brandstoftank leegmaken
Wilan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114

Gepost: 22 maart 2007 03:41 AM

Ik wil graag de brandstoftank van m’n TZD turbo break leegmaken (nee, niet leegrijden Rolling Eyes )
Vorige week begon mijn lampje ‘tank bijna leeg’ te branden en dacht ik nog wel even terug naar huis te kunnen rijden. Alleen ging de auto schokken, vertragen, versnellen. Kortom, ‘t motortje liep niet lekker meer. Ik met samengeknepen billen naar het volgende tankstation gereden (die dan ALTIJD ver weg zijn Mad ) Maar, na volgooien (58/59 liter dus ècht nog niet leeg…) liep de motor weer normaal.—> water/vuil in de brandstoftank ?
Weet iemand hoe de tank makkelijk leegkan (de suggestie van een huisgenoot om ‘m op z’n kop te houden leek me niet zo bruikbaar. Is dan toch bijna 1100 kilo Wink )

Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 22 maart 2007 10:00 AM
  [ # 1 ]

Re: brandstoftank leegmaken

Wilan schreef:

Ik wil graag de brandstoftank van m’n TZD turbo break leegmaken (nee, niet leegrijden Rolling Eyes )
Vorige week begon mijn lampje ‘tank bijna leeg’ te branden en dacht ik nog wel even terug naar huis te kunnen rijden. Alleen ging de auto schokken, vertragen, versnellen. Kortom, ‘t motortje liep niet lekker meer. Ik met samengeknepen billen naar het volgende tankstation gereden (die dan ALTIJD ver weg zijn Mad ) Maar, na volgooien (58/59 liter dus ècht nog niet leeg…) liep de motor weer normaal.—> water/vuil in de brandstoftank ?
Weet iemand hoe de tank makkelijk leegkan (de suggestie van een huisgenoot om ‘m op z’n kop te houden leek me niet zo bruikbaar. Is dan toch bijna 1100 kilo Wink )

Zul je leeg moeten hevelen, en dan nog krijg je niet alles eruit. Weet je zeker dat de brandstofleidingen niet lek zijn waardoor lucht makkelijker aangezogen wordt dan diesel? Maarja, water in de tank is niet onmogelijk, als de dop niet goed afsluit bijv., maar dan is het wel zinvol eerst de oorzaak te vinden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 maart 2007 11:14 AM
  [ # 2 ]

Ik heb mijn tank eens leeggepompt. Ik heb zo’n simpel pompje voor op de boormachine gebruikt. Let wel, zo’n ding kan doorgaans niet tegen benzine. Echter was de mijne na de behandeling nog volledig in tact. Ik had de tank trouwens in een paar minuten leeg!
Als je de achterbankzitting omhoog doet, dan kun je daar de vlotter er uit halen. Het gevolg is een groot gat waardoor je met een slang beide kanten van de tank leeg kunt krijgen. (indien een benzinetank gelijk is aan een diesel)

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 22 maart 2007 11:32 AM
  [ # 3 ]

Ja die van een diesel wijkt op dat punt niet af.

Test

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 22 maart 2007 11:38 AM
  [ # 4 ]

Ik denk wel dat je uit moet kijken met die tankvlotter als je zo´n extra tankje onder je achterbumper hebt, en die heb jij anders past er geen 59 liter in. Ik geloof dat dat tankje boven de normale brandstoftank uitkomt, waardoor je een brandstofstroom uit je tankvlottergat zou kunnen krijgen wanneer je de vlotter demonteert Rolling Eyes

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 22 maart 2007 12:36 PM
  [ # 5 ]
knäckor schreef:

Ik denk wel dat je uit moet kijken met die tankvlotter als je zo´n extra tankje onder je achterbumper hebt, en die heb jij anders past er geen 59 liter in. Ik geloof dat dat tankje boven de normale brandstoftank uitkomt, waardoor je een brandstofstroom uit je tankvlottergat zou kunnen krijgen wanneer je de vlotter demonteert Rolling Eyes

Maar als TS wél slim is, zorgt hij ervoor dat hij eerst zover als mogelijk de tank leeg rijdt waardoor dat niet kan optreden. Diesel en water mengt toch niet echt, dus daar hoef je het niet om te doen.

Na het leegpompen een dieselreiniger erin oid; btw de waterafscheider in je brandstoffilter zou moeten verklappen of er water in zit, als dat idd het probleem is. Tap die eens af voor de grap.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 22 maart 2007 03:51 PM
  [ # 6 ]
karel schreef:

Tap die eens af voor de grap.

Bij veel modellen is dat bijkans onmogelijk vanwege de de plaatsing van het filterhuis.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 22 maart 2007 05:50 PM
  [ # 7 ]
Robin schreef:
karel schreef:

Tap die eens af voor de grap.

Bij veel modellen is dat bijkans onmogelijk vanwege de de plaatsing van het filterhuis.

Huh? Het moet gewoon af en toe, dan haal je het filterhuis er desnoods maar uit met die 2 boutjes….

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Wilan
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 23 maart 2007 12:40 AM
  [ # 8 ]

Kheb even in de Haynes opgezocht hoe ik water uit het filter kan afvangen. Gaan we morgen eerst maar eens proberen. Verder was ik inderdaad van plan om de tank eerst een beetje leeg te rijden (ik ga van’t weekend nog even naar Leeuwarden op en neer, dat moet al een flinke slok schelen Wink  )

Exen:
Vervangen door:

Profiel  

Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 24 maart 2007 12:10 AM
  [ # 9 ]
Wilan schreef:

Kheb even in de Haynes opgezocht hoe ik water uit het filter kan afvangen. Gaan we morgen eerst maar eens proberen. Verder was ik inderdaad van plan om de tank eerst een beetje leeg te rijden (ik ga van’t weekend nog even naar Leeuwarden op en neer, dat moet al een flinke slok schelen Wink  )

Als je toch water wil aftappen zou ik na het ‘leeg’rijden meteen het filter vervangen, je weet nooit wat voor prut er allemaal meekomt van de bodem van de tank…

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)

"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  

Wilan
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 11 april 2007 01:44 AM
  [ # 10 ]

Zo, de tank is eindelijk leeg. (Naar leeuwarden niet hard genoeg gereden om ‘m in één keer leeg te rijden Wink  en met het mooie weer vorige week een paar keer gefietst i.p.v. de auto, schiet ook al niet op….).
Doorgereden met een brandend lampje, af en toe even kijken in de tank of er nog wat inzat. Gisteravond begon ‘ie voor het eerst te hikken toen ik bij mij de straat inreed. Vandaag tank leeggezogen (zonder pompje, gewoon slangetje er in en zuigen (altijd lekker een slokje diesel, geniet je nog uuuren van na Laughing )). Zat niet meer dan een halve liter in. Motor nog ff laten lopen, maar de tank was ècht wel leeg. De motor begon onregelmatig te lopen. Geen vuil of water in de tank tegen gekomen (ook niet uit het brandstoffilter).
Vijf liter diesel eringegooid en naar de pomp om de hoek gereden. Gaat er niet meer dan 62 liter in !  Rolling Eyes  Met enig persen kwam ik op de 64, maar toen liep het ook m’n vuldop uit. Volgens m’n boekje zou er toch 67 liter in moeten kunnen… En ik altijd maar roepen dat er nog bijna tien liter in de tank zit als het lampje aangaat, is dat maar een krappe vijf. Kan wel verklaren waarom de auto de vorige keer ging hokken en er toch maar 58 liter inging. Met nog 4 liter in de tank kan bij helling op de diesel wat moeilijker aangezogen worden… Confused
Kortom: problem solved, toch ?!

Exen:
Vervangen door:

Profiel  

abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682

Gepost: 11 april 2007 12:28 PM
  [ # 11 ]

Zit er geen opvoerpomp in de tank bij de diesels? Dan hoef je niet te zuigen oid..

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 11 april 2007 01:26 PM
  [ # 12 ]
abxsport schreef:

Zit er geen opvoerpomp in de tank bij de diesels? Dan hoef je niet te zuigen oid..

Nee, niet bij de BX-diesels.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook