Boîte Vitesse Automatique
Op dit moment zoek ik uit welke type automatische bakken er op de 1,9 GTI passen.
Van Peugeot 405 zou een boel techniek hetzelfde zijn. In hoeverre gaat dit op voor de versnellingsbakken?
Mij is door een expert verteld dat de BX gemonteerd is met een bak van de fabriek ZF, type 4HP12, de vraagbaak (en Internet) noemt wel het type 4HP14;
4HP12 zit op Peugeot 405 (aldus een treffer va Google, mogelijk alleen USA)
4HP20 is voor Xantia en XM met V6 motoren.
Verder is, volgens een spokesman van ZF,op de bak een plaatje gemonteerd met een 10-cijferige aanduiding op de bak, voor BX beginnend met: 1019******
Wie heeft nog meer van deze gegevens?
Kan iemand mij vertellen of de in een 405 1,9 gemonteerde bak ook in de BX 1,9 zal passen.
Re: Automaten (BVA); welke types uit PSA-auto’s passen op BX
mcvdberg schreef:Boîte Vitesse Automatique
Op dit moment zoek ik uit welke type automatische bakken er op de 1,9 GTI passen.
Van Peugeot 405 zou een boel techniek hetzelfde zijn. In hoeverre gaat dit op voor de versnellingsbakken?Mij is door een expert verteld dat de BX gemonteerd is met een bak van de fabriek ZF, type 4HP12, de vraagbaak (en Internet) noemt wel het type 4HP14;
4HP12 zit op Peugeot 405 (aldus een treffer va Google, mogelijk alleen USA)4HP20 is voor Xantia en XM met V6 motoren.
Verder is, volgens een spokesman van ZF,op de bak een plaatje gemonteerd met een 10-cijferige aanduiding op de bak, voor BX beginnend met: 1019******
Wie heeft nog meer van deze gegevens?
Kan iemand mij vertellen of de in een 405 1,9 gemonteerde bak ook in de BX 1,9 zal passen.
Fysiek passen alle bakken die op een XU motor zitten op jouw GTI motor. Dus van BX 19 diesel of BX 16 benzine t/m GTI bak. MAar ook van een 205 1.6 of 306 automaat. Mits het maar in combinatie is met de overbekende 30 graden achterover gekantelde motor is.
Het is alleen de vraag of de overbrengingsverhouding een beetje klopt. Een gti maakt langere stappen dan bijv. een BX 16. Wil je dus niet teveel toeren hebben dan is een passende bak wel zo prettig. Een bak van een 405 1.9 GR oid zal dus ook prima moeten lukken. Mits het maar geen 1.4 is. V6 wordt ook wat lastig.
Groet,
Marten Postma
ik heb wel gehoord dat er citroen motoren in een 405 passen, maar weet hier niet iets specifieks over helaas. maar volgens de verhalen zouden de motoren en versnellings bakken moeten passen, als iemand informatie heeft anders om ben ik ook wel geintereseerd.
ik heb een link over motoren van PSA het is in het frans maar mischien kun je er wat mee, als ik meer vindt laat ik je het weten
http://www.autoweb-france.com/index.php?rub=22&cat=3
met http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr kan je de site vertalen
torque converters?
Heb een heel mooie uitgewerkte tekening met onderdelenlijst bestudeerd:
http://www.jpat.co.uk/jpat_pdfs/ZF Acrobat files/ZF 4HP14.pdf
Zoek ik op google naar 4hp14 en dan vind ik nu een stuk meer dan vanmiddag.
(Misschien passen ze hun cache aan als er ergens naar wordt gezocht, maar dat is internetgeneuzel…)
Heb gevonden dat Volvo’s, Austin-Rover ook deze bak hebben gebruikt.
Er moeten dus nog best wat 4hp14-bakken te vinden zijn.
Maar…
er staat iets van torqe converters voor de verschillende automerken en dat pnderdeel is niet duidelijk terug te vinden. Hopelijk is het een losse conversiering of passtuk (hoe dat ook mag heten
Zal ook jullie tips volgen, waarvoor hartelijk dank!
Vrees dat ik morgen naar Geldrop ga en de bak inlaad voor 300E; er was nog een bak in Friesland voor 100E , maar die is al verkocht
Pasjalsda of Spasiva
Dank (een vd2 is dankuwel de andere altublieft) voor de tip, even mijn Cyrillisch opfrissen , maar het is te zien dat er allemaal 4hp14 wordt gebruikt in de 405.
Dank, nu zoek ik voledig synthetische olie voor de bak (Brezan kan het niet leveren). Kreeg dit als tip voor het oplossen vh probleem van de koude start.
Met groet
mvdb
Het mooie van peugeot en citroen in dat je alles van elkaar kan gebruiken, dus zo ook de motoren en de bakken.
XU en TU kan je overigens gewoon met elkaar wisselen, wat naar menig persoon niet mogelijk is.
Persoonlijk heb ik een peugeot 306 1.4 (TU) omgebouwd naar een 306 met BX 16V blok erin.
wat de bakken betreft, die zijn ook gewoon uitwisselbaar. elk blok heeft uiteraard wel zijn eigen verhouding.
veel succes met de zoetocht.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:Het mooie van peugeot en citroen in dat je alles van elkaar kan gebruiken, dus zo ook de motoren en de bakken.
XU en TU kan je overigens gewoon met elkaar wisselen, wat naar menig persoon niet mogelijk is.Persoonlijk heb ik een peugeot 306 1.4 (TU) omgebouwd naar een 306 met BX 16V blok erin.
wat de bakken betreft, die zijn ook gewoon uitwisselbaar. elk blok heeft uiteraard wel zijn eigen verhouding.
veel succes met de zoetocht.
1 kanttekening.. bakken voor XU motoren (BE1/3)passen niet op TU motoren en bakken voor TU motoren (MA bakken) passen niet op XU motoren.
Gr
MArten