Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
L.S.,
Ik ben de gelukkige eigenaar van een origineel Belgische DSuper uit 1974 die helaas aan roestvorming lijdt op de zowat alle beruchte plekken. Ik las in La Bombe n° 260 over plaatwerkrevisie door de ID/DS club. Heeft iemand van jullie dit reeds laten doen? Wat zijn de bevindingen?
Ik wil de kosten voor de spuitbeurt immers min of meer onder controle houden. In België lijkt niemand voor een redelijke prijs te willen werken. De carrossiers die ik reeds heb bezocht willen geen bestek opmaken en zeggen dat ze het niet op enkele duizenden euro’s kunnen inschatten, er vallen ook bedragen variërend van 4000 euro ‘zonder motorkap, dak en kofferdeur’, en zelfs ‘6000 maar evengoed 8000, we zien wel als we bezig zijn’...
Ik heb wel al iemand die bereid is de door de Club gerepareerde delen glad te maken (in België heet dat ‘enduiseren’)en te spuiten.
Laat het plaatwerk zich ook goed schuren door een leek (3M roterende borstel?) of richt je je daarvoor beter tot een professional? Indien het eerste antwoord zijn dat ook weer kostbare werkuren gespaard.
Wie helpt mij in deze materie?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Het is een beetje wat je wil:
een beetje ralle deur moet een compleet nieuwe onderbak,binnen en buiten.
Daar vraagt een vakman toch al snel 750 euro voor,gezien de (kostbare) tijd die daarin gaat zitten.
Dat maal vier en dan heb je het spul nog niet eens gespoten…(kost ook nog eens 1000 euro,als dat niet meer is..).
Je ziet; het kan aardig in de papieren gaan lopen.
Kun je het opknappen (lees: inlassen en spuitklaarmaken,dus plamuren en schuren) zelf,dan scheelt je dat al snel veel geld.
Dan heb je alleen de spuitkosten die je zult moeten ophoesten…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Doe ik er goed aan de de schermen (de rest is of okee, of te slecht om te repareren) bij de club binnen te brengen? Het lijkt qua prijs interessant. Is het dat ook qua resultaat?
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
plaatwerk restauratie DS-club
Ik heb een linkervoordeur en een rechtervoorscherm laten restaureren. Dit is zeer vakkundig en netjes gelast. De deur is mooi strak geworden ondanks de warmte die in de deur is gebracht bij het lassen. Zowel de deur als het voorscherm worden zo goed als onzichtbaar gelast. Indien je geen goed vervangingsplaatwerk kunt vinden is dit een prima alternatief.
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Wat waren toen de kosten Mark,als ik zo vrij mag zijn..?
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Zonder in details over hoe je moet schuren, is het doenbaar voor een leek of laat je het beter over aan iemand die er verstand van heeft?
Is de 3M roterende borstel een goed product voor de DS-carrosserie? Ik volg al een tijdje een blog over een Volvo Amazon die met zo’n borstel van lak, roest en plamuur wordt ontdaan. Volvo plaatwerk is wellicht ook dikker en zwaarder gemaakt dan de DS-plaat.
Vooral plamuur moet er worden verwijderd, mijn DS is ooit (jaren 80) in Wallonïe opgeknapt op een weinig professionele manier. Helaas kwam ik daar pas later achter…
Voor de Volvo: http://www.vandekasteele.net/33-30-EM.htm
Zo’n borstel lijkt best wel efficiënt om mee te werken. Het zijn volgens mij ook geen professionele plaatwerkers die ermeer werken en ik zou bovendien hulp kunnen krijgen van een garagist.
Ben ik niet geheel met je eens ID Super, want alles moet je leren, eenmaal moet de eerste keer zijn, toch?
Zo heb ik ooit een klassieke motor gekocht als één bonk roest en die staat nu mooi strak in de lak te glimmen, daar ben ik ongehinderd door enige kennis van zaken aan begonnen (oké, ik had toen tijd genoeg en ben er een jaar mee zoet geweest…). Schuren is echt veel en zeer sucuur werk, ik heb de benzinetank van de motor bijv. voor 90% met de hand geschuurd, van grof naar fijn schuurpapier, dan laag spuitplamuur, weer schuren etc. Vervolgens in de grondlak gespoten op een windvrije dag, dan weer heel fijn schuren met 800 watervast schuurpapier en ten slotte de lak spuiten. Ik was een leek toen ik eraan begon en toch is het zeer strak geworden. Toegegeven: het is echt veel werk, maar als je geduld hebt kan het dus wel.
Nu is één benzinetank van een motor al een klus, laat staan een complete snoek. Vraag jezelf af: heb ik de tijd, maar vooral, het geduld en een juiste dosis perfectionisme in me om het zelf te doen?
Moraal van mijn verhaal: geloof in je eigen kunnen en als je het verprutst, wat is dan de schade? Probeer bijv. eerst eens een klein gedeelte zelf, of laat jeauto nog even zo en koop een oud roestig voorwerp, leef je daarop uit en maak het strak. Daar leer je van en dus kun je altijd nog beslissen of je zelf je DS opknappen aandurft. Bij twijfel niet doen, dat is zonde van je auto!!!
Voor inspiratie en wegdromerij: zie hier
http://www.citroen-restoration.co.uk/ds/index.php