De koppeling van mijn ZX gaat zwaar. Even rondgebeld. De diafragmaveer die in de drukgroep zit, is niet helemaal oké meer.
Natuurlijk is het wijzer om de hele koppeling en zooi te vervangen. Maar kan ook alleen de bewuste veer worden vervangen zodat de koppeling in ieder geval nog een tijdje redelijk functioneert (ik ga namelijk over 11 dagen naar Spanje met de ZX)?
Re: Diafragmaveer koppeling
Weefje schreef:De koppeling van mijn ZX gaat zwaar. Even rondgebeld. De diafragmaveer die in de drukgroep zit, is niet helemaal oké meer.
Natuurlijk is het wijzer om de hele koppeling en zooi te vervangen. Maar kan ook alleen de bewuste veer worden vervangen zodat de koppeling in ieder geval nog een tijdje redelijk functioneert (ik ga namelijk over 11 dagen naar Spanje met de ZX)?
Ik heb je vanmiddag tijdens de proefrit nog vergeten te vertellen….dat, mocht die drukgroep stuk gaan….dat je dan nog wel thuis kunt komen hoor.
Ik heb wat jaren geleden (2X !) bij 2 wat oudere type BX Diesel’s een afgebroken koppelingshevel gehad (was een kwaal bij de oudere modellen BX-D)...waardoor de koppeling (lees Drukgroep) niet meer kon worden *vrijgemaakt*.....dus dat je kon schakelen.
Met stilstaande auto in de 1e versnelling starten (als je de motor uiteraard eerst warm hebt laten draaien in z’n ‘‘Vrij’‘)....dan op toeren opschakelen….en tijdens het terugvallen van het toerental de volgende versnelling dus kiezen….zoals je met oude vrachtwagens vroeger ook moest doen.
Dat is niet zo best natuurlijk voor de hele aandrijflijn als je dat lang zou doen…..maar dat is *kraken* met schakelen uiteraard ook niet.
Ik begrijp wel een beetje je angst zo vlak voor een grote rit van (pakweg) 3000 km’s…...maar als de koppeling nu slipte, dan was het een ander verhaal…..dat heb ik echter vanmiddag niet gemerkt.
Hij pakt goed op…..vooral toen ik even in z’n 3 de koppeling intrapte en daarna meteen los liet…...ik voelde beslist geen Slip
Dus ik verwacht dat je platen nog wel goed zijn.
Ik zou wel EERST die Koppelings-KABEL laten controleren….zodat je die kunt uitsluiten !
Als die diafragmaveer vernieuwd moet worden, dan zal de hele bak eraf moeten, zodat ze bij je drukgroep kunnen komen…..dus zit je al gauw tegen die (ong) 500.- euro kosten aan (dus compleet nieuwe koppeling…incl Druklager, koppelingsplaat en DrukGroep)....tenzij je een *mannetje* hebt natuurlijk.
De speling die op die as zit waar de koppelingskabel aan vastzit, is dat geen probleem? hoort dat zo?
De Diafragmaveer, is dat het onderdeel in het midden? en is dit hetzelfde als de drukgroep?
Misschien is dit wel een domme opmerking maar ik vind dat middelste ding wel op een diafragma lijken.
Als ik me niet vergis word dit als een setje verkocht, en zo niet dan lijkt het mij verstandig om de hele boel te
vervangen als het zaakje toch uitelkaar licht.
De Diafragmaveer, is dat het onderdeel in het midden? en is dit hetzelfde als de drukgroep?
Misschien is dit wel een domme opmerking maar ik vind dat middelste ding wel op een diafragma lijken.
Heb even met Gert gebeld. Als ik hem goed heb begrepen, is dat inderdaad dat ding in het midden. Dat is niet de drukgroep, maar een veer die iets in de drukgroep doet…. ops: (sorry, ben niet zo tegnies…)
Die diafragmaveer maakt dat klikkende geluid wat we later vanmiddag hoorden.
De Diafragmaveer, is dat het onderdeel in het midden? en is dit hetzelfde als de drukgroep?
Klopt ja…..vroeger vernieuwden ze die veren (noemden ze die vroeger geen Vingers ??) nog wel….maar tegenwoordig haal je gewoon een Ruildrukgroep…probleem is wel dat de hele boel er aan de linkerkant af moet….....versn.bak,.......aandrijfas….enz.
Ik hoorde onlangs dat een complete (ruil) set…..plaat, drukgroep en druklager (voor een 1.9 diesel).....zo rond de 140 euro is….klopt dat ??
Ik heb er de laatste 5 jaar niet meer mee te maken gehad (Godzijdank)
Bram schreef:Ik hoorde onlangs dat een complete (ruil) set…..plaat, drukgroep en druklager (voor een 1.9 diesel).....zo rond de 140 euro is….klopt dat ??
Ja dat kan wel kloppen ongeveer.
Giel
Edit by Lelijke Eend: Quote gefixt
Edit by rocco: was ik ook net bezig
Hmm : , Niet bij stilgestaan, de ZX heeft dan wel 400.000km gelopen, waarvan 200.000km met de 2e motor. Maar wat hebben de bak en onderdelen van de koppeling al voor hun kiezen gehad? die 400.000km :
Wat een pech zeg, dat je binnen korte tijd voor de tweede keer met zoveel pech word geconfronteerd. Ga je het laten maken door Gert?
ZX1.4i schreef:Hmm : , Niet bij stilgestaan, de ZX heeft dan wel 400.000km gelopen, waarvan 200.000km met de 2e motor. Maar wat hebben de bak en onderdelen van de koppeling al voor hun kiezen gehad? die 400.000km :
Wat een pech zeg, dat je binnen korte tijd voor de tweede keer met zoveel pech word geconfronteerd. Ga je het laten maken door Gert?
Ik liet jl zondag al min of meer een beetje doorschemeren aan Marcel, dat ik het maar *zo zo* vind….een koppeling van een 1.9 D houd het in de meeste gevallen wel meer dan 3 ton uit.
Dus….ga je je dan afvragen of er A: wel een andere motor inzit…..en B: of die dan ook echt pas 2 ton gedraait had in de oude wagen.
Door *ervaring* wat ‘rijker’ geworden, zal ik maar zeggen.
@ Bram
Het zou ook nog kunnen dat de motor is vervangen maar dat de koppeling is blijven zitten. Dan klopt het verhaal weer wel…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog ff: Als je koppeling zwaar gaat ligt dat niet aan je diafragma. Die wordt alleen maar slapper van het werken. Wordt de koppeling juist soepeler van. Vaker is het een gebrek aan smering in stangenstelsen, kabel en hevel.
Als ie zwaar SCHAKELT is het mogelijk wel die veer. Hij komt dan niet meer zo nel vrij en je vertrouwd dan op je synchromesh die daardoor weer veel sneller slijten.
En inderdaad vroeger had de drukgroep drie vingers ipv een diafragma…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Nog ff: Als je koppeling zwaar gaat ligt dat niet aan je diafragma. Die wordt alleen maar slapper van het werken. Wordt de koppeling juist soepeler van. Vaker is het een gebrek aan smering in stangenstelsen, kabel en hevel.
Als ie zwaar SCHAKELT is het mogelijk wel die veer. Hij komt dan niet meer zo nel vrij en je vertrouwd dan op je synchromesh die daardoor weer veel sneller slijten.
En inderdaad vroeger had de drukgroep drie vingers ipv een diafragma…
Tijdens het intrappen v/d koppeling van Weefje’s ZX diesel…...zit er onderin een zwaar *moment*...(kraakt ook een beetje)..de rest van de slag dus niet…...ik verdacht in eerste instantie de kabel….of inderdaad de hevel bij de bak…..kan zelfs ook nog aan het pedaalstel liggen…..nu zal die van de ZX wel anders zijn als bij de BX, maar bij oudere types BX (diesel) wilde ze nog weleens bij het koppelingspedaal (het gedeelte waar de kabel aan bevestigd is), afbreken (heb dat ook 2X meegemaakt).
Vandaar dat ik Weefje geadviseerd heb om dat eens bij een Citroen specialist of dealer te laten controleren.
Lijkt me een kwestie van bij de bak even de kabel loskoppelen en dan eens kijken of hij soepel heen en weer beweegt…of er geen *knik* inzit ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
inderdaad en even smeren die kabel of preventief vervangen. De pedalen maken ook wel eens bramen ( geen brammen….heheheh) in de as waar ze om heen scharnieren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bram schreef:Tijdens het intrappen v/d koppeling van Weefje’s ZX diesel…...zit er onderin een zwaar *moment*...(kraakt ook een beetje)..de rest van de slag dus niet…...ik verdacht in eerste instantie de kabel….of inderdaad de hevel bij de bak…..kan zelfs ook nog aan het pedaalstel liggen
Lijkt me een kwestie van bij de bak even de kabel loskoppelen en dan eens kijken of hij soepel heen en weer beweegt…of er geen *knik* inzit ?
Zondag heb ik de onderdelen die boven de bak zitten even weggehaald (accu en filterhuis) en het kraken komt echt uit de bak. Het is meer een geluid in de vorm van krrr-kloenk op het moment dat je op dat zware punt zit. Ik heb wat siliconenspray in de hevel gespoten die de bak ingaat waar de koppelingskabel aan vastzit. Volgens Weefje ging de koppeling al wat lichter, verder zit er nogal speling in die hevel die de bak ingaat, je kan dat ding aan alle kanten 2 a 3mm in de bak roeren.
Heeft het nog zin om nog eens te kijken en dan de koppelings kabel even los te maken en kijken of daar geen zwaar punt inzit? of zegt het bovenstaande genoeg om dit uit te sluiten :
Verder zou je wat Bram zegt inderdaad kunnen gaan twijvelen of er wel een andere motor inzit? Zo ja? hoeveel had de oude gelopen met deze bak? Misschien is deze bak wel rijp voor een revisie?
In dat geval is een ruilbak/gereviseerde bak een optie als je de auto toch wil houden.
ZX1.4i schreef:Verder zou je wat Bram zegt inderdaad kunnen gaan twijvelen of er wel een andere motor inzit? Zo ja? hoeveel had de oude gelopen met deze bak?
Misschien is deze bak wel rijp voor een revisie?
In dat geval is een ruilbak/gereviseerde bak een optie als je de auto toch wil houden.
Nou…ik vond de versnellingsbak niet slecht hoor….hij schakelt zelfs nog iets lichter (soepeler) dan die van mij.
Heb dan ook geen rare bijgeluiden gehoord tijdens het rijden en schakelen.
Maar je twijfels deel ik wel v.w.b. die *nieuwe* motor (zeggen ze, vooral handelaren, zo vaak bij een hoge km.st. )......overigens heeft ie iets van 382.000 gedraaid, de motor loopt (zo te horen/voelen) als een zonnetje (zoals je van een 1.9 D mag verwachten)...trekt goed op, houdt niet in of zo…..heb dat tijdens het ritje naar het Rottepolderplein v.v. goed in de gaten gehouden.
En aangezien ze zomaar 4 a 4,5 ton kunnen lopen (en zelfs meer) hoeft Weefje daar niet over in te zitten…..zijn enigste 2 aandachtpunten zijn : de koppeling en de koelvin..
In mijn laatste BX turbodiesel hadden ze dus WEL een andere motor gezet, dat kon ik duidelijk zien aan enkele aanpassingen….ook zogenaamd *pas* 2 ton gelopen, zeiden ze bij http://www.autobedrijfknopper.nl/ .....trap daar in Godsnaam niet zomaar in….maar vraag om duidelijke bewijzen ervan…rekeningen, kijk of je de vorige eigenaar nog te pakken kunt krijgen…enz.
En dat een andere motor dan *wel goed zal zijn* bleek bij die laatste BX van mij ....die lekte olie als een *losgeslagen tanker*.
Blijkbaar hadden ze hem van tevoren flink droog gemaakt onder aan de motor…het kwam pas na voren na een dag of 2….kon dat niet constateren na de uitgebreide proefrit.
En ja….als je dat doet (die kabel even loshalen bij de bak)....kun je controleren of hij vanaf het pedaal prima heen en weer gaat, die kabel…..daarmee sluit je dat punt dus uit.
Blijft over….de koppelingshevel en/of de drukgroep (diafragma).
Bram schreef:
Maar je twijfels deel ik wel v.w.b. die *nieuwe* motor (zeggen ze, vooral handelaren, zo vaak bij een hoge km.st. )......overigens heeft ie iets van 382.000 gedraaid, de motor loopt (zo te horen/voelen) als een zonnetje (zoals je van een 1.9 D mag verwachten)...trekt goed op, houdt niet in of zo…..heb dat tijdens het ritje naar het Rottepolderplein v.v. goed in de gaten gehouden.
En aangezien ze zomaar 4 a 4,5 ton kunnen lopen (en zelfs meer) hoeft Weefje daar niet over in te zitten…..zijn enigste 2 aandachtpunten zijn : de koppeling en de koelvin..
Rottepolderplein , ik vroeg me al af waar jullie zolang bleven, was zeker niet effe een blokje om
Wat die vin betreft, wel raar dat alleen de vin die niet vrij kan draaien draait bij een warme motor, de andere slaat niet aan.
ZX1.4i schreef:Rottepolderplein , ik vroeg me al af waar jullie zolang bleven, was zeker niet effe een blokje om
Dat is de *hoge* rotonde vlakbij Haarlem, bij de A9…..is 10 minuten rijden van mijn huis vandaan….kan toch moeilijk in mijn buurt met die 25 drempels 120 gaan rijden.
Wat die vin betreft, wel raar dat alleen de vin die niet vrij kan draaien draait bij een warme motor, de andere slaat niet aan.
Zoals ik al zei, afgelopen zondag…..even naar de sloop andere vinnen halen….OF proberen die ene vin te repareren…..ik vermoed dat het plastic omhulsel een beetje krom is of zo….desnoods de uiteinden van de vin zelf ietsje afvijlen zodat hij niet meer aanloopt.
Dat die andere het *niet doet*.....kan zijn omdat het er eentje is die 2-traps is…..dus pas aanslaat bij hele hoge buitentemperaturen…kun je in de winter moeilijk testen.
Dat had een BX diesel van me ook….eerst slaat er 1 aan, daarna de tweede.
Alhoewel die wel een zendertje had in de radiateur met 3 draden en geen twee, zoals bij Weefje (en ook bij mijn ZX-D).....moet je gewoon even vragen bij een dealer, die weten het ‘t beste bij dat type.
(heb trouwens nog niet eens gekeken hoe dat bij die van mij zit, zal het wel eens controleren na een flinke rit door hem even te laten draaien en dan eens kijken of er 1 of 2 tegelijk aanslaan.)