HAllo, ik heb onlangs een trekhaak gekocht en onder mijn C15 geschroevd. Nu heb ik er een universele stekkerdoos bij, wat inhoud dat ik draden moet gaan doorverbinden. Weet iemand of er een specifieke stekkerdoos bestaat zodat je de conector van de achterlichten kan gebruiken zonder dat je de bestaande draden moet beschadigen?
Groetjes Twan
Re: Stekkerdoos trekhaak C15
twan schreef:HAllo, ik heb onlangs een trekhaak gekocht en onder mijn C15 geschroevd. Nu heb ik er een universele stekkerdoos bij, wat inhoud dat ik draden moet gaan doorverbinden. Weet iemand of er een specifieke stekkerdoos bestaat zodat je de conector van de achterlichten kan gebruiken zonder dat je de bestaande draden moet beschadigen?
Groetjes Twan
Je zou bij wijze van huisvlijt zelf zo’n connector kunnen maken van een oud setje C15 lichten, en wat draadboomstekkers.
Maar kant en klaar bestaat dat niet.
Maar wat heb je tegen een paar stroomdiefjes op je C15 draden?
De C15 is ook alweer redelijk gedateerd, dus de reden dat je um later weer wil verkopen zonder trekhaak draadboom zou volgens mij verkeerde zuinigheid zijn.
Test
Misschien toch maar ouderwets doen, maar welke draad is wat? Er zit namelijk geen kleurcode op. Is eigenlijk een vlak geheel waar alle draadjes aan elkaar zitten.
twan schreef:Misschien toch maar ouderwets doen, maar welke draad is wat? Er zit namelijk geen kleurcode op. Is eigenlijk een vlak geheel waar alle draadjes aan elkaar zitten.
Ja dat noemen we een flatcable, of gewoon draadboom natuurlijk.
Het makkelijkst is even de connector bij je lichtunit loshalen, dan kun je met een multimeter, voltmeter of een lampje de verschillende draden meten.
Zet een 2de persoon achter het stuur die om de beurt alle lampjes bedient.
Schrijf op welke draad wat is, haal ze vervolgend los van elkaar met een stanley mesje, en knijp de draden van de trekhaak er met stroomdiefjes op.
Vaak zit er aan de trekhaak 2 groepjes van gebundelde draden:
Het setje waar de: Massa, Rem, (L) achterlicht, (mistlamp) en Linksaf draad in zitten gaat naar de linkerachtyerlichtunit, en de ((R)achterlicht), (mistlamp), rechtsaf, (massa) draad gaan naar de rechterunit.
Op internet is wel te vinden welke pin van de contactdoos welke functie doet.
Ik heb nogal wat haakjes gebruikt, omdat elke draadboom van trekhaken weer anders is. Maar met de multimeter en een lijstje van de pinbezetting in de hand komt het altijd goed.
Test
Thanks met deze info moet het wel lukklen denk ik!
kabel komt links toe en loopt dan naar rechts dus zal die kabel wel links liggen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017