1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

klapperende luchtfilter , bij optrekken in 1ste versnelling
leedagar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26

Gepost: 08 april 2007 02:15 AM

Hallo, Met mij xsara picasso 1.6HDI van 11/2005 heb ik al geruime tijd problemen met een lawaai dat waarschijnlijk afkomstig is van mijn luchtfilter die mijn binnenbehuizing (tegenaan de airco buisjes die je achter je luchtfilterbehuizing ziet) raakt als ik vertrek in 1ste versnelling. Echter je hoort dit het best als er wat meer koppel gemaakt wordt, bvb als je moet starten op een helling opwaarts. Ook tijdens het schakelen naar 2 de versnelling kan dit lawaai opgewekt worden als er weer wat extra koppel gemaakt wordt. Als je bvb heel langzaam start in 1 ste versnelling dan hoor je dit niet. In de garaga ben ik al 3 maal geweest en hadden ze eerst de filterbehuizing element vervangen, maar na een paar km was het probleem er weer, nu hebben ze iets tussen de luchtfilterbehuizing en motorblok een mousse gestoken die het lawaai afdempt, maar het is er weer en ik heb de indruk dat de luchtfilterbehuizing nu weer helemaal los ligt op de motorblok. Zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad? Ik heb onlangs gelezen op een engelse site dat ze hiervoor een aanpassingskit hebben , maar in mijn garage weten ze van niks natuurlijk. Ben ik de enige? groeten

Profiel  

[egres]
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242

- Xsara 1,9 D
Gepost: 08 april 2007 03:45 PM
  [ # 1 ]

wanneer hoor je dit?
als je vertrekt zonder gas te geven, dus de koppeling langzaam lossen?

dan hoor ik ook vaak een rammelend geluid

als ik vertrek en gas geef heb ik dit niet…

Profiel  

leedagar
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 april 2007 02:59 AM
  [ # 2 ]

Ik hoor dit als ik dus gas geef en in 1ste versnelling vertrek, het beste hoor je dit als je bergop moet vertrekken (en eventueel nog met een aanhangwagen aan de auto). Dus eigenlijk hoor je het beste wanneer je het meeste koppel maakt(zo kantelt de motorblok ook het meeste). Mijn xsara picasso heeft nu reeds 46000km (nieuw van 11/2005). In de garage hebben ze dus al het luchtfilterbehuizing vervangen, en de laatste keer hebben ze iets tussen deze behuizing en de motorblok gestoken dat het geluid afdempt. Tijdens de laatste garage bezoek heb ik ook kunnen zien hoe de motorblok fel kantelt tijdens het starten in 1ste versnelling. Ik vermoed dat het luchtfilterelement de binnenbehuizing raakt en zo de trillingen opwekt. Maar de garage gelooft me niet echt. Het is dus echt een een metaal geluid dat je hoort binnenkomen in je binnenbehuizing van de wagen zelf. Maar als ik rustig vertrek dan hoor je dit niet. (dus minder koppel maak).  Let wel op als ik dit geluid opwek, dan start ik niet als een gek, gewoon zoals het hoort als je bvb vlot in het verkeer moet insorteren. Ik heb van mijn schoonvader nu ook al vernomen dat hij dit probleem ook heeft maar dat hij er voorlopig geen melding heeft van gemaakt in zijn garage.(hij moet binnenkort op onderhoud)

Profiel  

johan20
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 339

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 10 april 2007 06:58 PM
  [ # 3 ]

Ik heb hetzelfde probleem,Picasso 16Hdi EXL.van 10-2005 en 30000 Km.Reeds 7 maal in de garage geweest,daar hebben ze de leidingen van de airco een beetje verlegd en sindsdien is het al iets beter maar nog niet gedaan!Ik heb ook ondervonden dat de behuizing van de luchtfilter veel te los is, maar twijfel of dit er iets mee te maken heeft, ik heb een spanriempje vastgemaakt aan de buizen van de luchtfilter en het geluid blijft hetzelfde.

Profiel  

leedagar
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 april 2007 07:23 PM
  [ # 4 ]

Johan20 , dat is hetgeen ik dan ook vernomen heb van de persoon in de garage, hij vertelde me dat aan de onderkant van de behuizing, de buisjes van de common rail toevoer er in af gedrukt staan, dus de luchtfilterbehuizing raakt 1. de buisjes van de airconditioning en 2 dan nog is de buisjes van de common rail toevoer(kan ook iets anders zijn, maar dat is hetgeen ik me nog herinner, het zijn zeker weer buisjes, maar dan stevigere dan die van de airco). Dus doordat de luchtfilter behuizing zo los staat, dan rammelt die ook nog is tussen die buisjes, daar hadden ze dus iets tussengestoken om het geluid te dempen, maar dan hoor je het lawaai nog, maar dan gedempt. Bij mij staat die behuizing dus ook heel los. Hopelijk is hier een oplossing voor want ik zie hier meer en meer mensen met hetzelfde probleem maar geen oplossing. Ik denk dat ik overweeg om dit als een klacht aan te halen bij citroen. Dan zullen meerdere mensen gelukkiger zijn. Voor de rest ben ik wel tevreden van de wagen!!

Profiel  

johan20
> 300 berichten
RankRankRank

- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 10 april 2007 07:43 PM
  [ # 5 ]

leedagar,
Twisted Evil ik heb reeds 2 maal een mailtje gestuurd naar Citroen belgie en nog steeds geen antwoord gekregen, dit al meer dan een jaar geleden.Mijn garage is zelf al eens met mijn wagen naar Brussel gereden bij de importeur en zelfs daar geen oplossing!Dus veel geluk.
Groetjes
johan Wink

Profiel  

leedagar
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 april 2007 07:45 PM
  [ # 6 ]

johan, Dit is goede info dat je me daar geeft, goed om te weten. Ik zal die mensen dan bij Citroen ook is op hun zenuwen gaan werken.!!!! Als er iets uit de bus komt, dan laat ik je het wel weten, maar ik hoor je al lachen.. Geluk zal er dus wel nodig zijn!!!
Groeten

Kris

Profiel  

johan20
> 300 berichten
RankRankRank

- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 10 april 2007 07:46 PM
  [ # 7 ]

leedagar,
Hoe is het trouwens met de wagen van je vader afgelopen?Die had toch hetzelfde probleem?
mvg Confused:

Profiel  

leedagar
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 april 2007 08:57 PM
  [ # 8 ]

johan, dat probleem is er nog steeds met men schoonvader zijn wagen, ik zal hem aanraden om het te laten controleren en te verhelpen in zijn garage. Maar voorlopig afwachten en zien wat het geeft.
groeten

kris

Profiel  

leedagar
< 100 berichten
Rank

Gepost: 25 april 2007 03:27 AM
  [ # 9 ]

update op het probleem met het lawaai, ik heb een soort zachte pvc omhulsel rond de airco buisjes gedaan, (zijn die helemaal achter de luchtfiler bevestigd aan de wand) en nu hoor ik geen geklapper meer. Ik zal er binnenkort een foto bijsturen zodat eventuele vrijwilligers dit eventueel ook kunnen proberen en zien wat het resultaat is!!!

Profiel  

johan20
> 300 berichten
RankRankRank

- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 26 april 2007 01:11 AM
  [ # 10 ]

Ik moet op 07 mei op onderhoud,ik zal jou oplossing voorleggen aan de garage en hou u op de hoogte.
Groetjes
Johan Laughing

Profiel  

leedagar
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 april 2007 02:28 PM
  [ # 11 ]

Hallo johan, ik zal zorgen dat ik wat foto’s op dit onderwerp zet voor 7 mei.
groeten

Profiel  

johan20
> 300 berichten
RankRankRank

- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 28 april 2007 03:17 PM
  [ # 12 ]

Kris,
Bedankt op voorhand Razz ! Ik heb ook nogmaals een mailtje gestuurd naar Citroen Belgie Evil or Very Mad  met een link naar ons probleem op deze forum :dit kun jij misschien ook nog eens doen:Samen zijn we sterker!

Groetjes
Johan Wink

Profiel  

leedagar
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 mei 2007 10:46 AM
  [ # 13 ]

Dag johan, ik zal dit zeker doen zodra ik de foto’s erop gezet heb, maar ik heb ook wat verder gekeken naar nog andere oorzaken, ik heb zo’n vermoeden dat de ophangingsrubbers van de motorblok wat zwak ontworpen zijn(En dit vermoeden is al bevestigd op een franse forum, nl. http://www.planete-citroen.com/forum/index.php ). Voornamelijk dan de onderste rubber die het kantelen van de motorblok moet opvangen. Hier zal ik later ook een foto van nemen want dan zit er wel logica in waarom die zwak is. Dus die uitleg komt er dan nog bij het vervolg. Initieel moeten we er vanuit gaan dat de 1.6HDI motorblok krap in deze wagen zit, dit was zelfs zo aangegeven wanneer dit model met deze motorblok uitkwam, want de 2.0HDI(dus dezelfde nieuwe blok als de 1.6HDI) konden ze niet in deze wagen krijgen. Voor de 1.6HDI hebben ze zelfs de motorkap moeten hertekenen om wat plaats bij te creëren. Echter ik denk dat aan minimaal kosten het probleem van het geklapper zou kunnen opgelost worden door Citroen. Spijtig dat er niet meer mensen reageren op dit probleem maar ik denk dat die nog zullen komen zodra ze wat aan hun kilometers komen. Mijn picasso is van 11/2005 en heeft nu al 48000 km. Ik hou jullie op de hoogte. groeten

Profiel  

johan20
> 300 berichten
RankRankRank

- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 04 mei 2007 02:03 AM
  [ # 14 ]

Kris,
Zoals verwacht:na 1 week nog altijd GEEN ANTWOORD van Citroen Belgie! Ik begin zo stilaan mijn besluit te nemen over de klantvriendelijkheid van Citroen Belgie.Een ware schande!!!!!! Evil or Very Mad Op 1.5 jaar 4 mailtjes gestuurd naar Citroen en toch al 1 maal antwoord gekregen zonder oplossing,ZEER flink van Citroen:PROFICIAT.Trouwens voor ik het vergeet bedankt voor de verdere info i.v.m. motorsteun.
Groetjes
Johan

Profiel  

leedagar
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 mei 2007 11:35 PM
  [ # 15 ]

Voila, de foto’s van hoe het aangepast is, dus rond het bovenste buisje moet iets flexibel(in mijn geval een soort kabelbuis gehaald in de IKEA(voor je computerkabels bij een te houden, dit gelijkt ook op die flexibele electriciteits buizen met of zonder draden er al in dat je kan aankopen in de doe het zelf winkels, echter die flexibel van bij IKEA is veel zachter van materiaal(dus zal minder gemakkelijk geluid doorlaten.)
check de foto’s via link http://picasaweb.google.com/leedagar/CitroenPicasso16HDI2005WorkArounds

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook