koelvloeistof steekt niet zo nauw.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ik heb op het moment slechts 130pk in m’n 16V(testbank run gehad), maar ik kom nog steeds over de 200.
Hoe is het met de bougies/luchtfilter/injectoren/brandstof filter?
Mijn eerste 16V had ook moeite om over de 200 te raken en dit was opgelost na verse bougies, uitgeklopt luchtfilter(niet eens vervangen ops: ) en een flesje injectie reiniger.
Benzine filter heb ik bij aanschaf vervangen.
injectie reiniger heeft hij meerdere vlesjes van gehad (minder dan half jaar geleden).
injectoren zijn ook al eens ultrasoon gereinigd ook minder dan half jaar geleden.
Toevallig vandaag juist mijn powerfilter weer vervangen voor het orriginele met een schone inleg.
Bougies zal ik eens even naar kijken want dat weet ik eigenlijk niet eens.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
_Razkin_ schreef:Ik heb op het moment slechts 130pk in m’n 16V(testbank run gehad), maar ik kom nog steeds over de 200.
Hoe is het met de bougies/luchtfilter/injectoren/brandstof filter?
Mijn eerste 16V had ook moeite om over de 200 te raken en dit was opgelost na verse bougies, uitgeklopt luchtfilter(niet eens vervangen ops: ) en een flesje injectie reiniger.
Ik ga van het weekend nog even bougies halen, de rest is dus allemaal wel goed.
Maaruh, enig idee waar jou 20 paarden zijn gebleven?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Mijn 20 paarden gaan vermoedelijk verloren door een niet optimaal functionerend ACAV systeem/inlaatspruitstuk. Op de testbank uitdraai dipt mijn vermogen/koppel op het moment dat het inlaat spruitstuk wisselt van het korte naar het lange inlaat traject. De vacuumpotjes doen gewoon hun werk, maar alle vacuumslangen die betrekking hebben tot het acav zijn oud, verdroogd en wellicht licht poreus. Ook heeft mijn motor al 300.000km achter de rug en is het gehele inlaat gedeelte behoorlijk vervuild. Mijn 1ste 16V die ik met 208.000km heb gesloopt had ook al een behoorlijk vies inlaatgedeelte.
De kmstand van het blok zijn geen verklaring van het verlies van 20 pk, het blok loopt namelijk goed en is in goede conditie. Ook de man die de testrun maakte gaf te kennen dat het niet aan leeftijd van het blok ligt.
van het filter merk ik eigenlijk weinig.
Vandaag nog een keer de snelweg op geweest, in beide richtingen 205 op de teller.
Toen ik de wagen kocht was de compressie uitstekend.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Inmiddels heb ik ook de bougies vervangen. Een nieuwe top-test durf ik echter nog niet te doen aangezien ik inmiddels ook de distributieriem met spanrol, looprol, waterpomp en multiriem heb vervangen.
Maar ik heb nog een vraagje voor andere 16v rijders:
Als je onder de moterkap gas geeft zodat die vacuumpotjes open trekken, hoor je dan ook een zuigend / blazend geluid of is er bij mij dan een potje lek? (potjes trekken wel open)
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Is normaal. Met openluchtfilter hoor je het duidelijker dan met de standaard pot.
Toch nog even weer een testje gedaan vannacht. krap aan 210 op de teller met 2 slapende passagiers.
De zx lijkt aan de beterende hand maar hij deed er enorm lang over om de 209 te halen, want 210 was het nog niet helemaal eerlijk.
Wat doen andere zx 16v’s ??
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik zal mijn teller ook eens gaan vergelijken met de gps. Heb zojuist nog even in oude autovisies gekeken. Die noteerden voor de zx 16v een top van 210, dus dan zit je met je 215 dus wel netjes. Citroen zelf beloofde 220.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
mijn teller heeft inderdaad ook een afwijking van een kleine 10km/uur. 210 op mijn teller, is 200 op de gps.
Binnenkort ben ik van plan om met de inlaat aan de slag te gaan.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
ZX-Cruiser schreef:GPS zegt 215 dan
Oh en dat was met std velgen, met winterbanden 195/50/15, een maatje te plat dus, geeft dus eerder te weinig dan teveel aan.
Bij een maatje te plat geeft de teller juist teveel aan
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ennuh, dit wordt voor mij een persoonlijk zuinigheidsrecord. Normaal gesproken brand het lampje van de benzine al alvorens ik de 400km op de dagteller haal.
Ditmaal zit ik op 432km en ........ kijk zelf maar
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik heb de 500 km nog gehaald op die tank, dan ging zo nu en dan het lampje aan. Heb het verbruik helaas niet kunnen meten omdat ik het geld niet had om de tank af te vullen maar denk dat dit wel richting de 1 op 13 gaat.
Ben gister begonnen met het vervangen van het inlaatspruitstuk. Bij demontage van het oude spruitstuk bleek overigens 1 van de vacuumpotjes een beetje te lekken. Maar inmiddels zit het het spruitstuk van de mi16 er op, kan er enkel nog niet mee rijden omdat de gaskabel nog aangesloten moet worden (beugeltje nodig). Maar de motor loopt wel weer.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop