Vanmorgen startte ik mijn bxie en de startmotor deed heel langzaam, hij starte wel, maar dan niet op het tempo wat k normaal heb, is dat iets waar ik me druk om moet maken ?
Re: Laag starttempo
Meestal is dit een indicatie dat de accu op zijn laatste loodjes loopt. Dit merk je het eerste bij koud weer. Wat ook debet daaraan is is slecht laden omdat je bij dit weer vaak je lampen aanjager en achterruitverwarming aan hebt.
Of heb je de afgelopen dagen vaak gestart en weinig gereden?
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
kan zijn dat je accu niet goed meer is of dat het gewoon hard gevroren heeft.
hadden al mijn vorige auto’s ook goed last van. startte wel maar de startmotor draaide minder hard.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
sjah, mijn accu is ook heel erg slecht, zoals al in een ander topic te lezen was. Tis ook bij mij elke ochtend kantje boord. Dan is die start motor al een paar keer rond geweest en je hoort hem steeds zwakker rond draaien. Op t moment dat je denkt, nu is het gebeurt, springt ie aan.
Maar goed. Voordat het echt gaat vriezen moet er een oplossing komen.
De oplossing voor mij is een 70 ah accu uit een bmw.
Moet goed komen.
Mvg Joost
Het is wel handig om voor het starten te zorgen dat alle stroomverbruikers uit staan (achterruitverwarming bv); dat scheelt een hoop kracht. (ik merk wel eens dat bij ons thuis de dames de neiging hebben om bij het parkeren de a.v. niet uit te schakelen )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
precies… achterruit verwarming is de grootste stroomverbruiker die aanwezig is in een auto.
Dus alle neon verlichting, verwarming, radio, subwoofers, playstations, dvdspelers, versterkers, uit zetten..
HEHE…
Als je motor niet direct aanslaat kan je beter de sleutel weer terug draaien. en dan op nieuw proberen.
Wanneer je gewoon je sleutel op het starten houd en hij springt niet aan heb je sneller je accu leeg.
Mvg Joost
Re: Laag starttempo
gti_styling84 schreef:Vanmorgen startte ik mijn bxie en de startmotor deed heel langzaam, hij starte wel, maar dan niet op het tempo wat k normaal heb, is dat iets waar ik me druk om moet maken ?
Sinds het wat kouder is geworden buiten, merk ik ook dat mijn ZX wat meer tijd nodig heeft om te starten.
Een (gratis) accu-check bij Euromasters enkele weken terug gaf nog aan dat de accu goed is, maar toen was het niet zo koud als nu
Heb vorige week toevallig gezien dat Accu’s bij de Halfords (Mega Stores Den Haag) aantrekkelijk zijn geprijsd.
Voor een 1.4i heb je een 44Ah accu nodig maar een grotere kan geen kwaad, ik dacht 72Ah in dezelfde formaat het grootst is.
Re: Laag starttempo
ZX1.4i schreef:gti_styling84 schreef:Vanmorgen startte ik mijn bxie en de startmotor deed heel langzaam, hij starte wel, maar dan niet op het tempo wat k normaal heb, is dat iets waar ik me druk om moet maken ?
Sinds het wat kouder is geworden buiten, merk ik ook dat mijn ZX wat meer tijd nodig heeft om te starten.
Een (gratis) accu-check bij Euromasters enkele weken terug gaf nog aan dat de accu goed is, maar toen was het niet zo koud als nuHeb vorige week toevallig gezien dat Accu’s bij de Halfords (Mega Stores Den Haag) aantrekkelijk zijn geprijsd.
Voor een 1.4i heb je een 44Ah accu nodig maar een grotere kan geen kwaad, ik dacht 72Ah in dezelfde formaat het grootst is.
Spaar liever even door voor een echt goede accu. Bosch Silver bijvoorbeeld, perfecte koude start.
Ich bin ein Breaker
banshee777 schreef:Die van mij maalt ook heel langzaam een keer of drie en dan slaat ie vooralsnog nog steeds aan. Elke keer maar weer een schietgebedje doen en tot nu toe gaat het goed
Mijn auto start gelukkig ook nog steeds iedere ochtend met één sleuteldraai, maar ik moet inderdaad wat langer vasthouden waarbij de startmotor langzamer dan gewoon maalt.
Gisteren was ik wat later op mijn werk door een file. Mijn fijne collega’s die allemaal in Duitste of Japanse zooi rondrijden vertelde me dat ik beter had kunnen zeggen dat mijn Citroen niet wilde starten, dat klinkt geloofwaardiger.
karel schreef:Spaar liever even door voor een echt goede accu. Bosch Silver bijvoorbeeld, perfecte koude start.
Is dat zo , dan ga ik komend weekend maar eens op jacht naar zo een ding. Enig idee waar ze te krijgen zijn?
Ik denk dat ik er eentje erin gooi met een flinke overcapaciteit, ivm met de elektrische voorverwarming die ik wil inbouwen.
Goede olie en een goede accu doen wonderen met deze weersomstandigheden.
Over-capaciteit in een accu kan (bijna) nooit kwaad, meer vermogen in de batterij zorgt voor meer vermogen bij de startmoter en dus sneller aanslaan. Ik ken zelfs iemand die 2 12V accu`s in serie schakelde (dus 24V) om z`n auto te starten.
Mijn Jag kende zo nu en dan problemen met het starten op z`n orginele accu (60 Watt) na het plaatsen van een 85 Watts accu was dit spontaan de wereld uit geholpen.
Neem tussen het starten wel de nodige tijd in acht (start ie niet de eerste keer dan wacht op z`n minst 15 seconden voordat je nog eens probeert, de accu krijgt zo tijd om “bij te komen”).
Uiteraard; bij startprobleem door zwakke accu; alles uitschakelen wat uit te schakelen is !! (XM bezitter denk aan de airco ! Uit dat kreng !)
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Wat een reacties ! Thanks guy’s ik ga wel ffe kijken, misschien toch verstandig om een zwaardere accu te nemen, of ffe te laten testen…. Me bxie moet binnekort toch voor een grote beurt dus… dan word alles weer fijn nagekeken
ZX1.4i schreef:banshee777 schreef:Die van mij maalt ook heel langzaam een keer of drie en dan slaat ie vooralsnog nog steeds aan. Elke keer maar weer een schietgebedje doen en tot nu toe gaat het goed
Mijn auto start gelukkig ook nog steeds iedere ochtend met één sleuteldraai, maar ik moet inderdaad wat langer vasthouden waarbij de startmotor langzamer dan gewoon maalt.
Gisteren was ik wat later op mijn werk door een file. Mijn fijne collega’s die allemaal in Duitste of Japanse zooi rondrijden vertelde me dat ik beter had kunnen zeggen dat mijn Citroen niet wilde starten, dat klinkt geloofwaardiger.
karel schreef:Spaar liever even door voor een echt goede accu. Bosch Silver bijvoorbeeld, perfecte koude start.
Is dat zo , dan ga ik komend weekend maar eens op jacht naar zo een ding. Enig idee waar ze te krijgen zijn?
Ik denk dat ik er eentje erin gooi met een flinke overcapaciteit, ivm met de elektrische voorverwarming die ik wil inbouwen.
Je moet eigenlijk voornamelijk op de maximale piek(start)stroom letten; aantal ampere-uur is natuurlijk ook altijd leuk maar daar heb je bij een extreme koude start niet zoveel aan.
Absolute afrader zijn de Kwikfit-accu’s. Die heb ik in mijn eigen autos nog niet ouder dan 1 of 2 jaar zien worden.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:ZX1.4i schreef:banshee777 schreef:Die van mij maalt ook heel langzaam een keer of drie en dan slaat ie vooralsnog nog steeds aan. Elke keer maar weer een schietgebedje doen en tot nu toe gaat het goed
Mijn auto start gelukkig ook nog steeds iedere ochtend met één sleuteldraai, maar ik moet inderdaad wat langer vasthouden waarbij de startmotor langzamer dan gewoon maalt.
Gisteren was ik wat later op mijn werk door een file. Mijn fijne collega’s die allemaal in Duitste of Japanse zooi rondrijden vertelde me dat ik beter had kunnen zeggen dat mijn Citroen niet wilde starten, dat klinkt geloofwaardiger.
karel schreef:Spaar liever even door voor een echt goede accu. Bosch Silver bijvoorbeeld, perfecte koude start.
Is dat zo , dan ga ik komend weekend maar eens op jacht naar zo een ding. Enig idee waar ze te krijgen zijn?
Ik denk dat ik er eentje erin gooi met een flinke overcapaciteit, ivm met de elektrische voorverwarming die ik wil inbouwen.Je moet eigenlijk voornamelijk op de maximale piek(start)stroom letten; aantal ampere-uur is natuurlijk ook altijd leuk maar daar heb je bij een extreme koude start niet zoveel aan.
Absolute afrader zijn de Kwikfit-accu’s. Die heb ik in mijn eigen autos nog niet ouder dan 1 of 2 jaar zien worden.
je bedoelt: absolute afrader is ALLE TERINGZOOI van de kwikfit
heb ook zo’n mooie uitlaat van de kwikflut eronder zitten. ding pruttelt en rammelt en valt er binnenkort volgens mij onder vandaan
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:karel schreef:ZX1.4i schreef:banshee777 schreef:Die van mij maalt ook heel langzaam een keer of drie en dan slaat ie vooralsnog nog steeds aan. Elke keer maar weer een schietgebedje doen en tot nu toe gaat het goed
Mijn auto start gelukkig ook nog steeds iedere ochtend met één sleuteldraai, maar ik moet inderdaad wat langer vasthouden waarbij de startmotor langzamer dan gewoon maalt.
Gisteren was ik wat later op mijn werk door een file. Mijn fijne collega’s die allemaal in Duitste of Japanse zooi rondrijden vertelde me dat ik beter had kunnen zeggen dat mijn Citroen niet wilde starten, dat klinkt geloofwaardiger.
karel schreef:Spaar liever even door voor een echt goede accu. Bosch Silver bijvoorbeeld, perfecte koude start.
Is dat zo , dan ga ik komend weekend maar eens op jacht naar zo een ding. Enig idee waar ze te krijgen zijn?
Ik denk dat ik er eentje erin gooi met een flinke overcapaciteit, ivm met de elektrische voorverwarming die ik wil inbouwen.Je moet eigenlijk voornamelijk op de maximale piek(start)stroom letten; aantal ampere-uur is natuurlijk ook altijd leuk maar daar heb je bij een extreme koude start niet zoveel aan.
Absolute afrader zijn de Kwikfit-accu’s. Die heb ik in mijn eigen autos nog niet ouder dan 1 of 2 jaar zien worden.je bedoelt: absolute afrader is ALLE TERINGZOOI van de kwikfit
heb ook zo’n mooie uitlaat van de kwikflut eronder zitten. ding pruttelt en rammelt en valt er binnenkort volgens mij onder vandaan
Klopt ik had er ook zo een, kheb de auto van me vader overgekocht en er zat toen ook zo’n kwikfit ding onder, sinds dat k een sporteinddemper heb rijd me auto VEEL beter, niet meer dat geschok enz. maar goed dit is allemaal weer OFF TOPIC
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ff terug naar de basics.
Zit er genoeg water in de accu? staan de platen voldoende ‘onderwater’?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
En als je beschikt over een accu(druppel)lader, hang dan de accu daar eens een nachtje aan. Heeft vooral zin als je je citroen niet dagelijks gebruikt, bij wijze van onderhoud. Maar als je dagelijks een lekkere afstand op en neer moet forenzen zal het niet veel uitmaken.
Wat ook wel een beetje helpt, maar een goed automobilist doet dat eigenlijk altijd al: koppeling ingetrapt houden bij het starten, ook al staat de bak gewoon in z’n vrij. Op die manier heb je bij het starten wat minder belasting, de koude versnellingsbakolie levert immers ook weerstand op, terwijl de motorolie het al lastig genoeg maakt.
En als de startmotor wat op leeftijd raakt wil deze ook wel eens wat meer stroom gaan trekken, dus het hoeft niet altijd aan de accu te liggen. Een klein revisie wil dan wel helpen.