hallo , heb xm 21td van 95’ gekocht met 118dkm(?) koud start hij heel slecht, moet hem eerst op pompen en dan nog 6à7 rond laten gaan voor hij aanslaagt hij rijdt en trekt perfect als hij warm is start hij nagenoeg onmiddelijk is automaat, iemand suggestie ?
xm 21td 95’
Probeer eens wat gloeibougies te vervangen, dan gaat ‘t vast al veel beter
gloeibougies zijn getest, geven goed kontakt, volgens de gegevens die ik heb heeft de wagen laatste jaar maar 6000km gereden, motor vervuild ?
xm 21td 95’
Brandstoffilter al vervangen?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
nee, nog niet naar gekeken, maar is wel alleen bij koudstart, heb additief bijgevoegd, nu minder rook bij starten, voordien witte wolk
xm 21td 95’
Dit zou wel eens lucht in brandstofleidingen kunnen zijn, bij mij was hij laatst lek bij het voorverwarmingslement waardoor hij slecht starte en soms ook ietswat haperde tijdens het rijden en bij koude start nogal rookt. Het voorverwarmings element zit voor het brandstoffilter, als een blokje op het blok met 2 leidingen erop. Als deze lek is kun je dat meestal wel zien en is hij wat nat bovenop.
voorverwarmingselement mag je loskoppelen,dus leiding doorverbinden,en het element eruit laten.
is bij 90% van alle diesels van voor 2005 al gedaan.
verder zou je de verstuivers kunnen laten testen.
mvgr wupke:
bedankt, zal het eens proberen, laat wel iets weten, km teller valt ook soms uit, kontakt onder aan boite is nog goed, kanwieltje draait nog, binnenin misschien kapot ?
xm 21td 95’
Vertel, al wat verbeteringen geconstateerd, behalve hopelijk meer leestekens en meer zinnen…. ?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
nee, niet echt verbeterd, wel na enkele additieven, merkelijk minder rook; zou hij binnenin toch zo vervuild zijn? is automaat en bij gewoon rijden 120-130 max.2500 toeren, nu drie dagen s’morgens na op pompen van brandstoffilter starten na 6à7keer rond te zijn gegaan, bij warm start gaat hij na 3à4 keer in gang , is dit normaal, of moet hij van de eerste keer aanslagen ?
xm 21td 95’
nog een vraagje, bij veranderen van enkele zekeringen(ivmmet radio) staat nu alles in het frans op mijn linkse display ?
xm 21td 95’
dirkjec5 schreef:gloeibougies zijn getest, geven goed kontakt, volgens de gegevens die ik heb heeft de wagen laatste jaar maar 6000km gereden, motor vervuild ?
Ik neem aan dat je bedoelt dat ze van buitenaf zijn doorgemeten?
Dit zegt niet alles, gewoon eruit draaien en op de accu zetten mbv een startkabel, hij moet netjes bij de tip gaan beginnen om daarna over de gehele lengte te gaan gloeien. Gloeit hij alleen boven, onder of in het midden, dan is deze aan vervanging toe.
Witte rook bij het starten is over het algemeen kapotte of slecht werkende gloeibougies.
De meeste gevallen van een slecht startende diesel hier op het forum zijn bijna altijd gevallen waarbij de gloeibougies overleden zijn.
dirkjec5 schreef:nog een vraagje, bij veranderen van enkele zekeringen(ivmmet radio) staat nu alles in het frans op mijn linkse display ?
Dat kan kloppen, in het boekje staat welke zekeringen er wel en welke er niet in moeten om het display op Nederlands, Engels, Frans of Duits te zetten Cool he?
Check ook eens het volvo-forum, ik weet, ‘t is vloeken voor de kerk (nog niet niet in-) maar daar meen ik een zelfde probleem te hebben gelezen voor een 740…
Succes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
heeft er trouwens iemand een schema van de zekeringen van de xm 21td 95’ of een boekje met de volledige handleiding ?
xm 21td 95’
Er is nu ook een draadje over displays en dashboards onder XM, daaronder wordt hetzelfde besproken als hier!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
het enige dat ik zie staan over die zekeringen is er een zonder reactie, bedoel je die ?
xm 21td 95’