Heren, een vraagje!
Kan het zijn dat een automaat door een te veel aan brandstoftoevoer vroeger opschakelt dan normaal?
Het is namelijk zo dat mijn XM tegenwoordig bij het optrekken soms de 1 overslaat, bij 40 km/u naar de volgende versnelling gaat en bij 60 km/u naar de hoogste. Dit doet ‘ie niet bij koude start, alleen nadat ik een paar kilometer heb gereden. Zet ik ‘m handmatig in de 1 dan is er ook niets aan de hand. Met andere woorden; alle versnellingen werken, alleen schakelt hij te vroeg. Daarbij ruik ik (soms) ook benzine.
Ik rij elke dag een stuk 80km-weg. Als er weer ‘s zo’n Suzuki Granmove, Opel Agila bereden door een grijs/witte doffer, langzaam dus, voor me rijdt wil ik er voorbij. De kickdown hapert dan ook nog wel ‘s.
Ik heb de indruk dat de oorzaak in een teveel aan brandstof moet worden gezocht. Kan dit kloppen?
Een vriend van me heeft een Mercedes 230 (1987) automaat. Zijn auto trekt altijd op in de 2. Als hij snel wil (voor Mercedes begrippen) en ‘t gas diep intrapt bij optrekken gaat ‘t wel in de 1. Volgens hem is dit normaal, volgens mij niet. Mijn XM trok voorheen op in de 1, schakelde bij 15-20 km/u op naar de twee, bij 50-60 km/u naar de drie en bij 70-80 km/u naar de laatste. (Bij normaal rijden).
Citroënloos
Ik kijk eigenlijk alleen naar het toerental.
Welke snelheid daarbij zit weet ik zo niet.
Ik heb een 4HP18 bak meen ik, en jij denk ik
de opvolger ervan (gokje).
De mijne trekt altijd op in de 1e. En schakelt door rond
2200 RPM. Gas flink intrappen is kickdown.
De kickdown kan worden afgesteld met een kabel (sorry meer
weet ik niet).
Teveel of teweinig brandstof lijkt mij er niets mee van doen te
hebben eigenlijk.
Heb je wel eens gekeken naar het olielevel van je bakolie.
En of de kleur nog goed is (beetje roodachtig en transparant).
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
De olie is helder en recentelijk vervangen. Wat voor bak er in ligt weet ik niet, de auto is van 1992.
En bij ‘t intrappen van het gas hoort de bak inderdaad terug te schakelen, da’s bekend. Alleen doet ‘ie dat dus niet altijd.
Citroënloos
Je moet het zoeken in dat deel denk ik.
Het defect (als het dat al is) dat de kick down niet goed
in schiet kan gerelateerd zijn aan het andere euvel.
Ik denk overigens dat je ook een ZF4HP18 bak hebt.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Weer een brein die de weg kwijt is of een gaskabel die z’n afstelling verloren is.
Tijd voor een bak-specialist
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
brein die de weg kwijt is
:
Verklaar u nader svp…
Citroënloos
Het brein is feitelijk het IQ van de bak om te schakelen
zowel up/down.
Bij de HP18 zit er geen electronica IQ in overigens (toch ?)
Dit had de HP20 wel meen ik en de AL-3 (ofzo) van de Xantia.
Maw de HP18 is meen ik vol mechanisch op basis van oliedruk.
Je moet eens goed gaan zoeken op HP18 dingen (ZF4HP18).
Ik zelf krijg het idee dat een automaatbak het meest complexe
is aan de auto. En vandaar dat Willem ook denkt aan een bakspecialist.
De bak heeft meen ik als input alleen de gaskabelstand (deels dus
ook het kickdown mechanisme meen ik) en de snelheid van de
wagen. Op basis van die twee schakelt die up of down.
Als er iemand is die meer kan vertellen is het meen ik Willem.
Je zou ook eens kunnen kijken op een Saab forum (9000 series)
die heeft deze bak ook. Of de Alfa 164.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
KlaasBaas schreef:
Als er iemand is die meer kan vertellen is het meen ik Willem.
En diezelfde Willem zegt dat de TS een bak-specialist zoals Autrans of een andere met een goede reputatie moet opzoeken. Zij zijn als enige in staat om een duidelijke diagnose te stellen en een oplossing te vinden.
Enige wat ik kan zeggen is als een automaat vaag schakeld, dus wegrijden in z’n 2 (dus niet terugschakelen) of spontaan door de versnellingen gaan, dat dat het brein betreft. Helemaal niet schakelen of alleen in z’n achteruit willen, harde klappen tijdens het schakelen, slippen, betekend meestal het einde van het mechaniek van de automaat
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
even een korte aanvulling, het verhaal van je vriend en zijn mercedes klopt. De benz trekt op in 2, slechts bij volgas (kickdown) wordt er weggereden in 1. Mijn 350 SE had dit systeem ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
even een korte aanvulling, het verhaal van je vriend en zijn mercedes klopt. De benz trekt op in 2, slechts bij volgas (kickdown) wordt er weggereden in 1. Mijn 350 SE had dit systeem ook.
350 SE, ook mooi spul
Trouwens, mijn bak ‘bokt’ dus niet, en ik moet zeggen: vanmiddag was er weer niks aan de hand. Ik rij maar mooi door denk ik. Ding heeft nog maar 324.000 km gelopen…
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
4HP18
Jij hebt inderdaad een 4HP18 bak, diezelfde bak heb ik ook en omdat ik graag wilde weten hoe hij precies werkt en of hij misschien nog wat mooier zou kunnen schakelen heb ik me er recentelijk behoorlijk in verdiept. Dat hij niet in z’n eerste versnelling optrekt betekent waarschijnlijk dat hij door een slecht funcionerende klep in het “brein” niet meer terug wil schakelen naar zijn eerste versnelling, dat de kickdown niet werkt kan komen door dezelfde oorzaak of door een slecht afgestelde stuurdrukkabel (ook wel kickdownkabel genoemd). Het “brein” schoonmaken kan wonderen doen en is niet eens zo’n vreselijke klus, al ben je er wel een dag of misschien wel twee mee bezig, gewoon doorrijden lijkt me niet verstandig hoewel het ook niet direct schade oplevert of zo. Heb je zelf geen ervaring met automaatbakken blijf er dan liever van af en ga naar een goede bakspecialist.
Mocht je meer willen weten stuur me dan maar even een pb’tje.
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Gijs, je hebt PB!
Citroënloos