Mijn Pallas halfautomaat ging afgelopen vrijdag ineens raar doen; bij het remmen gaat ie bokken en slaat de motor ineens af.
Dus subtiel optrekken en uitrollen is er niet meer bij.
Een flinke dot gas bij het wegrijden voorkomt afslaan en in z’n vrij zetten bij het uitrollen idem dito.
Dat rijdt niet lekker kan ik u verzekeren. ops:
De auto rijdt op lpg.
Kan ik hier zelf wat aan doen met mijn minimale sleutelkennis?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er is Hier al het een en ander geschreven..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
daar staat erg weinig. en ontsteking is het zeker niet.
mijn vaders ds heeft dit probleem alleen bij het stoppen, niet bij het wegrijden.
De motor ontkoppelt niet goed, dan blijft ie in versnelling en kun je niet gewoon uitrollen.—> er is een centrifugaal koppeling ergens, zoek daar. die hapert.
Het in en uitkoppeleng is wel in te stellen, wellicht weet iemand hier hoe en waar?
.komma
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Heb in m’n begindagen van de DS (nu zo’n 5 jaar terug) iets soortgelijks gehad. Het maakte hierbij niet uit of ik kort of lang reed, de motor sloeg regelmatig af bij stationair (koppeling in) en scherp sturen naar links. De stuurbekrachtiging vroeg waarschijnlijk net te veel power waardoor het toetental inzinkt beneden wat de motor draaiend kan houden.
Exact weet ik niet meer hoe het toen (door Sanders) is opgelost. Probeer eens de stationair-afstelling bij te stellen ??
Suc6, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Heb daar ook problemen mee gehad een paar jaartjes terug. Ik heb uiteindelijk met een manometer tegen de voorruit gedrukt rondgereden om te achterhalen waarom hij niet goed ontkoppelde. Bleek uiteindelijk te komen door een gebroken veer in de koppelingscilinder.
Je zult even systematisch moeten controleren. Het koppelen/ontkoppelen kun je controleren door de koppelingshefboom te bekijken. Als de auto stilstaat (motor uit) staat deze ver naar achter (=gekoppeld; kijk aan de rechterkant van de auto, net achter de radiator ter hoogte van het stuurhuis). Als je de motor start moet deze in een paar seconden helemaal naar voren komen (ontkoppelen). De hefboom staat dan bijna tegen het stuurhuis. Als dat klopt, werkt de hydraulische bediening van de koppeling waarschijnlijk goed. Indien dat niet klopt moet je het elders zoeken (koppelingsregelaar? centrifugaalregelaar? Of misschien vervuiling in systeem, oude LHM?)
Succes!
Gr. Jan
Het probleem doet zich gelden als ik rem en dan als de auto bijna stilstaat.
Dan begint ze te bokken en horten en slaat af als ik de versnelling niet gauw in z’n vrij gooi.
In zijn vrije versnelling is er dus niks aan de hand en kan ik de wagen laten uitbollen en remmen.
Bij het optrekken gauw gas geven, dan slaat ze niet af.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
En hoe gaat het schakelen (op en terug) terwijl je rijdt? Geen problemen?
Gr. Jan
Tijdens het rijden vormt het schakelen geen enkel probleem.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Dan wijst het in de richting van je centrifugaalregelaar. Want de andere dingen moeten goed werken om tijdens het rijden goed te kunnen schakelen/ontkoppelen. Je zou eerst de afstelling eens moeten controleren (zie werkplaatshandboek): toerental waarbij hij “pakt”.
Gr. Jan
Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige DS, net voor vertrek naar Parijs een nieuwe centrifugale regelaar gekocht bij Citro-Tech, alles werkte goed behalve toen de auto zeer warm was kreeg ik dezelfde klachten. Bleek dat het asje binnenin de regelaar te krap in het huis paste (uitzetten door warmte) zodat het niet meer vrij kon bewegen. Tot overmaat van ramp ging ook nog het startrelais kapot en das niet fijn midden in La Paris…....
Is de afstelling zelf te fiksen?
Ik ben niet in het bezit van het werkplaatshandboek en heb zero ervaring met klussen aan een auto.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DS-Frank schreef:Is de afstelling zelf te fiksen?
Ik ben niet in het bezit van het werkplaatshandboek en heb zero ervaring met klussen aan een auto.
Tsja, Hoe handig ben je?
Die afstelling is niet heel moeilijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
id:
de club (ja ik weet het) is erg actief daar. ben je lid? even mark hiddink bellen bv. dan heb je zo een extra set handen.
natuurlijk is er op dit voorum ook genoeg kennis en mankracht.
gegroet!
.komma
Ben niet onhandig met in huis klussen; moet met een wagen ook wel lukken denk ik. Manke vergelijking eigenlijk.
Ben lid van de club.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Basiscursusje doen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Graag. Waar vind ik die basiscursus?
Maar ondertussen nog steeds niet rijden.
Iemand een basiscursus over het Net bij de hand?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl