Ik ben XM-loos. Heb er zondagnacht mee stil gestaan met een kapotte dynamo en als gevolg daarvan lege accu. Ik had net een Belgische SlOpel op de autoweg eruit gereden toen al m`n vermogen wegviel; uitgerold tot bij `n praatpaal en de ANWB erbij (godzijdank was de AsOpel hier geen getuige van ops: ). Dynamo ver gaar (versleten koolborstel en waarschijnlijk dito anker). Na weer wat sap in m`n batterij geduwd te hebben naar huis gereden (onder escorte van de ANWB ). Accu 24 uur opgeladen en naar een gespecialiseerd revisie bedrijf gereden (had alle grote stroomverbuikers uitgezet dus zonder verwarming bij -2…....brrrrrr); deze kijkt in de moterruimte en vraagt: “Weet je waar de Citroëndealer ligt ? Als die hem uitbouwen dan wil ik hem wel reviseren.”
De Citroën-dealer: “Nieuwe dynamo € 290, inruil-dynamo € 240 ; in-uitbouwkosten ca. € 120”
Ikke: “Mammie, ik wil m`n Jaguar terug :28 “
Ga vanavond de Dynamo uitbouwen (als dat lukt) en laten reviseren (op advies van diezelfde Citroën-dealer).
Ik hou jullie op de hoogte !
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
heb je al voor een sloopdynamo ergens geinformeerd?????
(ga eens bij Vinkenslag kijken/vragen)
Tom Duckpower schreef:heb je al voor een sloopdynamo ergens geinformeerd?????
(ga eens bij Vinkenslag kijken/vragen)
Er zijn tig soorten dynamo`s voor de XM, de dealer had m`n chassisnummer nodig om te zien welke hij nodig had; dus ik ben bang dat dat geen optie is Tom. daarbij met een sloop-dynamo moet je ook maar afwachten hoe en wat; als ie gereviseerd is weet ik tenminste dat het goed is. Het bedrijfje waar ik dit laat doen (Auto-Electro in Beek) is héél erg kundig op dat gebied en absoluut niet duur; ze hebben eens een dynamo voor m`n Lancia-Flavia uit `70 compleet nieuw en op maat gemaakt, dat kostte toen ca. € 40. Ben dus benieuwd wat dit geintje gaat kosten.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
daar heb je gelijk in..
maar zijn er dan echt zoveel verschillende dynamo’s voor een XM??
kijk anders eens op de site van heuts (oa een supermarkt….) www.heuts.nl
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zowiezo allemaal denk ik minimaal 40% goedkoper bij een specialist denk ik. Overigens… we was dacht ik idd iets met dynamos in en uitbouwen in een V6… dat was dacht ik niet leuk… nog nooit gedaan hoor.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:..... was dacht ik idd iets met dynamos in en uitbouwen in een V6… dat was dacht ik niet leuk… nog nooit gedaan hoor.
Nou DAT geeft de burger moed Ik zie vanavond wel (als de brug vrij is heet dat); ik zal foto`s maken en een verslag alhier neer pleuren.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
suc6! Je kunt het! :46
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Ik zie net op de yahoomailinglist in de reparatiedatabase:
Dynamo revisie 3.0 V6 airco 163,00 boschdienst enschede
JustShootMe schreef:Er zijn tig soorten dynamo`s voor de XM, de dealer had m`n chassisnummer nodig om te zien welke hij nodig had
De dealer heeft tegenwoordig overal het chassisnummer voor nodig, of het nou gaat om een dynamo, uitlaat, radiateurdop, mattenset, etc .
Terwijl een Peugeot dealer waar ik wel eens kom, daar hebben ze genoeg aan een half woord om een onderdeel voor mijn Citroen te pakken.
ieksEmmu schreef:Ik zie net op de yahoomailinglist in de reparatiedatabase:
Dynamo revisie 3.0 V6 airco 163,00 boschdienst enschede
Het codewoord dat dit zo prijzig maakt is Boschdienst, degene die mijn dynamo zal reviseren ligt heel wat schappelijker met z`n prijzen (`tis zo`n gast die van z`n hobby z`n werk gemaakt heeft en steeds schijnt te vergeten dat ie aan het werk is en daar voor betaald behoort te krijgen )
Maar ik vind het klasse dat je het even voor me nagezocht hebt Ieks, typerend voor “het volkje” dat hier rondhangt, we leven met elkaar mee. :peace
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik betaalde laatst voor een revisie-dynamo incl montage bij de dealer iets van 380 euro. Een nieuwe dynamo schijnt erg moeilijk te krijgen te zijn, gelukkig hebben we in vlaardingen een dynamorevisieboer
ondanks dat de dynamo van onderaf goed te bereiken is, is het best lastig om hem te vervangen.
