Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Hallo,
Mijn ds 23ie heeft een tijdje stilgestaan (twee weken) en nu was de accu leeg, niet erg.
Accu opgeladen en de auto start meteen, maar tijdens het starten en het lopen van de motor hoorde ik iets tikken. Vervolgens motor uit gezet en kijken, het tikken bleef doorgaan en interval van het tikken werd al minder tot nul. Nog een keer starten en goed kijken en luisteren, nu komt het tikken uit of van de hydroliekpomp. Als de auto even draait en wordt uitgezet stopt het tikken als de auto in de eerste versnelling wordt gezet (halfautomaat), hoogteregeling lijkt geen invloed te hebben. Ik heb de auto nog niet langer laten draaien om te kijken of het ophoud als de motor een tijdje loopt.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Als de HD-pomp lucht aanzuigt, gaat ie tikken. Is niet goed niet, zijn al meerdere topics over gestart.
Als je de topics leest is dit erg van belang:
Als ie tikt moet de motor gelijk afzetten, gaat de pomp namelijk kapot van, omdat de hydrauliek olie ook het smeermiddel voor de pomp is.
Zoek maar eens op tik of tikken o.i.d.
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Er wás een heel mooi topic hierover, maar alle posts zijn verwijderd.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=178924
Dat tikken wordt veroorzaakt door lucht of door stikstof van de bollen in het systeem.
Het kan tijdelijk worden opgelost door de ontlastschroef van de HDR even een tijdje open te zetten weer dicht te draaien.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
langevelsloo schreef:Er wás een heel mooi topic hierover, maar alle posts zijn verwijderd.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=178924
Dat tikken wordt veroorzaakt door lucht of door stikstof van de bollen in het systeem.
Het kan tijdelijk worden opgelost door de ontlastschroef van de HDR even een tijdje open te zetten weer dicht te draaien.
Dat stikstof van de bollen kan dat vrijkomen doordat het membraam in de bol scheurt, breekt oid?
Mijn auto mist namelijk het hitteschild bij het spruitstuk; kan het zijn dat het membraam in de bol hier vlakbij door hitte is gescheurd of gebroken oid, ik gis maar wat.
Hoe kan ik hier dan achter komen is mijn volgende vraag, eerst ontluchten?
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Ik heb het misschien niet goed omschreven… Het kan aangezogen lucht zijn van de pomp en/of het is misschien stikstof uit de bollen.
Membranen scheuren normaal gesproken niet. Ze verouderen en worden dan poreus. En dat verouderen gaat natuurlijk wel sneller als ze warm worden van de uitlaat.
In mijn geval hadden de bollen zo weinig druk dat ze vervangen werden. Ik heb er daarna geen last meer van gehad.
Lekt de pomp? Als dat zo is, zou ik daar eerst iets aan doen.
Ik hoop dat een moderator dat topic van Marsje weer kan herstellen.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
langevelsloo schreef:Ik heb het misschien niet goed omschreven… Het kan aangezogen lucht zijn van de pomp en/of het is misschien stikstof uit de bollen.
Membranen scheuren normaal gesproken niet. Ze verouderen en worden dan poreus. En dat verouderen gaat natuurlijk wel sneller als ze warm worden van de uitlaat.
In mijn geval hadden de bollen zo weinig druk dat ze vervangen werden. Ik heb er daarna geen last meer van gehad.Lekt de pomp? Als dat zo is, zou ik daar eerst iets aan doen.
Ik hoop dat een moderator dat topic van Marsje weer kan herstellen.
Ik hoop dat dat topic herstelt kan worden want ik kan zelf niet veel vinden over dit, of ik zoek verkeerd. Ik ben nog niet zo handig op het net en met het sleutelen aan de auto maar met de kennis op het forum moet het toch lukken dacht ik.
Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Ik was wat betreft het topic helemaal abuis.
Je moet dit topic hebben:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=178923&start=0
Dit topic blijkt twee keer gestart te zijn. Daarvan is de ene direct op slot gedaan. En juist die kwam ik tegen. Domme pech.
Je hebt weer even wat leesvoer. Succes!
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Bedankt voor de link. Eindelijk heb ik weer wat tijd om weer wat aan de auto te gaan doen. Ik wilde in eerste instantie het hydraulisch systeem ontluchten om te kijken of het tikken daarmee ophoudt. Nu ben ik zelf een beginnend sleutelaar en kan ik de ontluchtingschroef niet vinden. Bij een andere ds (een 21m uit 67) die bij een kennis staat voor wat laswerk kan ik hem zien zitten nadat die kennis hem aanwees.
Bij mijn ds (23ie halfautomaat) kan ik al slecht naar beneden en zie ik al helemaal niks. Heeft iemand een tip voor mij hoe ik dit gemakkelijk kan doen?
Alvast bedankt, Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Het klinkt misschien wat knullig, maar met een zaklamp erbij zie je ‘m zo zitten.
Gebruik een steeksleutel (12 dacht ik), want een ringsleutel is niet zo makkelijk daar.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
langevelsloo schreef:Het klinkt misschien wat knullig, maar met een zaklamp erbij zie je ‘m zo zitten.
Gebruik een steeksleutel (12 dacht ik), want een ringsleutel is niet zo makkelijk daar.
Bij een DS 23 IE ahlfautomaat kan je zoeken tot je een ons weegt met je lampie… de hd regelaar zit namelijk onder de koeltunnel, aan de linkerkant van de versnellingbak, helemaal vooraan onder de radiateur.
Daar kom je alleen bij als je de koeltunnen eerst verwijderd. Daarom kan ie em dus ff niet vinden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
ops:
Wist ik niet…
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
giel schreef:[Mijn auto mist namelijk het hitteschild bij het spruitstuk; kan het zijn dat het membraam in de bol hier vlakbij door hitte is gescheurd of gebroken oid, ik gis maar wat.?
Daar gaat je membraan ZEKER van kapot! monteer een nieuwe (of een gebruikte)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
bedankt voor de tips, ga vanavond weer verder.
Als ik het systeem ga ontluchten, dan moet de auto toch in de laagste stand staan dacht ik? En hoelang moet ik de schroef “open” laten staan?
En ik heb op de citromobile een hitteschild gekocht die er vanavond ook opzet. Kan dus weer effe lekker aan de gang.
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
giel schreef:bedankt voor de tips, ga vanavond weer verder.
Als ik het systeem ga ontluchten, dan moet de auto toch in de laagste stand staan dacht ik? En hoelang moet ik de schroef “open” laten staan?.
nee hoor. gewoon in rijstand.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
En hoelang moet dat; hoor je een sis of moet wachten totdat de olie eruitkomt?
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Draai de schroef een halve slag open. Dan hoor je een steeds lager wordende fluittoon. Als je niets meer hoort draai je de schroef dicht en wacht tot de auto weer in de benen is gekomen. Doe dit een paar keer.
Het is trouwens niet zo dat het fluitje uiteindelijk minder wordt of verdwijnt hoor.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03