abxsport schreef:Dat zijn allemaal oude motorblokken en daarop zit geen CAN-techniek, op oude motoren werkt LPG vaak probleemloos.
wat is can techniek
en er werd gevraagd om benzine of lpg autos met een hoge km stand
er zijn ook xantia met vrij hoge km standen maar je moet niet vergeten benzine wagens hebben vaak wat meer tijd nodig voor ze bij de 5 ton zijn omdat de brandstof niet echt goedkoop is
Controlled Area Network, CAN. Geïtroduceerd door Bosch, moderne communicatietechniek voor in de auto. Google even op CAN-bus dan krijg je een beeld over hoe complex dit is… Geen draden met 12V en massa meer dus. Is allemaal moeilijk uit te leggen maar als er interesse is wil ik wel een poging wagen om het systeem uit te leggen.
sinds welk jaar wordt dat can bus gebruikt dan
Geïntroduceerd bij Citroën op de Xsara, dat is echter VAN-CAN. VAN=Vehicle Area Network van PSA en Renault, dit was echter geen succes (rara waar vreemde onvindbare storingen bij de C5 I vandaan komen). C4, C5 II, C6 en C4 Picasso zijn Full-CAN.
Ik zal van de week wel ff proberen een stuk te schrijven over VAN, CAN en LIN. Misschien dat het een en ander dan duidelijker wordt.
abxsport schreef:Geïntroduceerd bij Citroën op de Xsara, dat is echter VAN-CAN. VAN=Vehicle Area Network van PSA en Renault, dit was echter geen succes (rara waar vreemde onvindbare storingen bij de C5 I vandaan komen). C4, C5 II, C6 en C4 Picasso zijn Full-CAN.
Ik zal van de week wel ff proberen een stuk te schrijven over VAN, CAN en LIN. Misschien dat het een en ander dan duidelijker wordt.
ok maar dat zegt verder nog nix over de betrouwbaarheid op benzine lijkt mij
maar de tijd zou het leren denk ik over die wagens ook over de 500000km gaan
Niet alleen PSA en Renault gebruiken dit, ook andere merken,
MOST is het nieuwste systeem, dat werkt met glasvezel en lichtsignalen, Ik ben benieuwd naar je uitleg abxsport! dit is vrij complexe materie!
Emiel
BX19trs schreef:Niet alleen PSA en Renault gebruiken dit, ook andere merken,
MOST is het nieuwste systeem, dat werkt met glasvezel en lichtsignalen, Ik ben benieuwd naar je uitleg abxsport! dit is vrij complexe materie!Emiel
Hihi. CAN gebruikten ze ook bij VW. Ik heb hier met een stage bij een toeleverancier van elektronica mee gespeeld. Best lollig spul, maar toen toonden de testen al wel aan dat elektronica nog best rottig hufterproof te krijgen is als je het echt gaat mishandelen (denk aan vibraties, flinke temperatuurverschillen, etc).
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bram schreef:en je veel verhalen gaat lezen over die motoren dat ze 4, 5 of 6 ton halen…dan stap ik wel weer over op Benzine.
Dat hier minder voorbeelden van zijn is logisch.
Allereerst zijn de bestuurders die veel kilometers afleggen vaak zakelijke rijders. En gezien leasemaats. een voorkeur in diesel hebben, zijn die dan ook het meest bereden door deze veel-rijders.
Ten tweede zal je natuurlijk wel gek zijn om veel kilometers op jouw genoemde benzine te gaan rijden!
En als derde kunnen we uiteraard zeggen dat de te verwachten levensduur van een diesel simpelweg hoger is.
En toch kom je ze tegen, die LPG-wagens die tonnen achter zich laten. De problemen die zich tegenwoordig voordoen zijn over het algemeen ook geen LPG-specifieke problemen. Het zijn problemen die zich voordoen i.c.m. een bepaalde wagen. Ook al is de installatie nog zo goed, de wagen kan er niet mee overweg, of eigenlijk het computersysteem.
Dus kunnen we stellen dat, als de fabrikanten het computersysteem dusdanig aanpassen, vrijwel elke wagen zorgenloos op LPG zou kunnen rijden. Eventuele kosten van een toekomstige koprevisie zijn al lang “verdiend” als het zover is. Voor een C4 is het belastingverschil alleen al +/- €500,-/jaar.
Na na 3 ton in b.v. 6 jaar te hebben gereden, heb je aan belasting €3000,- gespaard, tel daarbij nog eens een lagere kilometerkostprijs. Stel, de kilometerkostprijs is maar 1 cent per kilometer. Dan is je budget voor die koprevisie al verdubbeld. Het verschil is echter hoger…. (ook na aftrek extra onderhoud.
Maar de meesten rekenen op korte termijn, en dan is diesel gewoon niet duur, heb je minder onderhoud en kan je langer op een tankje rijden. Dus begrijpelijk dat men hier vaak voor kiest. En ik blijf er bij, een diesel rijd ontspannend. Maar klink als een trekker.
Bram schreef:citroenc2 schreef:bram er zijn zat benzine en lpg autos die de 500.000km halen
Noem eens wat voorbeelden dan ?
[wouter Bosmode aan] noem eens 3 merken die dat gemiddeld halen op benzine.....nou vooruit, noem er eens 2…..Oke dan, eentje maar [/mode uit]
Ik had benzine vetgedrukt om aan te geven dat ik ook wel weet dat benzineauto’s op LPG vaak hoge standen halen…..maar dan heeft er vaak al wel een koprevisie plaatsgehad, maar goed….dat is al eens eerder besproken in deze draad.
Ik heb een jaar of 8 geleden contacten gehad met een Ir. die bij TNO werkte en die had het standpunt dat alleen in de fabriek gebouwde motoren op (aard)gas echt geschikt zijn…dit contact met hem was o.a. vanwege autobussen op aardgas.
Sterker nog….bij de gemeente hadden ze vuilniswagens gekregen die een DIESELmotor hadden, die waren omgebouwd tot aardgasmotoren….een ellende die ze met die dingen hebben gehad !
Mij is niet bekend of er ooit een autofabriek is geweest die een echte LPG motor hebben ontwikkeld, dus eentje die niet op benzine loopt, maar puur en alleen op LPG. :
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Mooi draadje over een Saab met zeer hoog kilometrage. Overigens zie ik het als regulier onderhoud als er een koprevisie plaatsvindt bij dergelijke kilometerstanden. Bij die Saab is dat een paar keer aan de orde geweest.
Als je maar zuinig bent op je motor, dan kom je al een heel eind.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
BX19trs schreef:Niet alleen PSA en Renault gebruiken dit, ook andere merken,
MOST is het nieuwste systeem, dat werkt met glasvezel en lichtsignalen, Ik ben benieuwd naar je uitleg abxsport! dit is vrij complexe materie!Emiel
VAN is ontwikkeld door PSA, Renault en een aantal andere bedrijven, dat moet ik ff opzoeken.
Maar het is idd vrij compexe materie en denk niet dat iedereen het gaat begrijpen.. Ik zal mn best doen, maar het zal wel ff duren voordat ik het hele verhaal klaar heb..
patje74 schreef:Dus kunnen we stellen dat, als de fabrikanten het computersysteem dusdanig aanpassen, vrijwel elke wagen zorgenloos op LPG zou kunnen rijden.
Tuurlijk kan dat, alleen Citroën wil dat natuurlijk niet. Ze investeren nu veel geld in hybride, dan ga je niet investeren in LPG.. Daarnaast is LPG moeilijk te verkrijgen op de thuismarkt, dan is de keus ook snel gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Best wel maf eigenlijk, want je moet al 1 op 23 rijden, wil je een lagere kilometerkostprijs qua brandstof hebben i.v.m. mijn BX.
Daarbij komt dat de lpg-markt vorig jaar nog aan het groeien was;
zibb.nl /auto > nieuwsbericht en hier nog eentje
Lpg beleeft opmars in nieuwe auto’s
De lpg-installatie is dankzij de relatief hoge literprijs van benzine en diesel terug in de gunst van de autokoper. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van de autoverkoop in Nederland van de RAI Vereniging en de Bovag, dat woensdag werd bekendgemaakt.
In de eerste elf maanden van 2006 werden 483.999 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet in ons land. Dat waren er bijna 9.000 meer dan de brancheorganisaties hadden verwacht. In totaal rijden er nu ruim 7,2 miljoen auto’s rond.
De belangstelling voor nieuwe auto’s met een lpg-installatie lag het afgelopen jaar 40 procent hoger dan in 2005. In totaal verlieten vorig jaar 8.643 wagens op autogas de showroom.
Wouter schreef in zijn draadje iets over dat hij zich rot was geschrokken van de huidige benzineprijs : http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179932&postdays=0&postorder=asc&start=150
XBXG schreef:Overigens viel het wel tegen om vandaag voor het eerst te tanken. € 60 euro voor een volle tank. Ik heb de afgelopen maanden de prijsstijging van euro95 niet in de gaten gehouden omdat ik lekker LPG tankte, maar 1, 48 per liter vind ik toch wel extreem hoog…
Ten opzichte van diesel is het verschil dus opeens wel heel groot geworden…zo ongeveer 45 ct per liter.
Reden ook dat mijn zoon toch maar met zijn BX turbodiesel blijft rijden, ook al maakt hij er nu veel minder km’s mee, nu hij veel op de motor zit.
Die 3 tientjes WB p/m meer heb je er nu al na minder dan 1 volle tank al uit, reken maar uit :
Op een tank diesel haal je (met 1 op 18 ) rond de 1000 km en ben je zo’n 60 euro kwijt (55 liter), met een benzineauto die gem. 1 op 13 rijdt moet je dan om 1000 km te kunnen rijden 77 liter benzine tanken en dat kost je nu 114 euro
Ik heb even de gemiddelde prijzen berekend…kleine diesels als een Saxo 1.5D lachen zich natuurlijk helemaal een slag in de rondte met 1 op 22.
Dus ik verwacht een sterke toename van dieselgebruik…(en in mindere mate ook LPG)
Nu maar hopen dat ze geen extra maatregelen gaan nemen in het kabinet tegen de dieselrijders, eerlijk gezegd verwacht ik dat ook niet omdat dit ook het goederenverkeer zou treffen en zo dom zullen ze niet zijn.
Ik tank overigens 1x per 3 maanden ook benzine…..5 liter om precies te zijn, voor mijn Spartamet…..die haalt 1 op 60
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Diesel simpele techniek weinig storing mogelijk, lange levensduur en zuinig in verbruik. Oh ja, ook nog een hoog koppel.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard