xsarapicasso schreef:Als je in de buurt ben/woont geef maar een belletje, mijn telnr. staat ook in het topic van de hulptroepen.
Hartelijk dank voor het aanbod, maar ik woon in Leeuwarden dus iets te ver weg. Maar toch bedankt
Geert van der Heide
Oops dat ligt inderdaad niet in de buurt, maar als het goed is zijn er ook handige forumleden in Friesland vertegenwoordigd
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
reset
het zit in de aansluiting van constante plus en de geschakelde plus die moeten alleen omgedraaid worden .
en nooit in de bedrading van de auto knippen of met kroonsteentjes.
laat alles van de auto origineel. dat is altijd goed.
er is gewoon een omkeerstekker te koop.
of ga gewoon naar de dealer waar je altijd komt.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Re: reset
dennis van der ven schreef:het zit in de aansluiting van constante plus en de geschakelde plus die moeten alleen omgedraaid worden .
en nooit in de bedrading van de auto knippen of met kroonsteentjes.
laat alles van de auto origineel. dat is altijd goed.
er is gewoon een omkeerstekker te koop.
of ga gewoon naar de dealer waar je altijd komt.
Thanks ik ga denk ik deze week even naar de dealer.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
voorkom knijwerk!!!
zorgt Altijd voor een goede verbinding. solderen of met kabelschoenen of kroonstenen.
vergeet de rest inelkaar draaien al helemaal.
slechte verbindingen zijn XDED bron van storingen
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Lelijke Eend schreef:Vergeet die kroonsteentjes. Gewoon de draadjes uitspreiden (die ‘kwastjes’), tegen elkaar aan drukken en in elkaar draaien. Stukje tape er omheen en vast zit je draadje.
Jawel, ik ben een student zonder geld
Als je gek bent op kortsluiting (na verloop van tijd) moet je het VOORAL zo doen. Wat een gepruts!! Minimaal kroonsteentjes gebruiken (zodat het ook echt vast zit). Die dingen kosten bijna niks. Als jij meent dat dat te duur is kun je maar beter helemaal geen auto rijden en gewoon met de fiets gaan. Als al die verbindingen zoals jij ze gemaakt hebt na verloop van tijd los gaan trillen zit je in een elektrieke tijdbom.
Mijn voorkeurmethode is ook solderen en dan met ISO stekkers de zaak kunnen loskoppelen. De soldeerverbinding werk je daarna met krimpkous af. Als je geen soldeerbout hebt kun je het ook doen met die kroonsteentjes. Dan zit het in elk geval vast.
Het voordeel van die ISO stekkers is dat je in een mum van tijd je radio erafkoppelt en niks hoeft te schroeven!! Ik heb nu de ISO stekkers erin zitten dus als ik een andere radio koop, plug ik hem er zo in nu. Bij mij zitten de iso stekkers aan de bedrading van de auto gekoppeld met kroonsteentjes. Toendertijd had ik geen goede soldeerbout bij de hand.
Groet,
Marten
mpostma schreef:Bij mij zitten de iso stekkers aan de bedrading van de auto gekoppeld met kroonsteentjes. Toendertijd had ik geen goede soldeerbout bij de hand
Wat is een goede soldeerbout? (merk/type?)
Ik neem aan dat het dan om een gas-soldeerbout gaat? is het moeilijker/anders werken daarmee dan met een elektrische?
Er zit een ISO-stekker aan m’n radio, maar de draadjes daarvan moet ik wel verbinden. Die hebn ik in elkaar gedraaid en er toen isolatietape omheen gedaan (ik meende dat die tape tot 3000 volt tegenhield). Verder heb ik alle andere draden en dingen waar stroom op staat ook afgetaped.
Schijt aan originaliteit.
Voor gewone autoradio’s kan je gerust kroonsteentjes gebruiken als je precies weet welke draden verbonden moeten worden.
Wil je meer geluid uit je radio en sluit je een versterker etc. aan, gebruik dan GEEN kroonsteentjes!!! Door deze “dingen” verlies je veel kwaliteit/vermogen. ISO-stekkers gebruiken en als het niet anders kan, solderen, of desnoods in elkaar draaien en tapen (verhoogde kans op kortsluiting!).
VWB het resetgebeuren.
Rood is de 12v spanning via het contactslot.
Geel is de continu 12v spanning voor het geheugen.
Is dat allebei goed aangesloten controleer dan of de draden nog goed zijn en of er op de gele draad daadwerkelijk continu spanning staat.
Ook kan het een zekering zijn.
Lelijke Eend schreef:Er zit een ISO-stekker aan m’n radio, maar de draadjes daarvan moet ik wel verbinden. Die hebn ik in elkaar gedraaid en er toen isolatietape omheen gedaan (ik meende dat die tape tot 3000 volt tegenhield). Verder heb ik alle andere draden en dingen waar stroom op staat ook afgetaped.
Het is geen sterke verbinding. ALs je een keer de radio loshaalt of je graait ind e bedrading (om wat voor reden dan ook) dan trek je het zo los. En dan heb je zo kortsluiting te pakken.
Groet,
Marten
mpostma schreef:Lelijke Eend schreef:Er zit een ISO-stekker aan m’n radio, maar de draadjes daarvan moet ik wel verbinden. Die hebn ik in elkaar gedraaid en er toen isolatietape omheen gedaan (ik meende dat die tape tot 3000 volt tegenhield). Verder heb ik alle andere draden en dingen waar stroom op staat ook afgetaped.
Het is geen sterke verbinding. ALs je een keer de radio loshaalt of je graait ind e bedrading (om wat voor reden dan ook) dan trek je het zo los. En dan heb je zo kortsluiting te pakken.
Groet,
Marten
Idd. de tape is echt een noodoplossing, meer niet!
Ik zei trouwens in m’n vorige post dat geel continu spanning is. Dit hoeft niet. Dit verschilt per radio kwam ik achter. Geel kan namelijk ook remote zijn (voor vb antenne of versterker). En dan is roze de continu spanning.
Het beste is om even in het boekje van de autoradio naar de kleuren te kijken zodat je niks door elkaar haalt.
Heb je de boekjes niet meer, kijk dan even op internet.
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Bij mij zitten de iso stekkers aan de bedrading van de auto gekoppeld met kroonsteentjes. Toendertijd had ik geen goede soldeerbout bij de hand
Wat is een goede soldeerbout? (merk/type?)
Ik neem aan dat het dan om een gas-soldeerbout gaat? is het moeilijker/anders werken daarmee dan met een elektrische?
Voor draden solderen gebruik je bij voorkeur een elektrische soldeerbout met min 40 Watt. Temperatuurregeling is voor draden toepassing niet zo belangrijk. Als het iets heter wordt kan dat niet zo gek veel kwaad. Bij fijne elektronica is een goede temperatuurgeregelde soleerbout wel een must.
Je gebruikt tevens liefst dunne soldeertin met harskern. NOOIT soldeerpasta zoals S39 gebruiken : het is geen waterleiding.
Verder is het een kwestie van de draadjes in elkaar draaien, vewarmen met de bout (hoe lang is een kwestie van gevoel) en zodra je lang genoeg vewarmd hebt houd je de tin tegen de draad aan en die smelt en vloeit erover heen. Genoeg tin toevoegen om het vast te maken, het hoeft geen grote klont te worden.
Daarna afwerken met krimpkous. Dit is een rubber dat krimpt als je het verhit. Je moet eerst al stukjes om de draad doen voordat je het soldeert anders krijg je het er niet meer omheen. Het verhitten kan met een fohn ofzo.
Ik heb overigens ook een soldeerbout ooit gekocht bij een frans tankstation op vakantie voor 10 EUR ofzo die op 12 V werkt. Ideaal voor in de auto. Het ding verbruikt ong. 40 Watt dus niet te lang solderen anders kun je niet meer starten (geen uren achter elkaar)
Met soldeerbouten op gas heb ik geen ervaring voor elektrische verbindingen. Lijkt me ook wel link in de auto met al dat plastic en stof in de buurt.
Gr,
Marten
Op dit moment heb ik snier zat. Verder is mijn radio niet zomaar uit te bouwen (zit met U-profieltjes en lange bouten vastgebout). Op het moment dat ik wel ga sleutelen aan de radio of iets in de buurt waarbij de radio los moet, trek ik eerst de ISO-stekker er uit.
En ik heb getest hoe vast die rommel zat door er aan te trekken. Ik kreeg het los, maar niet makkelijk.
Daarbij: als ik de hele handel vast soldeer, hoe moet dat dan als ik een draadje los wil halen ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Op dit moment heb ik snier zat. Verder is mijn radio niet zomaar uit te bouwen (zit met U-profieltjes en lange bouten vastgebout). Op het moment dat ik wel ga sleutelen aan de radio of iets in de buurt waarbij de radio los moet, trek ik eerst de ISO-stekker er uit.
En ik heb getest hoe vast die rommel zat door er aan te trekken. Ik kreeg het los, maar niet makkelijk.
Daarbij: als ik de hele handel vast soldeer, hoe moet dat dan als ik een draadje los wil halen ?
Dan heb je die iso stekker om hem los te halen.
Als je iets wilt dat je weer kan loshalen neem je een degelijke stekkerverbinding, evt. kroonsteentjes.
Ik geef je gelijk wat de ISO-stekker betreft, maar ik heb die stekker zelf al eens op nieuw aangesloten (radio besloot ‘intelligent’ te doen door uit te gaan waneer ik de motor uit zette en meer van dat soort onzin).
Maar ik zal eens kijken naar kroonsteentjes, al zie ik het verschil niet echt.
Schijt aan originaliteit.
als het goed is zit er een rood kabeltje met een stekkertje en een geel kabeltje met een stekkertje
stekkertjes los trekken en rood met geel verbinden en geel met rood
en het probleem is opgelost