blower bx
gijsbertus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 07 april 2007 09:14 PM

Voor de eerste keer iets posten op dit forum, dus ik ben benieuwd naar de reacties..
Sinds een paar maande rijd ik een BX.. Op zich naar tevredenheid, alleen nu heb ik een probleem met mijn blower. Die doet niks meer..
Heb vandaag het dashboard los geschroefd en kom erachter dat ik gewoon stroom heb op de regelaars. En bij het “dichtdraaien” van de kachel loopt de voltmeter ook mooi terug. Hier niks aan de hand lijkt me.
In het zekeringkastje zie ik ook niks raars. Dat werkt ook allemaal goed.

De blower zelf krijgt echter geen stroom, dus ik neem aan dat er ergens een relais zit wat ik moet vervangen of (heb ook vermoeden dat het om een los contactje gaat) opnieuw netjes aansluiten..
Dusss… Wie kan me vertellen waar dit relais zich bevind?? Andere ideeen wat het nog zou kunnen zijn??

Ik hoop op wat bruikbare reacties, groetjes Gijs

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 07 april 2007 09:18 PM
  [ # 1 ]

Het relais bevindt zich in de parafanbak. Dat is de bak waar ook het mechanisme van de ruitenwisser zit.
Haal gewoon bij de dealer een nieuw relais, want dat kost je zeker de kop niet.

Werkzwijze:
- haal je ruitenwisser eraf.
- maak de parafanafdekklep los aan beide kanten en verwijder deze.
- haal je blower eruit (vergeet niet eerst dat roostertje los te klikken wat erop zit, anders past ie niet door de opening van de parafan heen).
- met 2 schroefjes haal je het oude relais eruit en zo zet je ook de nieuwe erin.

En dan alles weer netjes terug zetten. Kun je meteen je hele parafanbak schoonmaken, want dat is meestal een vieze bende vol blaadjes en vuiligheid.

Nu nog even wat foto’s erbij:
- de blower als ie uit de parafanbak is: klik!
- het relais: klik!

Succes ermee. Ik heb het vorig jaar eens in 30 minuten gedaan.  Wink

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 08 april 2007 02:36 AM
  [ # 2 ]
XBXG schreef:

Het relais bevindt zich in de parafanbak. Dat is de bak waar ook het mechanisme van de ruitenwisser zit.
Haal gewoon bij de dealer een nieuw relais, want dat kost je zeker de kop niet.

Werkzwijze:
- haal je ruitenwisser eraf.
- maak de parafanafdekklep los aan beide kanten en verwijder deze.
- haal je blower eruit (vergeet niet eerst dat roostertje los te klikken wat erop zit, anders past ie niet door de opening van de parafan heen).
- met 2 schroefjes haal je het oude relais eruit en zo zet je ook de nieuwe erin.

En dan alles weer netjes terug zetten. Kun je meteen je hele parafanbak schoonmaken, want dat is meestal een vieze bende vol blaadjes en vuiligheid.

Nu nog even wat foto’s erbij:
- de blower als ie uit de parafanbak is: klik!
- het relais: klik!

Succes ermee. Ik heb het vorig jaar eens in 30 minuten gedaan.  Wink

Mooi verhaal, maar het is geen “relais” maar een “regelmodule”.

De ruitenwisser en de gekleurde plaat daaronder kun je met een beetje handigheid gewoon lekker laten voor wat ie is, Gewoon de 3 moertjes en het ene schroefje achterop loshalen. Wat niet los moet, hoeft niet los.

Om zeker te weten dat je “beet” hebt kun je de module ook eerst nog uittesten, het is vaak een slecht contact tussen de transistor en de printplaat, of de weerstandspil daaronder. Je kunt het doorsolderen met een beetje handigheid & een soldeerbout, en de pil vervangen door een vermogensweerstand van plm 4.7 - 10 ohm oid.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

gijsbertus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 08 april 2007 02:10 PM
  [ # 3 ]

Zo dat werkt dus wel , hier een berichtje posten.. Ik heb iig weer een aanknopingspunt hoe ik verder moet.. Denk dat t zo wel moet lukken.
Bedankt alvast,
Groetjes Gijs

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook