3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Watertemperatuur… - sensor vervangen.. resultaat -> p2
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 april 2007 01:55 PM
  [ # 31 ]
deur63 schreef:

- koelvloeistof (die overigens niet helemaal fris meer was, een beetje bruinig)

- los daarvan: Radiateur (waarbij ik op moet merken dat de niveau sensor onder een mayonaise achtig prut zat. Waarschijnlijk heeft de Chic wel eens last gehad van een defecte koppakking).

Eerste punt: heb je het al eens ververst? Iedere 2 jaar verversen is ook voor kv essentieel omdat de roestwerende werking verloren gaat.
Tweede punt: ooit een geringe olielekkage (geweest) door bijv de koppakking, of wat me ook wel eens gebeurd is, is dat ik stom genoeg een scheutje olie in de open radiateurdop liet vallen…
Is het een actief lekje dan moet je geregeld de kv spoelen om te voorkomen dat je suffe kv slangen krijgt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 02 april 2007 05:06 PM
  [ # 32 ]

Had je niet ooit het metertje gesloopt toen je ‘m net had? Ik meen me iets te herinneren dat je het per ongeluk verbogen had ofzo

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 april 2007 05:12 PM
  [ # 33 ]
V2 schreef:

Heel dom idee ms, maar kan je niet gewoon met open dop warmdraaien, en dan even een thermometer erin duwen? Moet natuurlijk wel een thermometer zijn die tot 100+-graden gaat ... op sommige multimeters zit ook een temperatuur-meet-stand, dan prik je een bijgeleverd thermokoppel in de meter en kan je tot zeer hoge temperaturen meten. Daarmee zou ‘t moeten kunnen. Of is het heel slecht om lang met open dop de motor te laten lopen?

De doorstroming is daar bovenin te gering voor deze meting. Zodra de motor tegen het kookpunt komt kan er pas een probleem onstaan door de kookpuntverlaging agv niet-aanwezige drukopbouw.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 02 april 2007 09:41 PM
  [ # 34 ]

Nouja, de radiateur lijkt nu weer lekvrij, en ik heb een berg zand op de oprit gedumpt.. Nu alleen nog m’n olielekkage oplossen en ik kan weer (enigzins) lekvrij door het leven.. zal flink aan oliekosten sparen, haha..

Maarja.. dankje Karel dat je dat met die weerstanden na wil gaan.. ik kan ook wel even kijken als je wil..

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 02 april 2007 10:37 PM
  [ # 35 ]

pst… mooie lekvrije diesel kope? Wink

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 02 april 2007 10:51 PM
  [ # 36 ]
Harm schreef:

pst… mooie lekvrije diesel kope? Wink

Wil je zo graag van dat hok af… Laughing  Laughing

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 02 april 2007 10:54 PM
  [ # 37 ]

ja, maar jij krijgt ‘m niet, al zou je smeken Wink

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 02 april 2007 11:49 PM
  [ # 38 ]

Geloof anders dat Ijs een prima bemiddelaar in verkoop is?! (rijdt er alleen tussendoor een paar weken zelf in) Wink


Sorry, kon het gewoonweg niet laten… Surprisedops:

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 april 2007 11:53 PM
  [ # 39 ]
karel schreef:
deur63 schreef:

Ja, daar zit wat in. Je kan natuurlijk die wijzer eraf trekken, verdraaien en weer erop zetten, maar is dat slim? Want ik neem aan dat citroen niet voor niks de wijzer er *zo* op heeft gezet..

Maarja, ik hoop in ieder geval dat het chicje nu lekvrij is (het koelsysteem althans), want ik vind het onderhand wel welletjes.. Nu eens bedenken hoe ik al die plekken van de oprit af krijg, want het is een beetje extreem..

Ik heb helaas geen gecallibreerde meter, anders kon ik de meter opnieuw ijken.

thanks Smile

Laten we voor de grap eens een tabelletje aanleggen met de weerstandswaarden in de een of andere handige E-reeks (die je op iedere straathoek kunt kopen) en bijbehorende meterstanden, dan zijn we voor eens en altijd af van de twijfels over de hoogte van de temperatuur. Misschien kan ik me er vanavond even toe zetten.

Bij deze dus, ik was laat thuis dus had even wat onstpanning nodig Wink:

Weerstandswaarde in Ohm *): Uitlezing
  47: rechterhoek
120: 1e 1 v/d 110
220: wijzer verticaal
470: 0 v/d 60
1000: 6 v/d 60

*) op plaats v/d sensor tegen het thermostaathuis


Mijn sensortje hing toen ik het meette rond de 500 ohm en wees plm 60 aan, dat klopte dus geheel.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 07 april 2007 09:26 PM
  [ # 40 ]

Ik was net met de Chic rijden, en ik zag weer wat vloeistof onder de radiateur liggen… Eenmaal thuisgekomen kijk ik er even naar, en bij de onderste slang is het nat. Ik beweeg de slang en ineens een sloot wat erover m’n hand heen… dus hij lekt weer.. Ik neem aan dat de slang gescheurd is, precies waar ie aan de radiateur vast zit..

Is de slang inkorten een optie, of moet die vervangen worden? Mij viel op dat er een verdikking aan het einde van de slang zit die over de radiateur past, dus ik kan er maar een beperkte hoeveelheid afhalen…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 08 april 2007 02:16 AM
  [ # 41 ]
deur63 schreef:

Ik was net met de Chic rijden, en ik zag weer wat vloeistof onder de radiateur liggen… Eenmaal thuisgekomen kijk ik er even naar, en bij de onderste slang is het nat. Ik beweeg de slang en ineens een sloot wat erover m’n hand heen… dus hij lekt weer.. Ik neem aan dat de slang gescheurd is, precies waar ie aan de radiateur vast zit..

Is de slang inkorten een optie, of moet die vervangen worden? Mij viel op dat er een verdikking aan het einde van de slang zit die over de radiateur past, dus ik kan er maar een beperkte hoeveelheid afhalen…

Bedoel je dat dunne slangetje of dat dikke ding? Die dunne is wel in te korten   mits de staat v/d slang dat toestaat. Die dikke zou ik maar vervangen, dan kan de motor zomaar ineens leeg zijn, ook als ie heet is…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 08 april 2007 05:49 PM
  [ # 42 ]

Het gaat om de dikke slang (dus die helemaal onderaan de radiateur. hij lekt enorm, want als ik er ook maar tegen duw komt er al een sloot(je) water naar buiten… Het feit dat ie steeds harder lekt (eerst een koffiebeker per maand, nu een koffiebeker per 5 dagen) belooft niet veel goeds. Met een beetje pech scheurt me binnen een paar dagen die slang en dan heb ik *echt* een probleem.
Inkorten als nood-oplossing en z.s.m. vervangen door een nieuwe? ik neem aan dat die dingen bij de automaterialenzaak verkrijgbaar zijn? Ik kan ook de BX GTi of Cannes op de sloop om de hoek van die slang ontdoen, maar kans is er dat de staat niet niet veel beter is dan mijn slang..
Morgen in ieder geval inspectie, vandaag de hele dag eieren eten.. Vrolijk pasen iedereen Smile

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 09 april 2007 03:33 AM
  [ # 43 ]
deur63 schreef:

Het gaat om de dikke slang (dus die helemaal onderaan de radiateur. hij lekt enorm, want als ik er ook maar tegen duw komt er al een sloot(je) water naar buiten… Het feit dat ie steeds harder lekt (eerst een koffiebeker per maand, nu een koffiebeker per 5 dagen) belooft niet veel goeds. Met een beetje pech scheurt me binnen een paar dagen die slang en dan heb ik *echt* een probleem.
Inkorten als nood-oplossing en z.s.m. vervangen door een nieuwe? ik neem aan dat die dingen bij de automaterialenzaak verkrijgbaar zijn? Ik kan ook de BX GTi of Cannes op de sloop om de hoek van die slang ontdoen, maar kans is er dat de staat niet niet veel beter is dan mijn slang..
Morgen in ieder geval inspectie, vandaag de hele dag eieren eten.. Vrolijk pasen iedereen Smile

Die dikke slang is weer eens zo’n voorgevormd onding en was destijds al niet goedkoop. Inkorten kan alleen als de dikte niet verloopt - ik weet niet exact hoe het eruit ziet.
Desondanks, vrolijke 2e paasdag…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 09 april 2007 02:20 PM
  [ # 44 ]
karel schreef:

Die dikke slang is weer eens zo’n voorgevormd onding en was destijds al niet goedkoop. Inkorten kan alleen als de dikte niet verloopt - ik weet niet exact hoe het eruit ziet.
Desondanks, vrolijke 2e paasdag…

Ja, ik kan inderdaad wel inzien dat je de slang maar beperkt in kan korten, want anders krijg je hem niet meer over de radiateur heen. Ik HOOP dat de scheur direct gevolg is van de slangklem, en dat deze in de slang heeft gesneden, en NIET dat de slang versleten is, want dan is dit het begin van het einde…

Later meer..

Ik zal mijn best doen om er een goede paastijd van te maken, haha.. insgelijks in ieder geval.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 09 april 2007 05:35 PM
  [ # 45 ]

Net even de voorkant van de Chic afgesloopt om een beetje beter te kunnen kijken naar de slang, het zag er droog uit.. Ik start de motor en wat denk je: totaal geen druppel lekkage. Ook knijpen in / rammelen met de slang had totaal geen uitwerking (2 dagen eerder had ik daardoor een sloot water over mijn hand gekregen). Schijnbaar lekt het dus alleen wanneer het water goed warm is, en wanneer er veel druk op het systeem staat. Slangklem losgeschroefd, en toen begon het heel zachtjes langs de slang te sijpelen, vrij logisch. Het enige wat mij opviel aan de slang was dat er een klein scheurtje leek te zitten waar de slangklem zat, en dan aan de kant waar ook de uitstroomopening van de radiateur zit. Het zou kunnen dat het daar dus lekte, maar ik weet het niet.

Ik heb in ieder geval ongeveer 1½ centimeter van de slang afgehaald, en weer aan de radiateur bevestigd. Ik hoop dat dit het probleem (tijdelijk) oplost.

Verder ben ik van plan om binnen afzienbare tijd op de sloop een BX van zijn rubberwerk te ontdoen, zodat ik wat reserve spul hier heb…

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook