HAllo,
Ik heb een vraag over het ontstekingstijdstip. Ik wilde dit bij mijn c15 uit 1991 met een 1360cc motor controleren en afstellen. In de HAynes staat een plaatje en een beschrijving. OP de gradenboog zitten twee inkepingen. Volgens Haynes moet je de voorste gebruiken (aan de bumperkant). Mijn ontsteking stond echter rond de tweede inkeping (richting cabine). Ik heb hem afgesteld zoals in de Haynes is beschreven maar ik heb het idee dat mijn knalpijp meer naprutteld. Dit gebeurd als ik het gas loslaat en de auto op de motor afremd. Nu is het zo dat mij modeljaar niet in de Haynes staat, maar ik ben ervan uitgegaan dat het tijdstip hetzelfde zal zijn. Weet iemand het correcte tijdstip? en heeft het napruttelen met de ontstekingstijdstip te maken?
Paasgroet van Twan
Re: Ontstekingstijdstip C15E
twan schreef:HAllo,
Ik heb een vraag over het ontstekingstijdstip. Ik wilde dit bij mijn c15 uit 1991 met een 1360cc motor controleren en afstellen. In de HAynes staat een plaatje en een beschrijving. OP de gradenboog zitten twee inkepingen. Volgens Haynes moet je de voorste gebruiken (aan de bumperkant). Mijn ontsteking stond echter rond de tweede inkeping (richting cabine). Ik heb hem afgesteld zoals in de Haynes is beschreven maar ik heb het idee dat mijn knalpijp meer naprutteld. Dit gebeurd als ik het gas loslaat en de auto op de motor afremd. Nu is het zo dat mij modeljaar niet in de Haynes staat, maar ik ben ervan uitgegaan dat het tijdstip hetzelfde zal zijn. Weet iemand het correcte tijdstip? en heeft het napruttelen met de ontstekingstijdstip te maken?
Paasgroet van Twan
ik denk toch dat je dat andere nokje had moeten hebben.
Zo te horen is de timing nu niet optimaal, en prutteld je motor nog wat na op benzine die bijvoorbeeld al ingespoten was, dan onstoken wordt, en dat er van de in en uitlaatklpejes ook al niet veel meer klopt.
Heb je tijdens het rijden geen last van weinig motorvermogen? Hakkerig op toeren komen enzo? En zuipen? Roken?
Ik ben van mening dat je riem niet op tijd staat.
Test
lijkt me dat die juist feller moet trekken
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hallo,
Ik heb het ontstekingstijdstip weer teruggezet en het gepruttel is flink minder. Mij lijkt het niet dat het de in of uitlaatkleppen zijn, want die heb ik net gesteld. Inlaat op 0,20 en uitlaat op 0,40. Het gekke is dat er nauwelijks vermogensverschil is bij de twee verschillende ontstekingstijdstippen. Het verbruik weet ik nog niet want ik heb er nog niet genoeg mee gereden.
Je had het over een riem die niet op tijd staat. Kan ik dit controleren en afstellen?
twan schreef:Hallo,
Ik heb het ontstekingstijdstip weer teruggezet en het gepruttel is flink minder. Mij lijkt het niet dat het de in of uitlaatkleppen zijn, want die heb ik net gesteld. Inlaat op 0,20 en uitlaat op 0,40. Het gekke is dat er nauwelijks vermogensverschil is bij de twee verschillende ontstekingstijdstippen. Het verbruik weet ik nog niet want ik heb er nog niet genoeg mee gereden.
Je had het over een riem die niet op tijd staat. Kan ik dit controleren en afstellen?
Oh sorry, ik had het kennelijk maar met 90% aandacht gelezen, ik dacht dat je je vliegwiel verkeerd had staan. Daar willen ook wel eens nokjes en gradenbogen op zitten.
Juist, onsteking niet goed dus.
Vindt je dat naast het minderen van het gepruttel dat de wagen ook beter is gaan lopen in het algemeen?
Test
Nee rijden is gelijk. De ontsteking stond redelijk goed toen ik begon, toen heb ik hem op de eerste inkepening gezet en begon ie te pruttelen. Nu heb ik hem weer teruggezet in de stand waar ie in stond en is het weer minder. Ik heb dus het vermoeden dat het ontstekingstijdstip dat in de haynes vermeld word, niet geldt voor een 1.4 motor.