Het deksel van het rechter tripoïdehuis vertoont een bobbel. Klaarblijkelijk heeft de as er aan de binnenkant tegenaan gelopen. Links is er niets te zien. Heeft iemand enig idee hoe dat kan? De rechteras kan toch niet te lang zijn? Is er ooit een modificatie geweest? Of moet ik me er niet druk om maken en het accepteren, als bij een regenbui?
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: Tripoïdehuis
PBuijsman schreef:Het deksel van het rechter tripoïdehuis vertoont een bobbel. Klaarblijkelijk heeft de as er aan de binnenkant tegenaan gelopen. Links is er niets te zien. Heeft iemand enig idee hoe dat kan? De rechteras kan toch niet te lang zijn? Is er ooit een modificatie geweest? Of moet ik me er niet druk om maken en het accepteren, als bij een regenbui?
normaal is er geen cardanas langer dan de andere, dus je kan ze toch niet verkeerd om monteren?
vermoedenlijk is de arreteringsring in de REZEPPAKOPPELING,, (die homokineet aan je wiel) pleite .
die houd de as in de koppeling,, als die weg is kun je zelfs de as compleet uit de wielnaaf trekken terwijl je koppeling aan je wiel gemonteerd zit.
dus die bobbel zou wel eens de reddende engel geweest kunnen zijn,,, en je as in de rezeppa koppeling gehouden hebben.
de arreteerings ring is niks meer dan een open veerring van ongeveer 1 a 1,5 mm dikte,, welke dus in een groef in de as licht in de splains.
de koppeling schuift erover en in een groef haakt hij in.
waardoor de as vast zit aan de koppeling.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kreazyV8wuppo schreef:vermoedenlijk is de arreteringsring in de REZEPPAKOPPELING,, (die homokineet aan je wiel) pleite .
die houd de as in de koppeling,, als die weg is kun je zelfs de as compleet uit de wielnaaf trekken terwijl je koppeling aan je wiel gemonteerd zit.dus die bobbel zou wel eens de reddende engel geweest kunnen zijn,,, en je as in de rezeppa koppeling gehouden hebben.
de arreteerings ring is niks meer dan een open veerring van ongeveer 1 a 1,5 mm dikte,, welke dus in een groef in de as licht in de splains.
de koppeling schuift erover en in een groef haakt hij in.
waardoor de as vast zit aan de koppeling.mvgr wupke
Kleine correctie op wupke:
Een SM heeft GEEN rezeppakoppeling maar is uitgerust met een dubbele kruiskoppeling zoals de DS. Dan het tweede punt: er zijn tripoidehuizen met een deksel met 3 deuken. Er zijn ook deksels zonder deuken.
De aandrijfassen van de SM zijn NIET gelijk aan die van de DS, de lengte zit er namelijk tussen in en is gelijk voor links en rechts. Het zou kunnen zijn dat er 1 DS as in zit, die dus langer is dan de SM as. Even de lengte van BEIDE assen die nu in de SM zitten, dan weet je het zeker.
Overigens, als je een verkeerde ( lees te lange ) as in je SM hebt maakt dat een verschrikkelijke teringherrie, met name als de auto in veert. Hoor je echter niets en rijdt je wagen prima, dan zou ik me niet al te veel zorgen. Maar nogmaals, het beste is om de gemonteerde assen even los te maken en op te meten!
succes
Veel succes
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb deksels met 3 bobbels. Maar in het midden van de rechter deksel zit ook een bobbel. Het is vrij aannemelijk dat daar de as tegen gedraaid heeft want binnen zie je een slijtplek. Linker deksel is mooi vlak. De assen meten dus…
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit de veerclip wel aan het eind achter de tripoide?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>