Als mijn XM in de laagste stand staat, blijft er nog iets druk staan op de achtervering. Dat bleek laatst al tijdens een bollen wissel, alleen aan de rechterkant. In de laagste stand kun je de vering nog ietsje indrukken, er zit nog iets beweging in de daagarmen en veerpoten. Aan de voorkant is dit niet; je merkt duidelijk dat alleen de lucht in de banden veert. Heeft dit invloed op de vering? Waar ligt dit aan en wat doe ik er aan?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ik heb het ook en ik heb bij mij ook het idee dat de wagen in rijstand te hoog staat. Tzt wil ik nog eens wat spelen met de afstelling hiervan bij de hoogteregelaar/stabilisatorstang.
Animal triste post coitum
Het gekke is dat-tie voor te hoog staat nadat de spoelolie z’n werk gedaan heeft, maar achter is de hoogte zo op het oog goed…
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Re: Hydrauliek vraagje
JanO schreef:Als mijn XM in de laagste stand staat, blijft er nog iets druk staan op de achtervering. Dat bleek laatst al tijdens een bollen wissel, alleen aan de rechterkant. In de laagste stand kun je de vering nog ietsje indrukken, er zit nog iets beweging in de daagarmen en veerpoten. Aan de voorkant is dit niet; je merkt duidelijk dat alleen de lucht in de banden veert. Heeft dit invloed op de vering? Waar ligt dit aan en wat doe ik er aan?
groet, Jan
Je moet niet vergeten dat je hoogteregelaar met zijn mechaniek al wel 16 jaartjes oud is en in weer en wind hangt en dat daardoor het fijne er een beetje af kan zijn.
Als je de hoogteverstelling in de laagste stand hebt staan zou door de speling de as van de hoogteregelaar misschien niet helemaal worden aangetrokken.
Op een brug kun je dit waarschijnlijk wel controleren door, als je er bij kunt, er met een tang of zo aan te trekken.
Dat dit effect heeft mbt het veergedrag lijkt mij niet voor de hand liggend.
Just my 2 cents.
Hydrauliek vraagje / hydractiefregelaar schoonmaken
Als het aan de hoogteregelaar ligt zou op beide veerpoten nog druk blijven staan. Bij Chyparse ging de linkerbol er normaal af; de rechter bleef op druk staan. Je zou dan eerder de hydractiefregelaar achter verdenken. Daar zitten ook weer dempertjes, plunjers, klepjes enz in die verstopt zouden kunnen zitten. Heeft iemand hier al eens zo’n hydractiefregelaar uitgebouwd, opengedraaid en schoongemaakt?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Oh, je zei draagarmen en veerpoten, dus ik veronderstelde dat het om beide kanten ging…
Klopt ook eigenlijk wel, de auto blijft wel recht staan. Ik denk dat de oorzaak rechts zit. Ik probeer maar wat als amateur….
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Re: Hydrauliek vraagje / hydractiefregelaar schoonmaken
JanO schreef:Heeft iemand hier al eens zo’n hydractiefregelaar uitgebouwd, opengedraaid en schoongemaakt?
groet, Jan
Iemand?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Niemand heeft zich nog in deze duistere materie durven te begeven vrees ik…
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ries schreef:Niemand heeft zich nog in deze duistere materie durven te begeven vrees ik…
Klopt!! ops:
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:Ries schreef:Niemand heeft zich nog in deze duistere materie durven te begeven vrees ik…
Klopt!! ops:
Dat weerhoudt mij er niet van om dat eens haarfijn uit te gaan zoeken
Ik heb dwars- en langsdoorsnede tekeningen en zo te zien is het niet moeilijker dan een debietregelaar reviseren. Het zou alleen handig zijn als ik vantevoren weet welke en wat voor rubbertjes ed ik moet vervangen. Anders moet ik weer op de fiets naar de dealer voor een lullig ringetje of zo
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Bedoel je de hoogteregelaar? Vraag het marten eens Heb het er ook al met hem over gehad toen mijne kapot was. Je kan ook voor weinig geld een gereviseerde halen bij chyparse!
Xsara_Coupe
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nee, die niet, das een simpel dingetje…
Xsara_Coupe schreef:Bedoel je de hoogteregelaar? Vraag het marten eens Heb het er ook al met hem over gehad toen mijne kapot was. Je kan ook voor weinig geld een gereviseerde halen bij chyparse!
Xsara_Coupe
Nee, een hoogteregelaar zit vrij simpel in elkaar. Ik bedoel de achterste hydractiefregelaar waar ook de middelste veerbol op zit.
groet Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Of zit ik helemaal verkeerd?
Ja.. , de elektroklep zit bij een serie 1 ongeveer onder de bestuurdersstoel en stuurt hydraulisch de hydractiefregelaars middenvoor en -achter aan.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders