Hallo mensen,
Ik heb een furio 1.8i en ik heb bij hogere snelheden last van het geluid van de motor, ik heb eraan zitten denken om de binnenkant van het compartiment waar de motor in zit te isoleren, zijn er mensen die hier tips voor hebben of misschien andere oplossingen?
daar zit al isolatie onder.
bij welke snelheden krijg je veel motorgeluid dan?
mijn 1.6 is namelijk best stil tot ongeveer 140, daarna gaat ie meer herrie maken.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
het is ongeveer bij de 120 en als je er dan met meerdere mensen in zit moet je gewoon harder gaan praten
Uitlaat oké? Een klein, zo op het oor onhoorbaar lekje, kan al een behoorlijke herrie maken bij hogere snelheden.
Uitlaat lek ? Spruitstuk los ? Inlaatbuis los ?
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Hallo Dennis,
Mijn vrouw heeft dezelfde ZX. De motor maakt volges mij gewoon altijd zo’n herrie.
Ik zelf vind hem ook nogal ronken ondanks dat er een gloednieuwe (BOSAL) uitlaat onder zit. Ik rijdt zelf in een Xantia 1,9TD en die is echt veel stiller.
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Weefje schreef:Uitlaat oké? Een klein, zo op het oor onhoorbaar lekje, kan al een behoorlijke herrie maken bij hogere snelheden.
Hehehe Weefje spreekt uit ervaring, ervaring met mijn ZX om precies te zijn toen zijn ZX-Diesel in de soep was gelopen. Een minuscuul klein rot lekje veroorzaakte een herrie bij 110km/u en harder waarbij op normale toon met elkaar praten onmogelijk werd.
Een nieuwe (orignele) uitlaat eronder heeft het probleem verholpen , zie topic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2508&highlight=uitlaat&sid=e89909de13dbe150c97ad2b12eeec61c
wat ik met mijn zx heb gehad is dat de verbinding tussen het spruitstuk en de pijp die aan de katalysator vast zit (die kan je in de motorruimte zien zitten, achter je blok) los was komen te zitten.
die aansluiting zit vast met klemmen met veren erin. die veren schijnen na verloop van tijd slapper te worden waardoor de boel niet meer goed vastgeklemd wordt.
ik heb dit toen laten maken voor 40 of 5 tientjes ofzo. waarvan het meeste arbeid was (ongeveer een half uur tot uur werk) bij S&G In Numansdorp.
het maakte een vreselijk irritant geluid en je hoorde het alleen als je gas gaf of harder reed als 80.
dus laat daar eens naar kijken zou ik zeggen, een zx hoort gewoon goed stil te zijn bij 120.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:wat ik met mijn zx heb gehad is dat de verbinding tussen het spruitstuk en de pijp die aan de katalysator vast zit (die kan je in de motorruimte zien zitten, achter je blok) los was komen te zitten.
die aansluiting zit vast met klemmen met veren erin. die veren schijnen na verloop van tijd slapper te worden waardoor de boel niet meer goed vastgeklemd wordt.
ik heb dit toen laten maken voor 40 of 5 tientjes ofzo. waarvan het meeste arbeid was (ongeveer een half uur tot uur werk) bij S&G In Numansdorp.het maakte een vreselijk irritant geluid en je hoorde het alleen als je gas gaf of harder reed als 80.
dus laat daar eens naar kijken zou ik zeggen, een zx hoort gewoon goed stil te zijn bij 120.
Een beetje doe-het-zelfver kan dit toch ook? Scheelt je een paar tientjes
Een nog goedkopere oplossing is gewoon niet harder dan 80km/u rijden
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
JanwillemTak schreef:Hallo Dennis,
Mijn vrouw heeft dezelfde ZX. De motor maakt volges mij gewoon altijd zo’n herrie.
Ik zelf vind hem ook nogal ronken ondanks dat er een gloednieuwe (BOSAL) uitlaat onder zit. Ik rijdt zelf in een Xantia 1,9TD en die is echt veel stiller.
Net als bij de XM zit er op het schutbord van een xantia een geluidsdempende mat, bij een zx zit die er niet.
De zx van m’n vriendin is tot 120 ook redelijk stil, alleen is m’n xm veel stiller en dat viel laatst toch wel op
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
JanwillemTak schreef:Ik zelf vind hem ook nogal ronken ondanks dat er een gloednieuwe (BOSAL) uitlaat onder zit. Ik rijdt zelf in een Xantia 1,9TD en die is echt veel stiller.
Dat licht aan de uitlaat, ik heb er ook Bosal-ellende-ding onder gehad, met recht een k*t en herrie uitlaat.
Heb er nu een orignele van de dealer onder zitten en die is een stuk stiller, zie topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2508&highlight=uitlaat&sid=e89909de13dbe150c97ad2b12eeec61c
allereerst bedankt voor de reacties
nee aan de uitlaat kan het niet liggen volgens mij, heb er helemaal een nieuwe originele uitlaat onder gekregen met kat en al ben er al weer mee terug geweest naar de dealer en die heeft er nogmaals naar gekeken en het zit allemaal goed. maar is er geen mogelijkheid om het motorcomparitiment wat meer te isoleren?
dennisfranke schreef:nee aan de uitlaat kan het niet liggen volgens mij, heb er helemaal een nieuwe originele uitlaat onder gekregen met kat en al ben er al weer mee terug geweest naar de dealer en die heeft er nogmaals naar gekeken en het zit allemaal goed.
Is het een originele Citroen uitlaat? of is het een goedkoop imitatie-ding van de Kwikfit?
Ik zou zeggen kruip eens onder de auto en kijk of er geen Bosal of Valkar rotzooi van de Kwikfit onder zit. Op een originele Citroen uitlaat staat “Made in France”
nee nee weet het zeker er staat made in france op en die is nog pico bello
Ik zou dan de rest van het uitlaatsysteem een goed nakijken, misschien is er toch echt ergens een klein rot gaatje dat de herrie veroorzaakt. Bij mijn weten hoort een ZX1.8i niet zoveel herrie te maken.