Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Hallo iedereen,
Ik heb een garage hier in de buurt gevraagt of hij ook veerbollen opboord. Hij rade me dit te sterkste af. Hij heeft dit ooit eens met een expert besproken en die vertelde dat de schokdemper de extreme schokken niet meer op kan vangen. Hierdoor slaat de vering op de veerstops. Als je dus een elandproef doet zijn de gevolgen niet te over zien. Ik moet heel eerlijk zijn dat dit zeer aannemelijk klinkt. Hij rade aan comfortbollen te plaatsen omdat de schokbrekers aangepast zijn op meer vering.
Hoe is jullie mening hierover?
Re: Opboren veerbol gevaarlijk?
Peteryed schreef:Hallo iedereen,
Ik heb een garage hier in de buurt gevraagt of hij ook veerbollen opboord. Hij rade me dit te sterkste af. Hij heeft dit ooit eens met een expert besproken en die vertelde dat de schokdemper de extreme schokken niet meer op kan vangen. Hierdoor slaat de vering op de veerstops. Als je dus een elandproef doet zijn de gevolgen niet te over zien. Ik moet heel eerlijk zijn dat dit zeer aannemelijk klinkt. Hij rade aan comfortbollen te plaatsen omdat de schokbrekers aangepast zijn op meer vering.
Hoe is jullie mening hierover?
Tsja….mijn 2 ex-Xantia TD’s zijn 0,2 a 0,4 mm opgeboord bij Chyparse, een paar jaar geleden…..en het lijkt mij dat als HP-experts als zij dat doen, dat het dan wel meevalt.
Rene Spaan uit Krommenie weigert dat overigens te doen, ik vroeg het hem eens om bij mijn BX diesel ze wat op te boren, maar nee hoor.
Xantia en BX rijders willen natuurlijk het liefst ‘t DS-gevoel in hun Citroen hebben ....er is er maar eentje waar ik dat heb gevoeld en dat was de witte Xantia 1.9 D van mijn zoon, degenen die er toen weleens mee gereden hebben (zoals Rene meen ik) kunnen dat beamen.
Mijn huidige BX veert aardig soepel, maar het DS gevoel heb ik er niet mee.
Onze Xantia is ook opgeboord, maar nooit problemen gehad hoor. Binnenkort gaan er nieuwe bollen op (2 ton gereden), maar die ga ik niet meer opboren. Vind het neveneffect van het opboren niet opwegen tegen de betere vering.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
PSA schreef:Onze Xantia is ook opgeboord, maar nooit problemen gehad hoor. Binnenkort gaan er nieuwe bollen op (2 ton gereden), maar die ga ik niet meer opboren. Vind het neveneffect van het opboren niet opwegen tegen de betere vering.
Wat vind jij het neveneffect?
Gr Martijn
in plaats van opboren kan je ook gewoon nieuwe bollen kopen scheelt ook al heel veel
en waarom zou je dingen aan de auto veranderen citroen heeft het niet voor niets zo ontwikkeld
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:citroenc2 schreef:in plaats van opboren kan je ook gewoon nieuwe bollen kopen scheelt ook al heel veel
en waarom zou je dingen aan de auto veranderen citroen heeft het niet voor niets zo ontwikkeldBen ik niet helemaal met je eens. Ze maken ook een hoop stugger voor meer verkoop.
Mmm, “meer wegligging” wordt dat ook wel eens genoemd…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Peteryed schreef:citroenc2 schreef:in plaats van opboren kan je ook gewoon nieuwe bollen kopen scheelt ook al heel veel
en waarom zou je dingen aan de auto veranderen citroen heeft het niet voor niets zo ontwikkeldBen ik niet helemaal met je eens. Ze maken ook een hoop stugger voor meer verkoop.
Ik kan me nog prima herinneren dat de Xantia PhII (1.8i16V) een stuk stugger veerde dan de PhI die we daarvoor hadden (1.8i)..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Peteryed schreef:citroenc2 schreef:in plaats van opboren kan je ook gewoon nieuwe bollen kopen scheelt ook al heel veel
en waarom zou je dingen aan de auto veranderen citroen heeft het niet voor niets zo ontwikkeldBen ik niet helemaal met je eens. Ze maken ook een hoop stugger voor meer verkoop.
Ik kan me nog prima herinneren dat de Xantia PhII (1.8i16V) een stuk stugger veerde dan de PhI die we daarvoor hadden (1.8i)..
Een stugger geveerde auto is beter controleerbaar bij hogere snelheden.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Op 24 maart heeft Cypharse de bollen van mijn Xantia “opgeboord”. Als deze techneuten het doen dan geeft het mij verrouwen dat het ook kan. Ik ben er heel blij mee in ieder geval. ik heb het veergevoel terug zoals ik dat kende van een GS en een CX. Bij steile drempels in combinatie met een hogere snelheid zal de achtervering helemaal doorslaan, maar dat kom je alleen maar tegen in woonwijken, alla andere drempels zijn kinderspel.
Je moet wel van de veerkarakteristiek van “comfortbollen” houden. Heb je het liever iets stugger, dan niet doen. Wil je echt zweven: DOEN.
Afgelopen week meegereden in een Twingo (toch ook behept met Franse demping), wat een verschil. Je voelt weer hobbels van het wegdek die ik helemaal niet meer kende.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
karel schreef:DigiDaan schreef:Peteryed schreef:citroenc2 schreef:in plaats van opboren kan je ook gewoon nieuwe bollen kopen scheelt ook al heel veel
en waarom zou je dingen aan de auto veranderen citroen heeft het niet voor niets zo ontwikkeldBen ik niet helemaal met je eens. Ze maken ook een hoop stugger voor meer verkoop.
Ik kan me nog prima herinneren dat de Xantia PhII (1.8i16V) een stuk stugger veerde dan de PhI die we daarvoor hadden (1.8i)..
Een stugger geveerde auto is beter controleerbaar bij hogere snelheden.
Daar ben ikzelf in principe helemaal niet op tegen hoor, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hun auto qua rij-eigenschappen en dynamiek maar tot 50 of 75 procent benutten en die die extra stugge vering helemaal niet kunnen waarderen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Tsja…we rijden niet voor niks met een Citroen met HP vering, dus willen we dat natuurlijk ook zo comfortabel mogelijk hebben.
Misschien dat als je 180 km p/u gaat rijden met harde wind dat je wegligging een stuk slechter gaat worden met opgeboorde veerbollen, maar zeg nu eens eerlijk….wanneer komt dat nu voor ?
Je mag in NL toch niet harder dan 120…..en met een 1.9 D is dat ook snel genoeg ops:
Ik denk dat, nu ik voorlopig met deze BX blijf doorrijden, ook maar eens naar Chyparse langs ga en ze laat opboren.
hogervp schreef:Op 24 maart heeft Cypharse de bollen van mijn Xantia “opgeboord”. Als deze techneuten het doen dan geeft het mij verrouwen dat het ook kan. Ik ben er heel blij mee in ieder geval. ik heb het veergevoel terug zoals ik dat kende van een GS en een CX. Bij steile drempels in combinatie met een hogere snelheid zal de achtervering helemaal doorslaan, maar dat kom je alleen maar tegen in woonwijken, alla andere drempels zijn kinderspel.
Patrick
dat ben ik niet helemaal met je eens af en toe kom je wel degelijk slechte stukken weg tegen buiten de stad
ik denk als ik mijn veer systeem ook had aangepast met opboren dat ik door mijn ongelukje in belgie er toch heel wat meer schade zou hebben opgelopen dan nu het geval was
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
citroenc2 schreef:
dat ben ik niet helemaal met je eens af en toe kom je wel degelijk slechte stukken weg tegen buiten de stad
ik denk als ik mijn veer systeem ook had aangepast met opboren dat ik door mijn ongelukje in belgie er toch heel wat meer schade zou hebben opgelopen dan nu het geval was
Leg eens uit wat voor ongelukje? Behalve dat het veerssysteem een stuk soepeler wordt gaat de auto echt niet meer heen en weer veren.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:citroenc2 schreef:
dat ben ik niet helemaal met je eens af en toe kom je wel degelijk slechte stukken weg tegen buiten de stad
ik denk als ik mijn veer systeem ook had aangepast met opboren dat ik door mijn ongelukje in belgie er toch heel wat meer schade zou hebben opgelopen dan nu het geval wasLeg eens uit wat voor ongelukje? Behalve dat het veerssysteem een stuk soepeler wordt gaat de auto echt niet meer heen en weer veren.
Patrick
zo 2 jaar geleden een zeer groot gat in de weg van ongeveer 50 bij 100 bij 10 cm diep waarbij er een velg doormidden was gescheurd en een band verloren is gegaan
toen de klap er was voelde ik duidelijk dat de auto toch een behoorlijke smak kreeg op de veerbol en veering vandaar de opmerking wat zou het doen als de bol was opgeboort en dus veel soepele was