Het wiel moet eraf, spatscherm eruit, spanbout losdraaien (daarvoor moet het scherm er dus vanaf), flink pielen om de snaar eraf te halen, loskoppelen en demonteren.
Nieuwe snaar en dynamo ritselen.
fitting is reverse of removal en zorgen dat de snaar goed gespannen is
Het is pak ‘m beet ongeveer 2 uur werk
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Dank Willem ! Dus wiel eraf, spatscherm eraf en dan hobbyen. dit wordt nog lachen (of niet).
Vanavond niks daar; de brug was nog bezet dus de avond doorgebracht met m`n broer in de kroeg, gezellig maar minder produktief, morgen in de herkansing.
http://www.ofoto.com/BrowsePhotos.jsp?showSlide=true&Uc=196ho66m.jb3o55y&Uy=-bieixe&Ux=1
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Vandaag is morgen en de dynamo is eraf :whoohoo
Was veel gemakkelijker dan gedacht; het meeste werk bestond erin om je gereedschap zodanig “aan te zetten” dat je het gebruiken kon (echt gepiemel in het vooronder). Slangen, leidingen en alle andere zooi zitten akelig in de weg. Op m`n dooie gemak en met de nodige pauzes nog geen 2 uur bezig geweest.
Accu los gekoppeld en daarna van bovenaf drie bouten losgedraaid (bout waar de ophangbeugel mee aan het blok vastzit (13); bout van het “stelmechanisme” (13) en de bout die de oliepeilstok aan de ophangbeugel vastzet (11)).
Verder gewerkt van onderaf. Dekplaat verwijderd (4 x 13); oliefilter verwijderd (olieverlies is ca 0,20 l.) ; kabel naar de accu losgemaakt (13) ; bovenste bouten van de ophangbeugel los (2 x 13 ) ; stelschroef volledig los gedraaid ; V-snaar los en na het nodige gewrik kwam de dynamo eruit.
Oliefilter terug gezet, de accu aangekoppeld en de wagen van de brug gereden. Morgen ga ik de dynamo laten reviseren; eens zien wat dat gaat kosten.
Ik hou jullie op de hoogte.
Laatste foto`s
http://www.ofoto.com/BrowsePhotos.jsp?showSlide=true&Uc=196ho66m.jb3o55y&Uy=-bieixe&Ux=1
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Revisie dynamo V6
Hoi,
Toevallig vorige week bij mijn XM V6 de dynamo laten reviseren. Demontage heb iik echter vooral via de wielkast van het voorwiel aan de bijrijderszijde gedaan. Hier zit een kunststof kap die eenvoudig te verwijderen is. Auto op bokjes en schroeven maar. Uiteindelijk in en uit in effectief een uur elk kunnen doen waarbij het oliefilter etc niet van zijn plaats hoefde.
Gr Cirofielnl.
CirofielNl:
C5 Break 2.0 HDI 110Pk, 200k uit ‘02
Xm V6 Ambiance 325k uit ´92,
HY 72 uit´78
Re: Revisie dynamo V6
CitrofielNL schreef:Hoi,
Toevallig vorige week bij mijn XM V6 de dynamo laten reviseren. Demontage heb iik echter vooral via de wielkast van het voorwiel aan de bijrijderszijde gedaan. Hier zit een kunststof kap die eenvoudig te verwijderen is. Auto op bokjes en schroeven maar. Uiteindelijk in en uit in effectief een uur elk kunnen doen waarbij het oliefilter etc niet van zijn plaats hoefde.
Gr Cirofielnl.
Dit is een nieuwe quote :
“Er leiden veel wegen naar de dynamo.”
Tja Citrofielnl. zo zie je maar weer ieder op z`n eigen manier, ik denk dat ik effectief ook `n uurtje kwijt was (had de meeste moeite om de hefbrug eronder te krijgen )
De revisie duurde langer dan verwacht; morgen krijg ik de dynamo terug, de schatting van de maximale kosten € 115; dat valt toch reuze mee niet ?
Laatste foto`s
http://www.ofoto.com/BrowsePhotos.jsp?showSlide=true&Uc=196ho66m.jb3o55y&Uy=-bieixe&Ux=1
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
prijs valt inderdaad mee, daar is het mij niet voor gelukt ..............
CirofielNl:
C5 Break 2.0 HDI 110Pk, 200k uit ‘02
Xm V6 Ambiance 325k uit ´92,
HY 72 uit´78