Yep, sinds maandagochtend merk ik al dat de stuurbekrachtiging niet meer volledig (of helemaal níet) meewerkt. Zat eerst nog te twijfelen aangezien ik afgelopen weekend met een Diravi heb gereden en ook een C2, beide sturen nog veel lichter dan een XM mét stuurbekrachtiging.
Ben er nu toch wel achter dat hij niet meer 100% meewerkt. Hebben jullie tips voor me waar ik naar zou moeten kijken mits mogelijk om zelf te doen. Kan iemand anders een schatting doen wat een nieuwe gaat kosten bij een garage??
B.v.d.!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
een haperende stuurbekrachtiging komt erg vaak voor door vervuilde LHM. Hoe lang heb je de XM al? en heb je al eens LHM gespoeld?
Zo niet, dan zou ik dat eerst eens proberen, kost je een paar liter LHM, maar zorgt wel voor een veel gezonder veer/rem/sbk systeem.
Er zijn veel topics over te vinden, maar kort gezegd is het bij de remklauwen stuk voor stuk de ontluchtingsnippels een kwartslag losdraaien, slangetje erop, en met draaiende motor remmen maar. dan pomp je je cirquit leeg. Hou er wel rekening mee dat de hydropomp niet zelfaanzuigend is, dus als je heel het systeem leeg hebt gehad zul je zelf de slang naar de pomp even moeten vullen (en die pomp houdt níet van lucht!)
succes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mjah, ‘t is niet zozeer dat ie hapert, maar gewoon niet bekrachtigt. Wellicht bedoel je dat ook. Ik zal het iig met de garagehouder (m’n schoonvader gelukkig ^^) opnemen.
Btw, heb ‘m net een half jaartje en ik heb de LHM nog niet doorgespoeld.
Mijn ervaring is dat LHM doorspoelen geen donder helpt als het systeem echt vuil is. Het is hooguit leuk voor dat laatste stukje remleiding, maar daar houdt het ook wel mee op. Als het daar al aan ligt, dan moet je het systeem ff doorspoelen met hydraurincage. Het zou echter ook goed kunnen zijn dat je stuurhuis een flinke [interne] lekkage heeft, of dat simpelweg je LHM niveau te laag staat (dat voel je als eerste in je stuurbekrachtiging).
Kortom, check eerst eens je LHM-level, check dan eens op lekkages, vervang eventueel je LHM een tijdje voor hydraurincage en als dat allemaal niet werkt, dan heb je vermoedlijk een lek stuurhuis en kijk je tegen een revisie of vervanging aan. In dat geval heb ik voor weinig nog wel een goed Dirass stuurhuis voor je liggen.
Animal triste post coitum
LHM niveau net even gechecked. Niks mis mee. Ook geen lekkage dus.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Alleen even voor de zekerheid: Je weet dat je LHM moet controleren terwijl de auto in de hoogste stand staat toch? dan moet het peilertje tussn de 2 streepjes staan.
Maar wat serge zegt, spoelen met hydraurincage is ook zeker aan te raden. Met haperende bekrachtiging bedoelde ik dat je hem af en toe minder voelt bekrachtigen, als ie het helemaal niet meer doet dan is lhm spoelen zoals ik zei echt geen optie. Maar doet ie echt helemaal niets? want dan sta je je echt suf te trekken aan het stuur, dat is nog stukken zwaarder dan een auto zonder stuurbekrachtiging.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mjah, uiteraard in de hoogste stand gemeten
Pijlertje staat dan nét iets boven de streepjes, maar dat is al sinds november zo (daarom mijn aanname dat ie écht niet lekt ).
En wellicht dat hij nog wel bekrachtigt (ik hoef me niet het zweet voor de ogen te sturen) maar bij lange na niet meer vergelijkbaar met vorige week.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Smultie schreef:Mjah, uiteraard in de hoogste stand gemeten
Pijlertje staat dan nét iets boven de streepjes, maar dat is al sinds november zo (daarom mijn aanname dat ie écht niet lekt ).
En wellicht dat hij nog wel bekrachtigt (ik hoef me niet het zweet voor de ogen te sturen) maar bij lange na niet meer vergelijkbaar met vorige week.
Het was maar voor de zekerheid
Dan kun je nog eens proberen om terwijl je stilstaat je stuur een aantal keer van uiterst links naar uiterst rechts te draaien, wellicht wordt ie daardoor weer wat soepeler. Ander een keer je lhm verversen met hydraurincage en dan dat na een tijdje weer verversen met LHM.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Smultie schreef:Mjah, uiteraard in de hoogste stand gemeten
Pijlertje staat dan nét iets boven de streepjes, maar dat is al sinds november zo (daarom mijn aanname dat ie écht niet lekt ).
En wellicht dat hij nog wel bekrachtigt (ik hoef me niet het zweet voor de ogen te sturen) maar bij lange na niet meer vergelijkbaar met vorige week.
In dat geval zou het een interne lekkage kunnen zijn van het stuurhuis, of een zwakke hydrauliekpomp of een bijzonder vervuild systeem.
Animal triste post coitum