1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Rare Ratel
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 14 december 2004 09:31 PM

M’n BX begint sinds een paar dagen af en toe raar te ratelen.
Vooral als de motor nog koud is, met optrekken en helemaal in bochten.
Wat kan dit zijn? Ik vind het maar heel gevaarlijk klinken.
Het lijkt uit de versnellingsbak te komen. Net of er een paar moeren los in een bakje liggen ofzo.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 14 december 2004 10:09 PM
  [ # 1 ]

Re: Rare Ratel

WYD schreef:

M’n BX begint sinds een paar dagen af en toe raar te ratelen.
Vooral als de motor nog koud is, met optrekken en helemaal in bochten.
Wat kan dit zijn? Ik vind het maar heel gevaarlijk klinken.
Het lijkt uit de versnellingsbak te komen. Net of er een paar moeren los in een bakje liggen ofzo.

Heeft zo te lezen NIKS met je motor te maken.

Test het eens uit op een groot plein of zo…...zet hem in z’n 1 en draai het stuur eerst naar Links en maak dan eens een bocht…..en dan hetzelfde naar Rechts…...als je het geluid dan wel hoort zou het je aandrijfas weleens kunnen zijn (de Homokineet-koppeling die erin zit)

En rijd dan eens een stuk rechtuit….trap je koppeling in, gas los en luister dan eens….kom dan maar weer naar dit draadje toe en vertel je ervaringen eens. Wink

(mocht je overigens een *geknak* en geratel horen tijdens die test en je hoort het bijvoorbeeld vooral bij naar Rechts draaien, dan is je linker aandrijfas rot…...en andersom)

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 december 2004 10:58 PM
  [ # 2 ]

Zonder toeren, geen ratel.
Hoe hoger de toeren des te erger de ratel is.
Vooral in Bochten maar ook op rechte wegen.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 december 2004 11:25 PM
  [ # 3 ]
WYD schreef:

Nogmaals…..doe die test maar eerst eens, zoals hierboven beschreven. Cool

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 14 december 2004 11:33 PM
  [ # 4 ]
WYD schreef:

Controleer de homokineten zoals Bram die beschreven heeft.
Je kunt testen of het de motor is of dat het in de aandrijflijn zit door als het ratelen hoorbaar is, de koppeling in te trappen. Stopt het geratel dan zit het in de aandrijflijn. Gaat het geratel door, dan zit het in de motor.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 14 december 2004 11:45 PM
  [ # 5 ]

Misschien is het controleren van je uitlaat (of deze los hangt en ergens tegenaan rammelt) ook een optie.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 15 december 2004 12:31 AM
  [ # 6 ]
Lelijke Eend schreef:

Misschien is het controleren van je uitlaat (of deze los hangt en ergens tegenaan rammelt) ook een optie.

Zo’n noob ben ik nou ook weer niet!

Zoals ik al eerder zei:
Bij bochten rammelt ie (ook zonder gas te geven).
Bij rechtdoorgaande stukken alleen met gas geven.
Het is bij bochten het ergst als ik ook nog gas ga geven, afgrijselijk om aan te horen Crying or Very sad
Stil staan en gas geven, geen geratel.
Rijden en met koppeling in, geen geratel
Rijden, koppeling in en gas geven, geen geratel.

Oftewel het zit in de aandrijving. Maar het heeft dus met de homokineet te maken ofzo?
En in wat voor probleem moet ik het zoeken? Lagers ofzo?
En is het zelf te reparen met eventuele instructies of wordt dat ingewikkeld.
Wat kost het ongeveer als ik het bij de garage laat doen?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 15 december 2004 12:37 AM
  [ # 7 ]
WYD schreef:
Lelijke Eend schreef:

Zo’n noob ben ik nou ook weer niet!

Zoals ik al eerder zei:
Bij bochten rammelt ie (ook zonder gas te geven).
Bij rechtdoorgaande stukken alleen met gas geven.
Het is bij bochten het ergst als ik ook nog gas ga geven, afgrijselijk om aan te horen Crying or Very sad
Stil staan en gas geven, geen geratel.
Rijden en met koppeling in, geen geratel
Rijden, koppeling in en gas geven, geen geratel.

Oftewel het zit in de aandrijving. Maar het heeft dus met de homokineet te maken ofzo?
En in wat voor probleem moet ik het zoeken? Lagers ofzo?
En is het zelf te reparen met eventuele instructies of wordt dat ingewikkeld.
Wat kost het ongeveer als ik het bij de garage laat doen?

Met de koppeling ingetrapt heb je geen krachten op de aandrijfassen. Je remt als je geen gasgeeft altijd onbedoeld iets af op de motor, Als je de koppeling intrapt hebben de assen nagenoeg geen krachten meer over te brengen, vandaar dat het ophoudt. Immers als je het gas laat rem je nog wel af op de motor en dat moeten je aandrijfassen overbrengen.

ALs ik het zo hoor heb je idd een kapotte homokineet. ALs het zo erg is moet je ook wel kunnen horen aan welke kant van de auto.

Een ruilaandrijfas kost ergens rond de 100/150 EUR. Eentje van de sloop is een stuk goedkoper en daarmee kun je mazzel hebben. Laten doen? Het is ong. een half uur werk om een aandrijfas te wisselen als het niet al teveel tegen zit. Reken dus maar op 200 EUR als je het moet laten doen.

Gr.
Marten

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 15 december 2004 01:10 AM
  [ # 8 ]

Tja, voor een half uurtje werk kan ik em net zo goed naar de garage brengen Smile
Ik heb namelijk geen brug, dus een beetje lastig om zelf te doen.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 15 december 2004 02:50 AM
  [ # 9 ]
WYD schreef:

Tja, voor een half uurtje werk kan ik em net zo goed naar de garage brengen Smile
Ik heb namelijk geen brug, dus een beetje lastig om zelf te doen.

Je hebt er helemaal geen brug voor nodig. Een goede krik en assteunen is voldoende.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 15 december 2004 10:30 PM
  [ # 10 ]
karel schreef:

Je hebt er helemaal geen brug voor nodig. Een goede krik en assteunen is voldoende.

Is het een beetje zelfstandig te doen?
Ik ben geen automonteur ofzo, maar heb wel 2 rechterhanden.
Remblokken vervangen is me ook gelukt in 1 keer. Beide remblokken achter binnen een uurtje Cool

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 16 december 2004 12:38 AM
  [ # 11 ]
WYD schreef:
karel schreef:

Is het een beetje zelfstandig te doen?
Ik ben geen automonteur ofzo, maar heb wel 2 rechterhanden.
Remblokken vervangen is me ook gelukt in 1 keer. Beide remblokken achter binnen een uurtje Cool

Aandrijfas vervangen heb je nog wat extra handelingen
- fuseekogelbout losmaken (evt. trekker benodigd, gaat vaak ook wel met een paar klappen van de moke)
- aandrijfasmoer losmaken (dop 35 nodig)
- bakolie aftappen (en verversen als het er al een tijd inzit, anders schoon opvangen en teruggieten)
- indien rechteraandrijfas, tussenlagerboutjes losmaken (bij de onderste motorsteun)

Ik kan niet beoordelen hoe goed je kan sleutelen, maar als je de remblokken “al” durft te verwisselen, dan is de aandrijfas maar een kleine extra stap.

Gr.
Marten

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 16 december 2004 12:58 AM
  [ # 12 ]

Is hier ergens een beschrijving van op internet?
Ik heb op een techniekpagina voor BX gekeken waar heel veel op stond, maar dit stond er helaas niet op.
Denk dat ik em maar lekker naar de garage breng

Profiel  

NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622

Gepost: 16 december 2004 01:24 AM
  [ # 13 ]

mischien even mijn probleem ook in dit topic posten. Mischien dat jullie dit weten!

Bij mij is het zo dat ik een soort geknokkel of kleine tokjes hoor wanneer ik langzaam rij of nagenoeg stil sta.
Dit is alleen te horen als ik de koppeling ingetrapt heb.
Bij bochten heb ik het nog niet gehoord.
om de seconde zon beetje hoor ik dan zon tokje.

Ik hoor dat geluid niet wanneer ik zo om en de nabij harder rij als 10 km p uur. En het is geen hard geratel ofzo maar ook echt heel zachtjes.

Weet iemand wat dit kan zijn?
Is het duidelijk wat ik beschreven heb of kunnen jullie hier niets mee?

Mvg Joost

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 16 december 2004 01:58 AM
  [ # 14 ]

Lijkt me iets in dezelfde richting….als je het zo om de seconde hoort en dan langzaam rijdt…..vermoed ik dat het precies tijdens 1 omwenteling van de wielen is….dus verdenk ik ook de aandrijfas (homokineet)....maar misschien dat Marten er een andere mening over heeft ?

Zo evt ook nog een gebroken (gescheurde) remschijf kunnen zijn, maar dan moet je hem ook voelen trillen tijdens het remmen.

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 16 december 2004 08:54 PM
  [ # 15 ]

Of een kromme remschijf.
Als je auto naar links of rechts trekt tijdens het remmen, dan weet je genoeg

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook