Superdave schreef:En Bram, ik zit niet echt te wachten op “Ik zei het toch al”, zeg dan niks.
Dat zei (schreef) ik niet.
Nou, afwachten dus maar tot je de zooi weer terughebt. I keep my fingers crossed.
Vooralsnog is het slikken of stikken. Ik neem aan dat je er ook niet op zit te wachten om het D blok weer terug te bouwen. Ik ken t gevoel wel: balen als een stekker, maar toch maar doorgaan. Als je genoeg doordouwt wordt je inzet uiteindelijk wel beloond.
Mocht je nou echt hufterproof maatregelen willen nemen. Check de zuigerveren (olie erop en kijken of het wegzakt na een nacht) en drijfstanglagers. Die kun je voor zover ik weet testen met plasticage oid. Mochten de drijfstanglagers nog prima zijn, dan mag je dat van de krukaslagers ook verwachten.
Een gebruikt blok is vreselijk lastig in te schatten. Zeker als hij in dit geval niet goed trok en je dus moet gaan gokken wat het kan zijn. Met mijn vorige 18 TD blok ben ik hier ook de mist mee ingegaan (oliezuiperd ingebouwd) terwijl ik aan de Turbo D12 vooralsnog een prima blok heb. Dan heb jij hebt je 18 TD uitgebreider kunnen testen dan ik de Turbo D12 maar toch zegt te dus weinig. Het moest zich in de praktijk ook maar bewijzen. De bewering bij het aankopen van een tweedehands blok “dat ie prima is” stelt in elk geval in de praktijk weinig voor (althans: je moet natuurlijk wel weten wie het zegt: bij bijv. een firma de Vos die het ook keihard durft te garanderen heb ik daar wel wat meer vertrouwen in).
Wat mij betreft heb je in elk geval al de doorzettersprijs van het jaar verdiend. Er zijn er genoeg die het bijltje er al eerder bij neer zouden hebben gegooid.
@Bram: we bedoelen het wslk allemaal wel goed, alleen komt het er soms wat rottig uit.
Zo de nieuwe turbo gaat er WEL op, ik heb hem net even op de boormachine gehad ism een hoop olie…
EN tada hij draait echt soepel, en draait zelfs even door!
Citroen_95 (Eric) was net even op bezoek met zijn BX Break, die echt goed vol lag met spullen, de break werd goed gebruikt!
Ook hij vond de turbo goed draaien.
Dus dat ‘risico’ durf ik nu zeker te nemen.
Ook ben ik er achter gekomen dat er putjes in de linker cilinder zit, lichte putjes wellis waar maargoed….
De motor heeft in iedergeval een lekker stuk metaal gegeten
De kop is nog niet terug en weet dus nog niets… spannend, en anders maar een andere kop.
Morgen HOOP ik dus de kop weer te monteren, en ik hoop om droog weer.. zodat ik woensdag, evt donderdag weer naar me werk kan met de bx ipv de ax (bedankt dat ik me eigen ax weer mocht lenen mop )
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zeg Dave, weet jij of er op een Garrett-turbo ook een stelschroef zit voor de turbodruk? Ik meen namelijk eens op een Peugeot-forum te hebben gelezen dat je met een A8A met een Garrett-turbo een truc uit moet halen door een reduceerventiel te monteren op de leiding die naar de wastegate loopt.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Zeg Dave, weet jij of er op een Garrett-turbo ook een stelschroef zit voor de turbodruk? Ik meen namelijk eens op een Peugeot-forum te hebben gelezen dat je met een A8A met een Garrett-turbo een truc uit moet halen door een reduceerventiel te monteren op de leiding die naar de wastegate loopt.
Geen idee eigenlijk, ik heb alleen nog maar KKK turbo’s gezien ops:
Dus dat zou ik echt niet weten, denk jij dat je een Garret of een KKK turbo heb dan?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:knäckor schreef:Zeg Dave, weet jij of er op een Garrett-turbo ook een stelschroef zit voor de turbodruk? Ik meen namelijk eens op een Peugeot-forum te hebben gelezen dat je met een A8A met een Garrett-turbo een truc uit moet halen door een reduceerventiel te monteren op de leiding die naar de wastegate loopt.
Geen idee eigenlijk, ik heb alleen nog maar KKK turbo’s gezien ops:
Dus dat zou ik echt niet weten, denk jij dat je een Garret of een KKK turbo heb dan?
Hier een foto van een Garret turbo van de Turbo D12
En hier van de 18 TD
Je kan zien dat de turbo bij beide blokken duidelijk omgedraaid zit t.o.v. elkaar. Maar het principe is hetzelfde. EEn drukdoosje dat onder druk wordt gezet met een slangetje uit het inlaatslakkenhuis. Vervolgens bedient dat drukdoosje een stang op de turbo die de wastegate bedient.
Als je het stangetje verstelt kan je hem op meer of minder druk laten reageren. Dit principe verschilt niet van de KKK turbo. Het enige wat op dat peugeot forum wellicht wordt gemeld is een manier waarop je de turbo druk instelbaar kan varieren. Dat je een rustige (normale) mode krijgt een een mode waarbij je flink wat extra turbodruk creeert. Is in principe natuurlijk allemaal regelbaar door meer of minder druk naar het doosje toe te laten.
Weet iemand misschien de maximale turbo druk!? ik heb hem namelijk een halve cm ingedraaid maar weet nog niet op wat voor druk hij staat.
Als het goed is vandaag de kop terug.. anders morgen, hun hebben het ook druk
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Weet iemand misschien de maximale turbo druk!? ik heb hem namelijk een halve cm ingedraaid maar weet nog niet op wat voor druk hij staat.
Als het goed is vandaag de kop terug.. anders morgen, hun hebben het ook druk
Da’s wellicht een beetje lastig. Ik denk dat je het experimenteel moet afstellen. En je kan de druk alleen maar meten onder belasting. Door een beetje gassen in de vrij te gassen bouw je geen significante turbodruk op.
Sja, da’s altijd lastig als je afhankelijk bent van anderen. Nog eventjes geduld dus.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik dacht geen stelschroef op mijn turbo te hebben gezien toen ik onder mijn auto lag, dus ik ging er stiekem even vanuit dat ik een Garrett heb, maar misschien heb ik het wel verkeerd gezein ops:
Als ik het goed begrijp is het principe van de stangetje verstellen en het reduceerventiel monteren dus hetzelfde, alleen een reduceerventiel kan je plaatsen waar je het zelf wil en dus kan je er makkelijker bij?
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Ik dacht geen stelschroef op mijn turbo te hebben gezien toen ik onder mijn auto lag, dus ik ging er stiekem even vanuit dat ik een Garrett heb, maar misschien heb ik het wel verkeerd gezein ops:
Als ik het goed begrijp is het principe van de stangetje verstellen en het reduceerventiel monteren dus hetzelfde, alleen een reduceerventiel kan je plaatsen waar je het zelf wil en dus kan je er makkelijker bij?
Je moet met ring ring sleutel 8/9 een moertje los draaien en dan met een hele kleine inbus de stelschroef indraaien.
Gister heeft me vader de kop opgehaald en weggebracht naar Alkmaar, het bedrijf was een beetje boos, maargoed duurde wel erg lang (achteraf bleek een stroomprobleem het probleem, hadden ze ook ook kunnen melden.)
Maargoed vanmiddag kunnen we hem (als het goed is) ophalen.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:het bedrijf was een beetje boos
Is altijd jammer dat ze dan boos worden op de verkeerde, hè?! Als ze alleen al even gebeld hadden om te melden dat er vertraging zou zijn en waarom hadden jullie volgens mij nog wel even geduld gehad?
Maar goed, klant is koning, terecht dat je je niet met een kluitje (of zelfs zonder) in het riet laat sturen! Ben benieuwd wat er nou uiteindelijk uitkomt…!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Even een kort berichtje,
De kop is goed, kamers zijn vervangen en hij word nu gevlakt, en ga hem dus nu ophalen.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Top geregeld! Ik ben erg benieuwd hoe hij straks gaat rijden! Succes met monteren.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Hé goed nieuws zeg. En dat met een paasweekend voor de deur. Ook je BX zal weder opstaan.
Ik PB binnenkort wel even om wat af te spreken.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!