1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ernstig??
carl001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 14 december 2004 07:18 PM

Even een vraagje voor de techneuten.
Ikke zij de gek rijd een BX, bouwjaar ‘93, gas/benzine, en met veel heel veel plezier.

Nu merk ik de laatste dagen, ja ik weet het, de temperatuur is niet al te hoog, dat m’n BX’ie nog al lang nodig heeft om in de rijstand te komen, ik sta dus iedere morgen ongeveer 5 minuten met draaiende motor voor dat me wagen zover is.

Nu verbruikt me karretje al sinds de aanschaf een litertje olie op de 1500 kilometer, en een kwart liter koelvloeistof, dat vindt ik geen probleem, ik werk in een magazijn Wink maar wat moet ik hier nu mee aan?

Ister een techneut die me daar wat over kan opklaren?

B.V.D., Carl

munten

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 14 december 2004 07:23 PM
  [ # 1 ]

LHM verversen en de filter schoonmaken help meestal al snel. En een kwart liter per 1500 kilometer is veel bnaar mijn idee

Peter

Profiel  
 
carl001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 14 december 2004 07:27 PM
  [ # 2 ]
Peteryed schreef:

LHM verversen en de filter schoonmaken help meestal al snel. En een kwart liter per 1500 kilometer is veel bnaar mijn idee

Peter

Klinkt prachtig, maar wat is een LHM, en welk filter??, ik wer dan wel in een technisch magazijn, maar van autotechniek heb ik dus totaal geen verstand!?

Waar vindt ik die zaken onder me kappie?
Carl

munten

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 14 december 2004 07:38 PM
  [ # 3 ]

LHM is de groene olie in het groene vat de filters die ik bedoel zitten in dat vat deze haal je eruit door de houder waar alleslangen in gaan eruit te halen

peter

Profiel  
 
carl001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 14 december 2004 07:53 PM
  [ # 4 ]

Ernstig??

O.k. dat met die tank voor de olie heb ik dus gevonden, de dop los gemaakt, er staken 2 slangetjes in de tank, tot zo ver zo goed, maar geen filter of iets in die richting te bekennen, zou deze er af in de tank gevallen kunnen zijn, of zit deze in de dop die de tank afsluit?, deze is ongeveer een cm of 3 dik.

Carl

munten

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 14 december 2004 08:03 PM
  [ # 5 ]

ja een zwarte dop deze afgesloten door een beugel maar dat weet ik niet meer zeker heb lang geen bx meer gehad

peter

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 december 2004 08:05 PM
  [ # 6 ]

onderin het vaatje/tankje hoort een zeefje te liggen Wink
als je het tankje uit de BX verwijderd hebt en je giet hem vervolgend leeg
dan komt het zeefje/filter vanzelf te voorschijn Cool
dit fff reinigen met bezine en klaar is kees

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 december 2004 11:05 PM
  [ # 7 ]

Correct me if I’m wrong, maar dan moet ‘Kees’ er toch ook nog nieuwe LHM in gooen ? Dus alle oude LHM uit het hele systeem pompen en er dan weer verse LHM in.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 december 2004 11:17 PM
  [ # 8 ]

I am correcting you because, you are wrong Laughing
eerst alle voorgaande stukjes fff lezen: carl001 heeft n.l. een vraagje over waar het evt.filter zit Exclamation
peteryed heeft al gereageerd op het verversen van de lhm (zie 1e antwoord na vraag van carl001 Twisted Evil
dus eerst fff alles lezen dan een antwoord Shocked

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 14 december 2004 11:36 PM
  [ # 9 ]

Het lijkt mij zinvol dat iemand die niet eens weet wat LHM is of waar je het kunt vinden, eerst de basisbeginselen van een BX leert kennen en dan pas over gaat tot reparatie. Want als je niet weet wat je doet, kun jeveel verkeerd doen danwel stukmaken.
Koop een vraagbaak of een Haynes en surf eens wat over dit forum.
Kijk ook eens in het instructieboekje van de auto.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 december 2004 11:49 PM
  [ # 10 ]
citroen23 schreef:

I am correcting you because, you are wrong Laughing
eerst alle voorgaande stukjes fff lezen: carl001 heeft n.l. een vraagje over waar het evt.filter zit Exclamation
peteryed heeft al gereageerd op het verversen van de lhm (zie 1e antwoord na vraag van carl001 Twisted Evil
dus eerst fff alles lezen dan een antwoord Shocked

Ja, ik heb alles gelezen maar ... eh ...

Je hebt gelijk Laughing

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 15 december 2004 02:49 AM
  [ # 11 ]
citroen23 schreef:

I am correcting you because, you are wrong Laughing
eerst alle voorgaande stukjes fff lezen: carl001 heeft n.l. een vraagje over waar het evt.filter zit Exclamation
peteryed heeft al gereageerd op het verversen van de lhm (zie 1e antwoord na vraag van carl001 Twisted Evil
dus eerst fff alles lezen dan een antwoord Shocked

Zo, je bent gelukkig nogal zeker van je zaak zeg Shocked

Er ligt helemaal geen zeefje onderin de LHM-ketel van een BX. Er ligt een “emulsieschot”, mooi woord voor “flapje waaronder het grove vuil verdwijnt” en er hangt een filter (of zeefje) onderaan de vulbuis en aanzuigbuis vastgeklikt aan het zwarte “slangennest”.
Bij het reinigen moet je ze allemaal af en kom je ze allemaal tegen, dat wel.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 15 december 2004 06:30 PM
  [ # 12 ]
karel schreef:

Zo, je bent gelukkig nogal zeker van je zaak zeg Shocked

Er ligt helemaal geen zeefje onderin de LHM-ketel van een BX. Er ligt een “emulsieschot”, mooi woord voor “flapje waaronder het grove vuil verdwijnt” en er hangt een filter (of zeefje) onderaan de vulbuis en aanzuigbuis vastgeklikt aan het zwarte “slangennest”.
Bij het reinigen moet je ze allemaal af en kom je ze allemaal tegen, dat wel.

En er zit ook nog een filter IN de aanzuigbuis (if i’m right)... Soort konische vorm.

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
carl001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-12-2004

Gepost: 15 december 2004 09:00 PM
  [ # 13 ]

Ernstig??

O.k., o.k., veel advies voor een not-so-technical persoon!!

Volgende week ben ik de hele week vrij, en zal ik me eens ontvermen over wat er wel niet allemaal aan die tank vastzit, dan hoop ik er wat op te vinden, die tank kan ik er zo uithalen, of zit daar nog een sneeky foefje bij?

Als ik de slangen afkoppel, en afklem zodat de olie die er in zit er niet uit kan, kan ik ze daarna gewoon weer aansluiten?
Waarmee kan ik het beste reinigen? Nebol?, Wasbenzine?, of gewoon met de eerste beste allesreiniger?

En dan als laatste, wat is dat voor boekje wat ik regelmatig voorbij zie komen?, is dat specifiek voor de BX?, of meer een algemeen boekwerk waar je dus op de gok van “dat onderdeel kan’t weze” wat moet raden?

Wil gaarne leren hoe, dus zou ook willen weten of ik meer als een bankhamer en een baco nodig heb voor eventuele reparaties.

M.v.g., Carl

munten

Profiel  
 
cwg
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 15 december 2004 10:37 PM
  [ # 14 ]

Re: Ernstig??

carl001 schreef:

Wil gaarne leren hoe, dus zou ook willen weten of ik meer als een bankhamer en een baco nodig heb voor eventuele reparaties.

M.v.g., Carl

Als je je engels redelijk beheerst is Haynes manual een aanrader. Haynes is een uitgever van autoboeken en heeft ook een BX boekje uitgebracht. Leert je echt alles vanaf olie peilen, lampen verwisselen tot het reviseren van de motor. Alles mooi geillustreerd aan de hand van foto’s.  Er staat goed aangegeven hoe moeilijk of makkelijk alles is. Er is een apart hoofdstuk welk gereedschap handig is. Enkele hoofdstukken staan online:

 

Wel eerst even registreren.

De nederlandstalige vraagbaak gaat uit van een redelijk autotechnische achtergrond. Het begint met het vervangen van je koppakking. Pas op het eind staat er hoe je de auto moet onderhouden in algemene termen. Met dit boek moet je dus vaak goed zoeken en dingen zelf ‘verzinnen’.

Beide boeken kun je bestellen bij boekhandels, auto materialen zaken of bij gespecialiseerde autoboeken sites.

Voor je specifieke vraag: kijk ook eens op
  —> onderhoud—> LHM Techniek—> LHM vervangen.

Succes,

Cornelis

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 december 2004 01:49 AM
  [ # 15 ]
Syb-Sosef schreef:
karel schreef:

Zo, je bent gelukkig nogal zeker van je zaak zeg Shocked

Er ligt helemaal geen zeefje onderin de LHM-ketel van een BX. Er ligt een “emulsieschot”, mooi woord voor “flapje waaronder het grove vuil verdwijnt” en er hangt een filter (of zeefje) onderaan de vulbuis en aanzuigbuis vastgeklikt aan het zwarte “slangennest”.
Bij het reinigen moet je ze allemaal af en kom je ze allemaal tegen, dat wel.

En er zit ook nog een filter IN de aanzuigbuis (if i’m right)... Soort konische vorm.

Ik tel zoals ik al zei 2 filters en 1 schot, that’s it.  Ik heb het net nog eens nagekeken (toch handig zo’n los ding in de schuur) om nergens in te stinken; het zijn er echt maar 2. Ik denk dat we dezelfde(n) bedoelen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook