Ik heb een XM 2.5 td Exclusieve. Voor de airco zit er in de unit van de binnenverlichting een voeler en een kleine ventilator.
Op zich een heel mooi apparaatje alleen…..het maakt zo’n irritant geluid.
Ik heb het ding eruit gehaald. Kan dat zonder enige consequentie?
Mijn doelstelling is om van dat rammeltje af te komen.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
het schijnt mogelijk te zijn om um schoon te maken, gewoon eruit halen en inspuiten geloof ik. Het staat ook op mijn lijstje. Voorlopig zet ik de radio maar wat harder…. wink
is dat dat zwarte kokertje van ongeveer 6 cm??????
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ja.
voelertje airco
vandaag ongeveer 80 km gereden zonder het apparaatje. Er lijkt niets aan de hand te zijn.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
het is geloof ik de temperatuurmeter van het climate control gebeuren. Heb je dat gebruikt vandaag?
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Het vennetje zal de lucht uit het interieur wel een beetje naar binnen zuigen en daar wordt dan de temperatuur gemeten, die waarde regelt dan weer de kaggel of airco.
Helemaal zuiver vind ik die dingen toch al niet werken, als ik tijdens een warme dag mijn airco aan heb staan en de temperatuur heb ingesteld op 23 graden blijft de luchtstroom aardig koud.
Zodra ik dan mijn centrale ventilatiekanaal naar boven richt, zakt na enkele seconden de snelheid van de aanjager.
Dat ding had eigenlijk niet in het dak moeten zitten, want daar brandt de zon op.
Als je dat vennetje er uit laat zal hij waarschijnlijk nog iets slechter de klimaat controleur bijsturen.
Sinds ik er wat WD40 ingespoten heb is de aanjager van de binnentemperatuursensor bij mij flink wat stiller.
Met airco aan rijd je het beste met de luchtstroom op voeten en voorruit gericht…tenzij je ziek wilt worden.
Iemand die bij die instelling nog last heeft van de hitte heeft gewoon een waardeloze conditie of te dikke sokken/schoenen voor zomerse temperaturen (voet=warmtewisselaar van je lijf). Ik heb hem niet onder de 22 gehad vorig jaar.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Texter schreef:Sinds ik er wat WD40 ingespoten heb is de aanjager van de binnentemperatuursensor bij mij flink wat stiller.
Met airco aan rijd je het beste met de luchtstroom op voeten en voorruit gericht…tenzij je ziek wilt worden.
Iemand die bij die instelling nog last heeft van de hitte heeft gewoon een waardeloze conditie of te dikke sokken/schoenen voor zomerse temperaturen (voet=warmtewisselaar van je lijf). Ik heb hem niet onder de 22 gehad vorig jaar.
Mag je een keer in het zuiden van Spanje rijden: van Cadiz via Sevilla-Cordoba naar Madrid en dan naar San Sebastian (grens E/F).Daar rijd je ieder jaar Juli/Augustus in een zomerse temeperatuur van 48-52"C.Dan wil ik wel eens zien wie een slechte conditie heeft:jezelf of de airco!Want op de hoogste stand airco ramen dicht en op de stand recirculatie komt de binnentemperatuur NIET onder de 38"C!!En met 1168km voor de boeg krijgt men wel slaap.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Regino schreef:Texter schreef:Sinds ik er wat WD40 ingespoten heb is de aanjager van de binnentemperatuursensor bij mij flink wat stiller.
Met airco aan rijd je het beste met de luchtstroom op voeten en voorruit gericht…tenzij je ziek wilt worden.
Iemand die bij die instelling nog last heeft van de hitte heeft gewoon een waardeloze conditie of te dikke sokken/schoenen voor zomerse temperaturen (voet=warmtewisselaar van je lijf). Ik heb hem niet onder de 22 gehad vorig jaar.Mag je een keer in het zuiden van Spanje rijden: van Cadiz via Sevilla-Cordoba naar Madrid en dan naar San Sebastian (grens E/F).Daar rijd je ieder jaar Juli/Augustus in een zomerse temeperatuur van 48-52"C.Dan wil ik wel eens zien wie een slechte conditie heeft:jezelf of de airco!Want op de hoogste stand airco ramen dicht en op de stand recirculatie komt de binnentemperatuur NIET onder de 38"C!!En met 1168km voor de boeg krijgt men wel slaap.
zet m dan ook niet op de recirculatiestand, dan zit er na een 10minuten ook geen zuurstof meer in de lucht en wordt je vanzelf slaperig!
Ik dacht dat die stand alleen was voor vieze mensen die wat langer van hun eigen lucht wilden genieten
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
malle pietje schreef:Regino schreef:Texter schreef:Sinds ik er wat WD40 ingespoten heb is de aanjager van de binnentemperatuursensor bij mij flink wat stiller.
Met airco aan rijd je het beste met de luchtstroom op voeten en voorruit gericht…tenzij je ziek wilt worden.
Iemand die bij die instelling nog last heeft van de hitte heeft gewoon een waardeloze conditie of te dikke sokken/schoenen voor zomerse temperaturen (voet=warmtewisselaar van je lijf). Ik heb hem niet onder de 22 gehad vorig jaar.Mag je een keer in het zuiden van Spanje rijden: van Cadiz via Sevilla-Cordoba naar Madrid en dan naar San Sebastian (grens E/F).Daar rijd je ieder jaar Juli/Augustus in een zomerse temeperatuur van 48-52"C.Dan wil ik wel eens zien wie een slechte conditie heeft:jezelf of de airco!Want op de hoogste stand airco ramen dicht en op de stand recirculatie komt de binnentemperatuur NIET onder de 38"C!!En met 1168km voor de boeg krijgt men wel slaap.
zet m dan ook niet op de recirculatiestand, dan zit er na een 10minuten ook geen zuurstof meer in de lucht en wordt je vanzelf slaperig!
Ik dacht dat die stand alleen was voor vieze mensen die wat langer van hun eigen lucht wilden genieten
Neen,die stand is eigenlijk bedoeld,zo staat dat ook in de handleiding,dat de reeds gekoelde lucht in de wagen opnieuw gekoeld de auto word ingeblazen zonder toevoeging van de buitenlucht/temperatuur.Ook word deze stand gebruikt als men achter een rokende dieselprutter zit en dat de lucht niet door de ventilator het interieur word ingeblazen!m.a.w. als de airco zijn werk naar behoren heeft gedaan en de binnentemperatuur is aangenaam dat moet men niet de ventilatie schuif om (warme)buitenlucht toe te laten open zetten want dan moet de airco weer langer werken.Net als in kantoren/benzine pompen met airco,daar staan de buitendeuren bijna altijd dicht:de koude lucht kan niet naar buiten en de warme buitenlucht niet naar binnen.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
malle pietje schreef:Regino schreef:Texter schreef:Sinds ik er wat WD40 ingespoten heb is de aanjager van de binnentemperatuursensor bij mij flink wat stiller.
Met airco aan rijd je het beste met de luchtstroom op voeten en voorruit gericht…tenzij je ziek wilt worden.
Iemand die bij die instelling nog last heeft van de hitte heeft gewoon een waardeloze conditie of te dikke sokken/schoenen voor zomerse temperaturen (voet=warmtewisselaar van je lijf). Ik heb hem niet onder de 22 gehad vorig jaar.Mag je een keer in het zuiden van Spanje rijden: van Cadiz via Sevilla-Cordoba naar Madrid en dan naar San Sebastian (grens E/F).Daar rijd je ieder jaar Juli/Augustus in een zomerse temeperatuur van 48-52"C.Dan wil ik wel eens zien wie een slechte conditie heeft:jezelf of de airco!Want op de hoogste stand airco ramen dicht en op de stand recirculatie komt de binnentemperatuur NIET onder de 38"C!!En met 1168km voor de boeg krijgt men wel slaap.
zet m dan ook niet op de recirculatiestand, dan zit er na een 10minuten ook geen zuurstof meer in de lucht en wordt je vanzelf slaperig!
Ik dacht dat die stand alleen was voor vieze mensen die wat langer van hun eigen lucht wilden genieten
Neen,die stand is eigenlijk bedoeld,zo staat dat ook in de handleiding,dat de reeds gekoelde lucht in de wagen opnieuw gekoeld de auto word ingeblazen zonder toevoeging van de buitenlucht/temperatuur.Ook word deze stand gebruikt als men achter een rokende dieselprutter zit en dat de lucht niet door de ventilator het interieur word ingeblazen!m.a.w. als de airco zijn werk naar behoren heeft gedaan en de binnentemperatuur is aangenaam dat moet men niet de ventilatie schuif om (warme)buitenlucht toe te laten open zetten want dan moet de airco weer langer werken.Net als in kantoren/benzine pompen met airco,daar staan de buitendeuren bijna altijd dicht:de koude lucht kan niet naar buiten en de warme buitenlucht niet naar binnen.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Dat is natuurlijk hartstikke mooi allemaal, maar ondertussen zit je wel de hele tijd je eigen adem te herkouwen! Ik moet er niet aan denken! Sterker nog, ik vergat in de ‘bus’ van mn bijbaantje na een tunnel wel eens de schuif open te zetten en werd na verloop van tijd echt hondsmoe, puur omdat er geen frisse lucht in de auto komt!
Laat staan als je een vervent roker bent!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Neen,die stand is eigenlijk bedoeld,zo staat dat ook in de handleiding,dat de reeds gekoelde lucht in de wagen opnieuw gekoeld de auto word ingeblazen zonder toevoeging van de buitenlucht/temperatuur
Klopt, maar dan vooral als de auto langere tijd in de zon heeft gestaan. Met recirculatie kun je dan sneller het interieur op temperatuur krijgen. geldt ook voor als het buiten koud is trouwens. Zo gauw het interieur op de gewenste temperatuur is, moet je gewoon weer buitenlucht laten toevoeren, om de lucht ook ververst te krijgen.
Recirculatie is ook bedoeld voor bijvoorbeeld tunnels, of andere plekken waar je (eventjes) liever geen lucht van buiten naar binnen wil hebben
Harm schreef:
Recirculatie is ook bedoeld voor bijvoorbeeld tunnels, of andere plekken waar je (eventjes) liever geen lucht van buiten naar binnen wil hebben
Idd. Je moet wel “wat” luchtverversing hebben. Lichaamsgeurtjes kun je nog wel neutraliseren met een koolstoffilter, maar het gebrek aan zuurstof kun je niet opheffen. Daar helpt alleen nieuwe lucht voor.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
malle pietje schreef:Laat staan als je een vervent roker bent!
Als je chili hebt gegeten de vorige dag kun je daar wel weer wat langer van genieten…