Vraagje…..als je motor stationair draait en je drukt de achterkant in….komt ie dan meteen weer op niveau terug ?
En gaat dat indrukken soepel….of is ie erg stug ?
Jammer dat je morgen niet kunt komen naar de mini-meeting, dan zouden we eens kunnen kijken.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bram schreef:Vraagje…..als je motor stationair draait en je drukt de achterkant in….komt ie dan meteen weer op niveau terug ?
En gaat dat indrukken soepel….of is ie erg stug ?Jammer dat je morgen niet kunt komen naar de mini-meeting, dan zouden we eens kunnen kijken.
Ja de achterkant reageert prima. Als je erop drukt komt ´ie meteen weer op niveau. Als je hem dan loslaat staat ´ie eerst te hoog maar dan corrigeert ´ie ook weer direct. Voorkant is wat minder snel. Als ik de motor uitzet en uitstap staat de voorkant soms een klein beetje te hoog door het wegvallen van mijn bewicht, en het duurt dan even voordat ´ie weer terugzakt naar rijstand.
De vering achter is, net zoals voor, erg soepel.
Eveneens ben ik tevens ook.
Je zei in het MP draadje :
Het lijkt mij ook wel wat om zo’n (* ZX TD) motor in mijn bx te hebben, veel mooier koppelverloop dan een 1.8.
Alleen moet je volgens mij een hoop leidingen omleggen, of denk ik nou verkeerd? Mocht mijn motor ooit overlijden dan ga ik wél op zoek naar een 19 td
Omdat het nu wel zo’n beetje opraakt v.w.b. de 1.8 TD motoren van de BX, die ook nogal eens last hebben van een lekke koppakking…is het voor BX diesel liefhebbers wellicht een optie om eens een ZX 1.9 TD motor op de kop te tikken, die namelijk ook (net als de 1.8 turbodiesel) de intercooler op de motor zelf hebben.
De Xantia TD motor (zelfde blok) heeft de intercooler voor in de grill zitten, dus dan zit je daar weer mee te hannessen.
Ik heb in zowel de (ex) 2 Xantia TD’s van mij als de BX turbodiesel vaak genoeg in de motorruimte gekeken…alleen zit je dan natuurlijk wel met het probleem van de HD pomp die een ZX niet heeft, plus de aansluitingen van de LHM leidingen, voorraadbol…en ik zal vast nog wel wat vergeten. ops:
Qua dieselleidingen zal het geen probleem zijn vermoed ik.
Eigenlijk zou je dus het Xantia TD blok moeten hebben, met daarbij de aansluitingen van de intercooler van een ZX TD blok….dus zal het een behoorlijke (ombouw) klus gaan worden.
En bij een gewone TZD zal ook de uitlaat nog aangepast moeten worden.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Sja de Xantiamotor heeft natuurlijk de HD-pomp op een andere plek, dus de leidingen van en naar de pomp moeten ipv. boven de versnellingsbak onder de dynamo uitkomen. Verder zal, zoals jij al aangeeft, de voorraadbol wel ergens anders zitten en ik heb begrepen dat je met een Xantiapomp geen debietregelaar meer nodig hebt omdat je een aparte uitgang voor de stuurbekrachtiging op de pomp hebt. Normaal wordt de stuurbekrachtiging gevoed via de debietregelaar. Zoiets dacht ik te nebben begrepen ops:
Een motor inbouwen is veel werk, en een motor is natuurlijk zwaar dus dat maakt het onhandig om te doen, maar dat zou ik denk ik nog wel aankunnen. Alleen het aanpassen van het hp-systeem daar heb ik erg weinig kaas van gegeten Dieselleidingen kan je gewoon netjes omleggen met een brandstofslang.
Maar het scheelt dat er voor dat blok ook een intercooler op het blok bestaat Dat wist ik niet! Dus mocht ik het ooit gaan doen: bedankt voor de tip!
En als ik ooit zoiets zou gaan ondernemen (wat echt nog totaal niet in de planning ligt) dan zou ik zeker Marten eens lief aankijken voor het nodige advies Soms lijkt het net alsof er niets is waar hij niets zinnigs over te zeggen heeft
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Sja de Xantiamotor heeft natuurlijk de HD-pomp op een andere plek, dus de leidingen van en naar de pomp moeten ipv. boven de versnellingsbak onder de dynamo uitkomen. Verder zal, zoals jij al aangeeft, de voorraadbol wel ergens anders zitten en ik heb begrepen dat je met een Xantiapomp geen debietregelaar meer nodig hebt omdat je een aparte uitgang voor de stuurbekrachtiging op de pomp hebt. Normaal wordt de stuurbekrachtiging gevoed via de debietregelaar. Zoiets dacht ik te nebben begrepen ops:
Ja…..en dan heb je ook nog BX diesels (van de laatste generatie dus) die al wel een Xantia HD pomp hebben, dus daar liggen volgens mij de leidingen al goed, plus dat ze ook STB hebben, net als een Xantia diesel…dus zit ik me al suf te piekeren wat ik nog vergeet qua leidingen. ops:
Volgens mij (als ik het goed beredeneer) zou je met een BX 1.9 TZD of TGD break met al die Xantiamotor erin….meer kans van slagen hebben dan de oude BX diesels. :
Maar Marten (of Karel) ruiken vanzelf wel deze discussie en zullen er wel snel op afkomen.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Bram schreef:knäckor schreef:Sja de Xantiamotor heeft natuurlijk de HD-pomp op een andere plek, dus de leidingen van en naar de pomp moeten ipv. boven de versnellingsbak onder de dynamo uitkomen. Verder zal, zoals jij al aangeeft, de voorraadbol wel ergens anders zitten en ik heb begrepen dat je met een Xantiapomp geen debietregelaar meer nodig hebt omdat je een aparte uitgang voor de stuurbekrachtiging op de pomp hebt. Normaal wordt de stuurbekrachtiging gevoed via de debietregelaar. Zoiets dacht ik te nebben begrepen ops:
Ja…..en dan heb je ook nog BX diesels (van de laatste generatie dus) die al wel een Xantia HD pomp hebben, dus daar liggen volgens mij de leidingen al goed, plus dat ze ook STB hebben, net als een Xantia diesel…dus zit ik me al suf te piekeren wat ik nog vergeet qua leidingen. ops:
Volgens mij (als ik het goed beredeneer) zou je met een BX 1.9 TZD of TGD break met al die Xantiamotor erin….meer kans van slagen hebben dan de oude BX diesels. :Maar Marten (of Karel) ruiken vanzelf wel deze discussie en zullen er wel snel op afkomen.
Ik denk, dat als je een van die laatste bx-en hebt met Xantiapomp en stb, je daar inderdaad zonder al te veel moeite een Xantia-td in kan hangen. Moet je alleen een intercooler op het blok monteren om het overzichtelijk te houden.
Moet ik daar wel bij zeggen, als ik zoiets zou doen zou het bij mijn huidige BX zijn. Daar ben ik erg tevreden mee en als de motor stuk gaat zou ik daar nog wel wat moeite voor willen doen. Ik zou niet eerst één van de laatste bx-en kopen om daar vervolgens een ander blok in te hangen.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Ik denk, dat als je een van die laatste bx-en hebt met Xantiapomp en stb, je daar inderdaad zonder al te veel moeite een Xantia-td in kan hangen. Moet je alleen een intercooler op het blok monteren om het overzichtelijk te houden.
Ik heb ooit een BX 19 TZD Turbo break gezien waarin weliswaar een ZX blok hing, maar verder was alles 100% met BX-spul opgebouwd. Reed wel lekker, onderin al zoveel koppel.
Zo’n Xantia-pomp met 2 uitgangen heeft als grote nadelen 1. de peperdure HD-leidingen (ook zeldzaam) en 2. de lage opbrengst voor het veersysteem waardoor die dingen altijd tergend langzaam omhoog komen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ik heb ooit een BX 19 TZD Turbo break gezien waarin weliswaar een ZX blok hing, maar verder was alles 100% met BX-spul opgebouwd. Reed wel lekker, onderin al zoveel koppel.
Dat was dan zeker Ijsbrand Smitt…of zouden er nog meer BX’en rondrijden met een ZX 1.9 TD blok ?
Op de pagina hiervoor haalde ik zijn site aan, waarin hij verklaard dat die TD motor 105 pk heeft, i.p.v. 90.
Zo’n Xantia-pomp met 2 uitgangen heeft als grote nadelen 1. de peperdure HD-leidingen (ook zeldzaam) en 2. de lage opbrengst voor het veersysteem waardoor die dingen altijd tergend langzaam omhoog komen.
Klopt wel dat hij iets langzamer omhoog komt…het gekke is weer dat hij ook na dagen stilstaan bijna niet gezakt is…alleen de achterkant komt een stukje omhoog.
En wat bedoel je met die leidingen….welke zijn dat dan ?
Bram schreef:karel schreef:Ik heb ooit een BX 19 TZD Turbo break gezien waarin weliswaar een ZX blok hing, maar verder was alles 100% met BX-spul opgebouwd. Reed wel lekker, onderin al zoveel koppel.
Dat was dan zeker Ijsbrand Smitt…of zouden er nog meer BX’en rondrijden met een ZX 1.9 TD blok ?
Op de pagina hiervoor haalde ik zijn site aan, waarin hij verklaard dat die TD motor 105 pk heeft, i.p.v. 90.
check
Zo’n Xantia-pomp met 2 uitgangen heeft als grote nadelen 1. de peperdure HD-leidingen (ook zeldzaam) en 2. de lage opbrengst voor het veersysteem waardoor die dingen altijd tergend langzaam omhoog komen.
Klopt wel dat hij iets langzamer omhoog komt…het gekke is weer dat hij ook na dagen stilstaan bijna niet gezakt is…alleen de achterkant komt een stukje omhoog.
En wat bedoel je met die leidingen….welke zijn dat dan ?
Die van de pomp naar het veersysteem en sb.
Ich bin ein Breaker
V2 schreef:Er zijn toch ook nooit Xantia-pompen gemonteerd in BX’en? Volgens mij was het andersom, en zijn er in de eerste serie Xantias pompen met 1 uitgang gemonteerd, deze Xantias hadden nog geen antizink-klep. Samen met de antizink-installatie is de pomp met dubbele uitgang geintroduceerd, met deze klep is het langzame omhoogkomen namelijk niet meer echt een bezwaar.
V/a 1992 is de 1900 diesel break als er voor stuurbekrachtiging gekozen was uitgerust met een “Xantia-like” pomp met 2 uitgangen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:knäckor schreef:Ik denk, dat als je een van die laatste bx-en hebt met Xantiapomp en stb, je daar inderdaad zonder al te veel moeite een Xantia-td in kan hangen. Moet je alleen een intercooler op het blok monteren om het overzichtelijk te houden.
Ik heb ooit een BX 19 TZD Turbo break gezien waarin weliswaar een ZX blok hing, maar verder was alles 100% met BX-spul opgebouwd. Reed wel lekker, onderin al zoveel koppel.
Zo’n Xantia-pomp met 2 uitgangen heeft als grote nadelen 1. de peperdure HD-leidingen (ook zeldzaam) en 2. de lage opbrengst voor het veersysteem waardoor die dingen altijd tergend langzaam omhoog komen.
Hey Karel,
Dus als ik het goed begrijp kan je, als je een complete tzd-turbo hebt en een td-motor van een zx, alle afwijkende onderdelen van de bx-motor overzetten op de zx-motor (spruitstuk met intercooler, hd-pomp, debietregelaar, voorraadbol enz.) en dan kan het blok, met daarbijbehorende koppel, zonder enige verdere aanpassing in de bx? Dat maakt het wel redelijk te doen.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:karel schreef:knäckor schreef:Ik denk, dat als je een van die laatste bx-en hebt met Xantiapomp en stb, je daar inderdaad zonder al te veel moeite een Xantia-td in kan hangen. Moet je alleen een intercooler op het blok monteren om het overzichtelijk te houden.
Ik heb ooit een BX 19 TZD Turbo break gezien waarin weliswaar een ZX blok hing, maar verder was alles 100% met BX-spul opgebouwd. Reed wel lekker, onderin al zoveel koppel.
Zo’n Xantia-pomp met 2 uitgangen heeft als grote nadelen 1. de peperdure HD-leidingen (ook zeldzaam) en 2. de lage opbrengst voor het veersysteem waardoor die dingen altijd tergend langzaam omhoog komen.
Hey Karel,
Dus als ik het goed begrijp kan je, als je een complete tzd-turbo hebt en een td-motor van een zx, alle afwijkende onderdelen van de bx-motor overzetten op de zx-motor (spruitstuk met intercooler, hd-pomp, debietregelaar, voorraadbol enz.) en dan kan het blok, met daarbijbehorende koppel, zonder enige verdere aanpassing in de bx? Dat maakt het wel redelijk te doen.
Ik heb het niet zelf gedaan maar daar kwam het vlgs mij wel op neer, ja.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Een via-via-vriend van me rijdt in een zx td. Ik zal ´m eens zeggen dat als hij mij even moet bellen als hij ´m wegdoet.
Is de bak van de zx td hetzelfde als een bx td? Ik zou zeggen van wel, ook 14¨wielen toch?
Eveneens ben ik tevens ook.
karel schreef:V2 schreef:Er zijn toch ook nooit Xantia-pompen gemonteerd in BX’en? Volgens mij was het andersom, en zijn er in de eerste serie Xantias pompen met 1 uitgang gemonteerd, deze Xantias hadden nog geen antizink-klep. Samen met de antizink-installatie is de pomp met dubbele uitgang geintroduceerd, met deze klep is het langzame omhoogkomen namelijk niet meer echt een bezwaar.
V/a 1992 is de 1900 diesel break als er voor stuurbekrachtiging gekozen was uitgerust met een “Xantia-like” pomp met 2 uitgangen.
En op de laatste TZD berlines (zoals die van mij.)
En volgens mij zijn de bakken van een ZX TD hetzelfde als de eerste type Xantia TD met 14 inch velgen…en dus ook die van de 1.8 TD BX.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Interessant idee, een 19td in de bx. Ik mis onderin namelijk nog steeds het koppel van de 19d. Als ik ooit nog voor wênug aan zo’n blok kan komen ga ik het nog eens serieus overdenken, maar dan wel zónder xantia-pomp om het zo makkelijk mogelijk te houden.
Overigens gister de 3 ton gepasseerd:
Eveneens ben ik tevens ook.