Beste forum leden,
Mijn vriendin heeft een saxo ‘99 (1.0 of 1.1 ofzo) met +/- 135000 op de teller die wat probleempjes heeft, nu ik geen citroen expert ben hoopte ik dat jullie mij misschien op weg kunnen helpen aub.
1. De handrem moet je erg hoog optrekken voordat deze begint te remmen (klikt erg veel +/- 8x). Hoe moet de handremkabel worden afgesteld?
2. Tijdens het remmen ‘zakt’ het pendaal wat weg (sponzig gevoel). Wat kan hier de oorzaak van zijn.
3. Tijdens het schakelen knarst het een beetje en het schakelen gaat wat stroef. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Alvast erg bedankt
m.vr.gr. Chris
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
De handrem kun je stellen onder de auto, dit zit ongeveer op de hoogte waar de handle zit maar dan aan de ondezijde. Ik denk dat je wel een hitte schildje moet verwijderen om er bij te kunnen, boven de uitlaat.
Het wegzakken van het rempedaal luid op een lekkage. Waarschijnlijk is er een remcilindertje achter lek.
Voor dat schakelen eerst eens het schakelmechanisme smeren. Kun je goed bij als je het complete luchtfilter verwijderd. Die grote bol beweegt in een ander deel van het mechanisme en dat gaat wel eens stroef.
Succes ermee
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
De handrem stellen is zeer waarschijnlijk niet nodig, de kabels van een saxo rekken nauwelijks uit. Wat wel de grote slag van je hevel kan veroorzaken is een vastzittend stelmechanisme van de remschoenen. Er zit op de achterremmen een zelfstellend mechaniekje dat de remschoenen op de juiste afstand van de trommels stelt. Dit wil nogal eens vast gaan zitten, waardoor er geen correctie komt op de slijtage van je remschoenen. Wat er dan gebeurd is dat de remmen later gaan aangrijpen en dat de handrem hoger moet worden aangetrokken. Kwestie van goed gangbaar maken.
Als je dan de achterremmen toch hebt openliggen, kijk meteen even of de voeringen nog goed vastzitten aan de segmenten. Deze willen nog wel eens loslaten, met als mogelijk gevolg een blokkerend wiel. En controleer natuurlijk ook de wielremcilinders even….
P.S Weet waar je aan begint, en bij twijfels: begin er niet aan. Het is lastig als een auto niet start, maar het is nog veel lastiger als een auto niet (meer) remt….
Succes,
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Klinkt als versleten achterremmen (remcilinders, of mechaniek), of erger: versleten hoofdremcilinder (maar daar gaan we even niet van uit).
Wanneer zijn de achterremmen voor het laatst gecontroleerd? En wanneer is de remvloeistof voor het laatst vervangen (moet elke 2-3 jaar)?
Bedankt voor de reacties.
Van de onderhoudshistorie is eigenlijk niks bekend, maar gezien de rest van de auto is er weinig tot niks aan gedaan. Eigenlijk had ze deze auto beter niet kunnen kopen, maarja daar doe je nu weinig meer aan…
Maar als ik het zo hoor kan ik het beste beginnen met het checken van de achterremmen op o.a. het stelmechaniek en eventuele lekkage van de remcilindertjes.
En als er niks lekt de remvloeistof vervangen / remmen ontluchten? Zou het ook gewoon lucht kunnen zijn denken jullie (het wegzakken/sponzige gevoel)?
Als het stelmechaniek nu vast zit is dit dan nog fatsoenlijk gangbaar te maken of gaat dat niet meer, martijn?
Heeft iemand anders nog een idee voor het schakelen, dan ga ik binnenkort alles eens rustig bekijken. Zijn er bijvoorbeeld versnellingsbak problemen bekend bij deze kilometerstand? Want ik hoop niet dat er synchromeshen op hun eind lopen.
Als aanvullende info heb ik nog dat het vooral is bij warme motor, maar of dat iets zegt?
alvast bedankt,
chris.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Je zult inderdaad een voor een dingen moeten vervangen om er achter te komen wat het is. Ik zou eerst achterremmen gewoon compleet vervangen (voering, mechaniek en eventueel remcilinders). Gangbaar maken etc is niet handig, gewoon meteen vervangen (ligt toch open). Dan meteen remvloeistof doen (niet alleen ontluchten). Als het dan nog niet over is, is het de hoofdremcilinder.
Ik zou dus sowieso de remvloeistof laten vervangen bij onbekende onderhoudsgeschiedenis. Dat spul is hygroscopisch en die generatie Citroens hebben nogal last van corrosie aan de remonderdelen.
Misschien meteen maar alle vloeistoffen en bougies laten vervangen.
Schakelprobleem: hoe hoog is het niveau van de versnellingsbakolie (en hoe oud is de olie)?
Re: (Rem) problemen Saxo, wie weet hoe het zit?
cje4ever schreef:3. Tijdens het schakelen knarst het een beetje en het schakelen gaat wat stroef. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Controleer voordat je de versnellingsbak olie gaat verversen, eerst de hoogte van het koppelingspedaal, deze moet tussen de 13,5cm en 14,5cm zijn. Je kan de slag stellen door de stelmoer aan de koppelingskabel aan de bak te verdraaien, aandraaien en het pedaal komt hoger, doe dit slecht een paar slagen en meet de hoogte van het pedaal. Stel de slag niet te hoog in, die 14,5cm is echt het max., als je hem te hoog instel dan loop je het risico dat je slechts 1x kan ontkoppelen waarbij je meteen door de drukgroep heen drukt.
De slag meet je door het pedaal in ruststand te nemen en een rechte lijn te trekken naar het punt waar deze op de bodem neerkomt.
De kans is 99,9% dat als de koppeling gesteld moet worden omdat de slag te klein is, dat na het stellen de schakelproblemen over zijn.
Vandaag ben ik er maar eens aan begonnen, eerst de achterremmen open gemaakt:
- het automatische stelmechanisme zat aan beide zijden (muur-) vast.
- en 3 van de 4 voeringen waren gedeeltelijk los van de remschoenen. (best slordig dat dat zo slecht vast zit trouwens, eentje viel er min of meer zo vanaf)
- wielrem cylinders niet lek.
Dus morgen maar voor nieuwe remvoeringen kijken, om te beginnen en dan eens zien of de auto dan beter remt!
Moet ik de remcylindertjes ook gelijk vervangen, of is de kans dat deze gaan lekken met nieuwe voeringen niet zo groot?
Ook heb ik het schakelmechaniek ingespoten/gesmeerd en dat klink nu ook al wat beter, of de auto nu ook beter schakeld is nog ff afwachten want de auto kan nu zonder remmen ff niet rijden.
In ieder geval allemaal bedankt voor jullie adviezen, als er meer nieuws is zet ik weer een reactie.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
cje4ever schreef:Vandaag ben ik er maar eens aan begonnen, eerst de achterremmen open gemaakt:
- het automatische stelmechanisme zat aan beide zijden (muur-) vast.
- en 3 van de 4 voeringen waren gedeeltelijk los van de remschoenen. (best slordig dat dat zo slecht vast zit trouwens, eentje viel er min of meer zo vanaf)
- wielrem cylinders niet lek.Dus morgen maar voor nieuwe remvoeringen kijken, om te beginnen en dan eens zien of de auto dan beter remt!
Moet ik de remcylindertjes ook gelijk vervangen, of is de kans dat deze gaan lekken met nieuwe voeringen niet zo groot?
Ook heb ik het schakelmechaniek ingespoten/gesmeerd en dat klink nu ook al wat beter, of de auto nu ook beter schakeld is nog ff afwachten want de auto kan nu zonder remmen ff niet rijden.
In ieder geval allemaal bedankt voor jullie adviezen, als er meer nieuws is zet ik weer een reactie.
Ik zou de cilindertjes ook meedoen, nu het toch open ligt.
Deze gaan best vaak lek dus zonde dat je volgend jaar bv weer moet open maken.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
michel-16v schreef:Ik zou de cilindertjes ook meedoen, nu het toch open ligt.
Deze gaan best vaak lek dus zonde dat je volgend jaar bv weer moet open maken.
Dat zou ik ook doen.
Gr Martijn
Achterwiellagers
Oke bedankt,
Nog een vraag:
- Hoe moeten de achterwiellagers van de Saxo worden afgesteld? of is hier een bepaalde methode / aanhaalmoment voor ofzo?
(het zit met een moer waarvan je het kantje een stukje kunt omslaan in een uitsparing in de astap)