Iedereen zegt iets anders,
past een raammechaniek type 1 nu wel of niet op type 2?
Het gaat om een XM van januari 1995, netaan type 2 dus.
Maar met normale bediening en 2 polige stekker. Dus niet met snelschakelaar
Wie weet het?
Volgens sommigen is de bevestiging afwijkend
daar blijf ik even bij, want ook ik vraag me dat af!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
net met Bart Ebben gebeld, en die zegt dat mechaniek van type 1 past op type 2, zolang het de eenvoudige bediening is, dus zonder sneltoets.
Hij moet het toch weten?
Ook gebeld met sloperij in Nagele, die verkoopt al langer mechaniek type 1 voor type 2 en er is nog nooit iemand teruggekomen
Maar ja…..nu nog zeker weten, of kan het niet zekerder?
Jawel, zeker weten is gewoon proberen. Maar dan vraag ik me weer af waarom er geen sneltoets op mag zitten…
maar de schakelaars, het raam etc passen dus in principe allemaal?
Hopelijk zit er bij mij achterin al wat voorbereiding, er hangen nu nog geen elektrische ramen in…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Net het verlossende antwoord gehad.
Er is geen onderscheid tussen type 1 en type 2 zolang het de simpele versie betreft, dus zonder sneltoets en 2-polig.
Ik ben dus gered want onderdeel besteld en onderweg naar me.
malle pietje schreef:Jawel, zeker weten is gewoon proberen. Maar dan vraag ik me weer af waarom er geen sneltoets op mag zitten…
maar de schakelaars, het raam etc passen dus in principe allemaal?
Hopelijk zit er bij mij achterin al wat voorbereiding, er hangen nu nog geen elektrische ramen in…
Zodra sneltoets, dan is het 9-polig
das wel raar want in mijn type 1 had ik een normale knop zitten op de voordeur en bij een setje leer zat een sneltoets die ik er gewoon opgedrukt heb. Dat werkte gewoon, zonder enige aanpassing en met dezelfde stekker!
Overigens zijn al mijn omhoog-omlaag knoppen hetzelfde en allemaal uitgerust met 5 polen, behalve die van de bestuurdersraam-voordeur, die schijnt er 6 te hebben…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
9 polig op motortje , niet op schakelaar
ah vandaar…Dan zal ik die 9 polen wel op de motor hebben gehad want hij deed het zonder meer!
En weet je misschien ook of, bij de bestuurdersdeur, vanaf de schakelaar de kabels naar de motor binnen de deur blijven, of gaan ze met een omweg via het dashboard, wat me sterk lijkt overigens…?
Om een raamsluiter aan te sluiten op je elektrische ramen (dan gaan de open ramen dicht als je de deuren afsluit) moet je de kabels tussen schakelaar en motor namelijk onderbreken.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Het toeval wil dat ik net even op de sloop uit een type 1 een
mechanisme heb getrokken.
Gelukkig was het deurpaneel al verwijderd, dus ik was na
10 minuten klaar.
Ik heb dus een bijrijders mechaniek van een type 1 (‘93).
Dit betreft dus de kables en geleider met de motor.
En de motor is gewoon een + en - aansluiting (12V).
Het type 1 ziet er gewoon veel degelijker uit. Dikker kabel, eb
stevigere begeleider, met mooie wieltjes op een as. En volgens
mij RVS kabel. Want de XM op de sloop stond bijna geheel open,
en had dus geen roest op de kabel.
Het bestuurders deel van een Type 1 en Type 2 heb ik nog nooit
bekeken. Dus daar kan ik niets van zeggen.
Op het forum van de XM club NL heeft iemand het bestuurders deel
van een type 2 vervangen met een type 1 met een aanpassing aan
de electronika om het one touch principe ook werkbaar te krijgen.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Dus je hebt in 10 minuten het mechanisme eruit weten te krijgen? Heel en al? Matthijs (oko van het forum) heeft een kapotte trein (dat witte dingetje dat het raam op het mechanisme houdt) kapot gehad en heeft de grootste moeite gehad om dat ergens heel vandaan te halen, laat staan de moeite om het terug te zetten!~Dus jouw handleiding der ervaring lees ik graag eens door hier!v
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Om de trein te wisselen moet je toch echt de kabel los
halen, maar dit begreep je natuurlijk wel.
Bij die XM op de sloop was het deurpaneel al los zoals ik zei.
Dus ik haalde de geleider eerst los (moertje 10 boven en onder).
De hele geleider probeer je dan in zo horizontaal mogelijke positie te
krijgen onder in je deur (gaat niet lukken natuurlijk, maar hoeft ook niet).
Dan kan je met je handen/vingers bij de trein (dat witte ding), en je zet
kracht (subtiel) om de clip los te krijgen. Kleine handen zijn nu in het
voordeel ja. Dan het raam zo ver mogelijk naar boven.
Motor moertjes (3 stuks toch ?) losdraaien, stekker loshalen van de motor.
En subtiel morrellen om het geheel eruit te halen.
Het lastigste is vaak om de geleider boven uit zijn positie te halen.
Ik druk dan behoorlijk hard op de shroefdraad (kan die hebben).
En dan druk ik hem ietsje naar links of rechts zodat hij niet meer in het
gat zit. En dan met je volle hand de geleider dus naar beneden zien
te krijgen.
Die clip is denk ik wel gevoelig ja, die kan breken denk ik.
Je moet hem erop schuiven en eraf trekken. Heel eventueel
iets helpen met uitbuigen, maar echt heel voorzichtig, anders KRAK.
Beetje vet kan ook wonderen doen bij het erop zetten lijkt me, of
siliconen spray.
En als het koud is zal het plastic eerder breken denk ik.
Ervaring…. Nauwelijks, ik deed dit gister voor de 2e keer.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Hmm, de geleider zal dus wel te doen zijn, maar bij deze dus ook de bevestiging dat het witte klemmetje snel breekt. Daar moet iets voor te vinden zijn lijkt me….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ja maar die circlip (zo noem je ze eigenlijk geloof ik),
kan je denk ik ook wel vervangen door iets anders.
Ik denk aan een stuk binnenband van een fiets, een rondje dus.
En daar een gat in wat kleiner is dan het naafje wat in de ruit
gaat. En dan vouw je dat stukje rubber erover en valt in de gleuf
waar anders de circlip in gaat.
Wellicht neem je buitenband materiaal daar het sterker en dikker
is.
Maar het bedenken is vaak makkelijker dan het in praktijk brengen.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
We hebben de vorige keer geprobeerd met hele toffe lijm de boel te repareren maar dat is niet gelukt. Het is een lastig ding dat je wel kunt nabestellen bij de dealer maar nooi echt lekker op die rails krijgt. De onder en bovenkant van de rails zelf zijn ook omgebogen uit mn hoofd, daar kan ie er ook nietop dus..
Enfin, eerst maar eens nieuwe ramen voor achter regelen (dwz de bevestiging etc.
Even voor de zekerheid, de bevestiging van elektrische en handbediende ramen is hopelijk hetzelfde, ik hoef toch geen nieuwe ramen te kopen neem ik aan? ops:
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Tja…..
Dat durf ik niet te zeggen.
Morgen weten we meer
Als dat doorgaat, wat ik wel denk.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!