet het deksel er af. Dat ga ik dan maar eens proberen. als dat idd het probleem is, zou ik alleen het deksel hoeven te verwisselen en zou het probleem voltooid verleden tijd moeten zijn.


Dank je hartelijk voor het meedenken. Ik ga morgen een poging wagen. Het zou zelfs voor een leek als ik te doen moeten zijn en ik laat hier weten of het gelukt is cq wat ik aantrof.

Hans

BX TZD automaat.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 maart 2007 05:06 PM
  [ # 12 ]

Nou dat is niet gezegd. het kan ook een van de houdertjes zijn die door de schakelvork wordt bediend. die schuift dan over zn as.

Trek dat deksel eraf en kijk!

Dat van die teller dacht ik aan omdat je bak eruit is geweest. Valkuil nummer 1!

Doe Harry de groeten van joris.!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
colargol99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-03-2007

- BX 1.9 TZD automaat
Gepost: 05 april 2007 12:27 AM
  [ # 13 ]

Hier de oplossing van het raadsel van de versnellingen. Misschien dat iemand er ooit iets aan heeft.

De fout zat hem in het stangenstelsel. Net achter het schutbord (in de motorruimte) zitten 2 scharnierpunten die onderling verbonden zijn door een stangetje dat aan weerszijde een kogelvorm heeft. Het bovenste scharnierpunt moet geborgd zijn en die borging was er uit. Het hele probleem had dus maar 30 seconden hoeven duren, áls ik het maar geweten had.

Nou ja, ik ben weer een sleutelervaring rijker en hij schakelt beter dan ooit tevoren.

Alle meedenkers heel hartelijk bedankt. Ik had het niet gered zonder veel geld uit te geven als jullie niet hadden gereageerd.

Hans de Beer

BX TZD automaat.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 april 2007 12:49 AM
  [ # 14 ]
colargol99 schreef:

Hier de oplossing van het raadsel van de versnellingen.

Hans de Beer

Gefeliciteerd !!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook