Hoi Allemaal
Hiermee geen vraag naar hoe slapen in een Berlingo (zonder zijdeur of -ruitjes), maar hoe los je ‘t probleem van de noodzakelijke verluchting op?
Ik las ergens dat je het ‘raamverluchtingselement’ van de Mercedes Vito (prijs ?) kan ombouwen: doorzagen en met popnagels aanpassen aan de vorm van het Berlingo-deurraam.
Wie kent een betere/andere oplossing?
Mvgr.,
HAUG
Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)
Gewoon de ramen op een klein kiertje zetten ?
Schijt aan originaliteit.
of zo’n draaiding op je dak
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Gewoon dicht houden kan ook hoor. Als ik in de vrachtwagen slaap heb ik ook niet altijd iets open staan.
Wel ‘smorgens even flink de blower aan om de auto weer “droog te blazen”.
Ride to live, live to ride
Bedankt voor de info, ... maar ik had meer praktische info i.v.m. mogelijke ventilatierooster verwacht.
Slapen met gesloten raampjes .. lijkt me onnodige risico’s nemen (zuurstoftekortt ?).
Heeft overigens iemand weet van condensproblemen of risico voor roestvorming?
HAUG
Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Risico voor roestvorming lijkt me op korte termijn niet zo’n probleem. Ik heb met het oog op slapen in de auto indertijd een girafon meebesteld, maar dat zal in dit geval een beetje mosterd na de maaltijd zijn. Een tweede verluchtingsoptie die ik altijd gebruik (en in geval van regen als enige) is het op een kier zetten van de voorramen. Om inregenen te voorkomen heb ik deze voorzien van windschermen (verkrijgbaar bij de dealer) langs de bovenkant van de ramen (om tochten bij rijden met open raam te voorkomen, die dingen). Dit werkt perfect, maar enige condensvorming op het plaatstalen dak van de laadruimte/slaapruimte bij koud buitenweer ga je er niet mee tegen. Heb wat dat betreft al vaak gedacht aan het monteren van een hemel in de laadruimte, maar de kost daarvan heeft me daar altijd van weerhouden.
Dag Graddus
Heb je een idee van hoeveel die windschermen kosten?
Wat is een girafon? Dat zegt me niets!
De laadruimte van de Berlingo heb ik (bij wijze van proef) bekleed met dunne plooibare isolatie’plaat’ die normaal onder laminaatvloer gelegd wordt: is 5 mm. dik en kon ik net spannen tussen de kieren van de steunbalken en aan de zijkanten daar waar de plaatdelen niet met uitpuilende lijm opgekit zijn. Op enkele plaatsen dubbelzijdige stukjes kleefband (1 cm op 0,5 cm) gebruikt.
Merk: Parket/laminaat ondervloer ‘Basic Floor’ (120/50/0,5 cm), één verpakking van 4,8 vierkante meter (7 platen ?) aan kostprijs 7,45 Euro (in België)
Groetjes,
HAUG
Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)
achteraan in de stijlen zit er boven elk achterlicht al een verluchtingsrooster dat je er redelijk snel uit hebt, hier zit een soepele klep in die normaal moet beletten dat er lucht binnenkomt (rooster dient om lucht buiten te laten), die klep zou je er af kunnen halen om te beginnen (weet wel niet of er dan uitlaatlucht zou kunnen binnen komen)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Lelijke Eend schreef:Gewoon de ramen op een klein kiertje zetten ?
Dan trek je natuurlijk zwermen vliegen aan.
Ik zou iets van gaas fabriceren zodat je toch ergens een raampje of deurtje kunt openen zonder dat je last krijgt van vliegen.
Verder de binnenkant van je koets goed isoleren. Want tegen de wand en dak slaat condens neer (je koets wordt net zo koud als dat het buiten is) en dan gaat het halverwege de nacht regenen…
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
rataplan schreef:zoals Paso al zei
er zitten roosters achterin dus waarom moeilijk doen
? Waar reageer je op?
Ik gaf een reactie op iets anders en wat aanvullende tips.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Geen ruzie maken he jongens
Haug, een girafon is een optioneel ladderluik boven de achterdeurtjes (alleen verkrijgbaar met deurtjes en geen achteraf in te bouwen optie door constructueel verschil in het dak). Wat die windschermpjes weer precies kosten weet ik niet meer, maar ik denk ergens rond de dertig euro ofzo. (meen indertijd voor mijn eerste berlingo 1000 bef betaald te hebben.)
Overigens word ik nu wel nieuwsgierig naar hoe jij in de berlingo gaat slapen, ook een speciale constructie gemaakt?
Ennuh Handjes, dat regenen valt nogal mee hoor, de afgelopen 8 jaar nog nooit in de regen nat geworden (behalve de regen van buiten, maar dan trek ik gewoon mijn girafon dicht).
In plaats van een girafon kun je een klapdakje (zonnedakje) plaatsen
Andere optie is een dakluik van een caravan erin bouwen die heb je met verduisterings en vliegengaas voor ongeveer 40 euro
Als het niet gaat zoals het moet…Dan moet het maar zoals het gaat
2CV6 Club ‘87
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat zijn natuurlijk wel allemaal nogal ingrijpende verbouwingen. Nu is de topicstarter vlgs mij in Belgie woonachtig, dus hoe dat daar geregeld is weet ik niet, maar hier in Nederland moet je toch wel oppassen met je aanpassingen, want als vadertje staat je staande houdt en beslist dat jij je bestelautootje omgebouwd hebt tot camper krijg je inene een naheffing van de BPM op de mat (ook voor de ombouw trouwens). Vandaar dat mijn bed los in de auto staat, verankerd aan een bagagesjoroog en dat ik verder geen uiterlijke camperkenmerken op- of aan wens te bouwen.
Bedankt voor de tips. ‘k Heb weer wat bijgeleerd. Zo’n ‘caravan-dakluik’ heb ik jaren geleden ooit gemonteerd in een bestelwagen.
Opm. vooraf:
mijn Berlingo is een lichte vrachtwagen (wz. 2 zitplaatsen, geen zijdeur, geen achterzetel - wel voorste zijruitje rechts achter gemonteerd voor het nodige zicht naar ‘schuin achter’).
Omdat Graddus info over m’n bed wou:
Het bed heb ik volgens het principe van het dubbel bed (zie site) http://www.berlingoman.de, maar dan in éénpersoonsbed (70 op 190 cm) zodat er nog langs kan instappen/bagage kwijt kan. In een minder zware uitvoering gekocht in Wallonië (België) en wat verder geperfectioneerd naar mijn zin.
Is in feite een uitneembare dubbele kist (H. 39/Br. 70/ L. 78 cm) met scheidingswand in ‘t midden (aan achterkant Berlingo met naar buiten openvallende valluik om materiaal op te leggen/in te steken + voorkant langs boven opengaand).
2 Gaatjes geboord in bovenkant van achterste deel v/d kist om daarop met vleugelmoertjes het panneel van Br. 70 op L. 103 cm. (dat het voeteinde van ‘t bed vormt dat aan onderkant met een plank L. 50/H.39 cm. onderstut wordt = juist voor de dichtgeklapte passagierstoel). Kan ook gebruikt worden met passagierstoel naar voor gekanteld, afhankelijk van waar je ruimte wenst.
Het losse paneel wordt met dezelfde veugelmoertjes in een aan de voorkant (aan bovenkant) van de kist geschroefd balkje (via 2 gaatjes) vastgezet.
Onder het losse panneel blijft dus nuttige bagageruimte bestaan.
De ‘koffer met panneel er op’ staat links achter (tegen de wielkas). Kan via 2 met vleugelmoeren vastgezette latten in de (uit 2 delen uitgesneden) betonplaten vloer (9 mm) opo zijn plaats gehouden worden (ook tijdens ‘t rijden).
Daarop een matrasje van 70/190 cm (9 cm dik).
Boven de linker wielkas monteerde in een ‘tafeltje’ met de rest van de betonplaat (120/20 cm.) die op een balkje rust dat ik in de bestaande wandgaten met schroeven vastmaakte. Gezien de dunne betonplaat, stak ik een klein lattje door de haak (om bagage vast te sjorren) recht omhoog tot onder ‘t tafeltje: dat voldoet.
Oef, .. wat een uitleg: Probeer ‘t je maar voor te stellen! ‘t Is stevig genoeg en blijft op z’n plaats zitten.
HAUG
12-04-2007
Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)
http://www.bejabo.com/ventilatie.htm
klaar je beluchting is gefixed..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Haug, bedankt voor de uitleg over je constructie, ik probeer me er iets bij voor te stellen. Heb zelf een nieuwe cam, dus ik zal straks eens een paar foto’s maken van mijn situatie.