huizing schreef:Waarom zo moeilijk doen over een spanrol?
Als de riem eraf is geef je hem een zwieper, rolt ie dan geruisloos dan gaat ie bij mij nog weer een ronde mee. Zit er duidelijk speling in en/of ratelt ie wat, dan moet er natuurlijk wel een nieuwe op.
dat kun je doen idd. Dat dacht ik ook te kunnen doen bij mijn eerste turbodiesel motor. Alleen de riem wisselen: dik 30.000 km later lag het lager er toch uit en de motor bijna in de soep omdat ik het op tijd hoorde.
Sindsdien doe ik niet zo moeilijk meer over een paar extra tientjes voor een spanrol. Gewoon vervangen dus met een riemwissel.
Maar als jij denkt dat je zo kan beoordelen of de spanrol het nog weer 120.000 km gaat uithouden, dan moet je dat natuurlijk vooral doen.
een lager vervangen ja dan nee, is de vraag…..
een interresant voorbeeld van preventief onderhoud dan even..
ik de machinebouw werkzaam, moest ik met 4 andere monteurs 7 Comau CNC machine’s reviseren.
die dingen hadden 6 maanden topproductie gedraaid om 4 weken buffervoorrad op te bouwen.
in die 4 weken moest alles gedaan worden (per machine).
nu wil de grap dat je eigenlijk alles kon vervangen en reviseren binnen 2 weken, echter,,,,,,,,
clou wil dat er 4 kleine lagers inzaten
en om die 4 lagers te wisselen hadden we 10 dagen extra nodig.
het koste zoveel werk vanwege de ombouw en drum en dran, maar wel mooi alle 4 (per machine) lagers vervangen, en gas erop, want er was een deadline….
als je even telt,,, 10 dagen extra X manuren X materiaal extra (rubbers en geleiders ed..ja een 10,000 euro extra koste dat wel per machine,,,
en dat alles voor 4 lagertjes van 5 euro het stuk, welke minimaal belast werden , en eigenlijk niet versleten waren….
dus elk lager wat je bij een distributiewissel aan kunt,,, vervangen.
het is niet voor niets PREVENTIEF ONDERHOUD.
simpele rekensom…
1 distri kit (incluus lagers dus) pak em beet rond de 100 euro…laat het 200 zijn…of zelfs 300 euro..
dan doe je goedkoop en vervangt alleen de riem,, 30 euro…..
mooi veel uitgespaart,, tot je 5000 km verderop je cilinderkop in de soep jaagt,,, dan kost het zelvde geintje, incluus een nieuwe cilinderkop ..
tussen de 1250 tot 3500 euro…
hmm,, 300 of 3500,,, jou keuze,,,
greets wupke:die wel weet wat preventief onderhoud is..
mpostma schreef:Maar als jij denkt dat je zo kan beoordelen of de spanrol het nog weer 120.000 km gaat uithouden, dan moet je dat natuurlijk vooral doen.
DAT…. heb ik niet gezegd. Evenmin is het 100 % zeker dat een nieuwe rol 120.000 km mee gaat. Maar elke maand maak ik er een gewoonte van om met de kap open alle zaken even goed te beluisteren/controleren. Zo voorkom je veel ellende!
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:mpostma schreef:Maar als jij denkt dat je zo kan beoordelen of de spanrol het nog weer 120.000 km gaat uithouden, dan moet je dat natuurlijk vooral doen.
DAT…. heb ik niet gezegd. Evenmin is het 100 % zeker dat een nieuwe rol 120.000 km mee gaat. Maar elke maand maak ik er een gewoonte van om met de kap open alle zaken even goed te beluisteren/controleren. Zo voorkom je veel ellende!
Sleutelwoord is natuurijk preventief. En die spanrol bij mij was er toch snel uitgelopen. Niks bijzonders te horen en ineens een hoop gerammel, een gek lopende motor (doordat de brandstofpomp niet meer strak werd aangedreven) en bijna de motor in de soep omdat de kogels uit het lager waren gelopen. Die spanrol leek nog prima bij het verwisselen van de riem 30.000 km ervoor.
mpostma schreef:huizing schreef:mpostma schreef:Maar als jij denkt dat je zo kan beoordelen of de spanrol het nog weer 120.000 km gaat uithouden, dan moet je dat natuurlijk vooral doen.
DAT…. heb ik niet gezegd. Evenmin is het 100 % zeker dat een nieuwe rol 120.000 km mee gaat. Maar elke maand maak ik er een gewoonte van om met de kap open alle zaken even goed te beluisteren/controleren. Zo voorkom je veel ellende!
Sleutelwoord is natuurijk preventief. En die spanrol bij mij was er toch snel uitgelopen. Niks bijzonders te horen en ineens een hoop gerammel, een gek lopende motor (doordat de brandstofpomp niet meer strak werd aangedreven) en bijna de motor in de soep omdat de kogels uit het lager waren gelopen. Die spanrol leek nog prima bij het verwisselen van de riem 30.000 km ervoor.
Dat is ook toevallig, toevallig net een zware discussie achter de rug over de definitie van preventief onderhoud met betrekking tot het volledige vastgoedbestand van de op 1 na grootste Energie leverancier van Nederland…...Daar zijn de kosten bij uitblijven van onderhoud overigens weer met wat meer 0-en
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!