M’n DS21M van ‘69 heeft -zoals het hoort!- brakke kabelbomen.
Nu vallen plotseling richtingaanwijzers, instrumentverlichting uit en wil de zaak niet meer bijladen. (Dat laatste heb ik tijdelijk opgelost door de “bob” aansluiting rechtstreeks 12V te geven)
Een draadbreuk, denk ik. Ik rook ook een vies luchtje. De zekeringen zijn heel.
Weet iemand hoe je aan het principeschema kunt komen van de modellen van vóór september 1971? Misschien bestaan er wel meerdere!
Het gaat me NIET om tekeningen van de kabelbomen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat zal toch wel in de manual staan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aha. die van na 71 had ik gezien ja…
Omschrijf je probleem GKN!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gewoon een nieuwe kabelboom erin.
Die zijn niet eens zo heel duur en ben je van de problemen af.
De eind-60 DSsen hadden de accu aan de rechterkant met bijbehorende slechte kabelboom,ik heb er ooit eens iets over gelezen (was iets ivm kostenbesparingen etc).
Dat ‘avontuur’ duurde slechts twee jaar,vanaf toen isde accu weer links geplaatst en een betere kabelboom gemonteerd.
‘Spirit of avant-garde’
het probleem staat in de start van de topic!
de accu zit rechts
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het zou zomaar kunnen dat die zaken samen op 1 zekering zitten. Zal er ergens kortsluiting zijn.
Met jouw draadboom blijf je dit probleem hebben tot je em vervangt. (tenminste als voor die tijd de auto niet in de fik is gevlogen….)
BTW Bob direct op de accu trekt je accu leeg in een weekje… Zet em beter op je bobine plus.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Het zou zomaar kunnen dat die zaken samen op 1 zekering zitten. Zal er ergens kortsluiting zijn.
Met jouw draadboom blijf je dit probleem hebben tot je em vervangt. (tenminste als voor die tijd de auto niet in de fik is gevlogen….)
BTW Bob direct op de accu trekt je accu leeg in een weekje… Zet em beter op je bobine plus.
De principe schema’s zijn pas vanaf modeljaar 1971 beschikbaar. Overigens, ook in de oude schema’s kun je de info die je nodig hebt gewoon terug vinden. Het leest alleen een beetje moeilijker
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoe fixten ze het dan in 1970 of eerder?
Want via het aansluitschema kun je m.i. niet herleiden of een draad is onderbroken of sluiting maakt. Of ben ik nou gek?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij die oude draadbomen brokkelt de isolatie. die maken vooral kortsluiting.
Je kan natuurlijk meten of de oude Bob draad nul weerstand heeft naar aarde(kortsluiting) of weerstand oneindig(verbroken).
Omdat meerdere verbruikers zijn uitgevallen kun je ook in de richting van bijv het contactslot denken of zekeringen( zoals ik al zei)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gkn schreef:Hoe fixten ze het dan in 1970 of eerder?
Want via het aansluitschema kun je m.i. niet herleiden of een draad is onderbroken of sluiting maakt. Of ben ik nou gek?
door te meten.
Overigens heb ik al een paar 69-ers zien affakkelen door gare draadbundels
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, waterman, dat begrijp ik.
Maar om te meten moet je toch weten waar de verbinding vandaan komt?