Ik heb trouwens ook tijdje gereden met tussendemper vervanger met deze TZi. Na 3 weken had ik het wel weer gezien en zette ik de middendemper er weer onder, heerlijk rustig.. . Hoort meer onder een GTi ofzo..
Vandaag in de kop van Noord-Holland weer wat mooie foto’s gemaakt, onder andere bij het kasteel van Medemblik:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Als je die lelijke wenkbrauw lampen niet ziet vind ik je BX veel mooier
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Precies, die schop ik er ook zsm vanaf.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
XBXG schreef:hel1 schreef:ik heb het niet zo op al die brullende en ronkende karretjes. stil en snel, dat is het devies
Mijn BX is niet snel (want automaat), dus ik kan mijn BX niet eens in het ‘hokje’ stil-en-snel plaatsen.
Dan maar in het hokje ‘rustig cruisend met mooie brom’.
Das nog erger, dan ben je net een brommer! die maken ook meer decibels dan snelheid
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
mooie foto’s van een mooie bx wouter
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
arjan_verkade schreef:marx-7 schreef:arjan_verkade schreef:geeft dat geen problemen voor de APK als je met een demper minder rijdt?
Waarschijnlijk zal de CO nu hoger zijn.
Ik had een lege kat, en het was kiele kiele met de CO, kon nog net.
Wat het effect van het niet hebben van die demper is zal wel niet veel verschillen.waarom hebben niet meer mensen dit dan?
het lijkt me dat zo’n pijp langer meegaat dan die pot?
verder heb je meer vermogen
en misschien nog zuiniger ook, doordat je minder weerstand heballeen de mensen die geen herrie willen, kunnen dan voor een extra demper kiezen.
Heel simpel eigenlijk. Elke auto mag als ie uit de fabriek komt maar een zeer beperkte hoeveelheid herrie maken. Met deze pijp voldoet ie niet meer aan de typegoedkeuring en hoewel er bij de APK niet op wordt gecheckt is het wel gelijk de reden waarom zo’n pijp vanaf de fabriek niet wordt gemonteerd.
Sja, smaken verschillen. Ik heb em er een tijdje onder gehad, maar ik had het gevoel dat de “performance boost” puus psychologisch was. Ik zal em dus niet missen De niet erg sjieke tractorbrom die ik had rond de 80/90 in de 5 ben ik in elk geval weer kwijt en daar ben ik blij om.
GVD!! Het is weer eens vrijdag de 13e hoor….
Na 3 dagen met de trein naar m’n werk te zijn gegaan, nam ik vanochtend weer de BX. Al na 10 km kwam er een gigantische blauwe rookpluim uit de uitlaat. Dat betekent dat er dus weer olie in het luchtfilter is gekomen, dat daarna is aangezogen door de luchtslang.
Gelukkig gebeurde dit op enkele honderden meters voor een tankstation.
Daar de motorkop open gedaan en de slang van de olievulpot naar het luchtfilter eraf gehaald om er voor te zorgen dat er geen nieuwe olie meer in het luchtfilter terecht kon komen.
Vol goede moed weer verder gereden, totdat 10 km verderop wéér hetzelfde gebeurd. Nu moest ik echt op de vluchtstrook staan, want op de A10 is geen tankstation te bekennen. Op advies van Marten ben ik met tiewraps aan de slag gegaan om het olievulpotje nog rechter te hangen dan ie al hing. Met tiewraps heb ik ‘m weten te kantelen en hij zit nu zowat vast aan een van de motorophangpunten bovenaan het motorblok.
Nu maar eens zien hoe het vanmiddag gaat op weg naar huis….
M’n vertrouwen in de BX begon net weer goed te worden, zeker na afgelopen maandag 200 km gereden te hebben met vrij hoge snelheden en toen gebeurde er niks. Maarja, ik heb altijd pech op vrijdag de 13e…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:GVD!! Het is weer eens vrijdag de 13e hoor….
Na 3 dagen met de trein naar m’n werk te zijn gegaan, nam ik vanochtend weer de BX. Al na 10 km kwam er een gigantische blauwe rookpluim uit de uitlaat. Dat betekent dat er dus weer olie in het luchtfilter is gekomen, dat daarna is aangezogen door de luchtslang.
Gelukkig gebeurde dit op enkele honderden meters voor een tankstation.
Daar de motorkop open gedaan en de slang van de olievulpot naar het luchtfilter eraf gehaald om er voor te zorgen dat er geen nieuwe olie meer in het luchtfilter terecht kon komen.Vol goede moed weer verder gereden, totdat 10 km verderop wéér hetzelfde gebeurd. Nu moest ik echt op de vluchtstrook staan, want op de A10 is geen tankstation te bekennen. Op advies van Marten ben ik met tiewraps aan de slag gegaan om het olievulpotje nog rechter te hangen dan ie al hing. Met tiewraps heb ik ‘m weten te kantelen en hij zit nu zowat vast aan een van de motorophangpunten bovenaan het motorblok.
Nu maar eens zien hoe het vanmiddag gaat op weg naar huis….
M’n vertrouwen in de BX begon net weer goed te worden, zeker na afgelopen maandag 200 km gereden te hebben met vrij hoge snelheden en toen gebeurde er niks. Maarja, ik heb altijd pech op vrijdag de 13e…
Ik wil niet lullig doen, maar als je gewoon doorrijdt, hooguit energie steekt in een Devil pijp, maar niet dat olieprobleem structureel aanpakt, kun je erop wachten dat het weer eens misgaat. Als je dit soort dingen niet aanpakt, kun je nooit betrouwbaarheid verwachten van de BX. Ik zeg het maar bot en direct omdat ik geen flauw idee heb hoe het anders tot je doordringt.
Desondanks wel een mooi moment om het eens goed aan te pakken. Gezien de minimale carterventilatie die ik zelf heb gevoeld, geloof ik niet dat dit blok echt aan het eind van zijn latijn is. Zo problematisch is het dus allemaal niet. En mocht je het graag origineel willen houden (besides al de modificaties van de gasinstallaties). Doe het dan goed en bestel de originele zooi nieuw bij de dealer. OF maak een licht gemodificeerde constructie die ook werkt (tips zijn je bekend) en je hebt iets dat ook gewoon kan werken.
Harm schreef:geeft dat geen problemen voor de APK als je met een demper minder rijdt?
Een demper doet niets met de uitlaatgassen, die beperkt alleen het geluid. Voor de apk geldt:
- CO waarde
- uitlaat gasdicht
- uitlaat deugdelijk bevestigdZolang de boel gasdicht is en fatsoenlijk eronder hangt, kan er dus van voor tot achter een verwarmingsbuis hangen, wordt ie gewoon goedgekeurd. Geluidstesten doen ze niet…
Volgens mij geldt voor de APK wel een maximaal aantal dB, maar dr is geen APK-station dat dit kan controleren. Maar bij die waarde heb je bijna een open uitlaatsysteem…
Totaal aantal Berichten: 43274
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
abxsport schreef:Harm schreef:geeft dat geen problemen voor de APK als je met een demper minder rijdt?
Een demper doet niets met de uitlaatgassen, die beperkt alleen het geluid. Voor de apk geldt:
- CO waarde
- uitlaat gasdicht
- uitlaat deugdelijk bevestigdZolang de boel gasdicht is en fatsoenlijk eronder hangt, kan er dus van voor tot achter een verwarmingsbuis hangen, wordt ie gewoon goedgekeurd. Geluidstesten doen ze niet…
Volgens mij geldt voor de APK wel een maximaal aantal dB, maar dr is geen APK-station dat dit kan controleren. Maar bij die waarde heb je bijna een open uitlaatsysteem…
Inderdaad gelden er normen. Die zijn best een beetje streng, maar niemand let er op. Maar….. bij een steekproef kan je wel gezeur krijgen, en onlangs zag ik bij een grote verkeerscontrole waar ik met mijn AX in kwam te staan, dat oom agent met een decibelmeter aan de gang ging bij een Golfje. Die gozer kon METEEN zijn COMPLETE kenteken inleveren, en mocht binnen 14 dagen met de golf naar de RDW voor een keuring om te laten zien dat ie weer aan de norm voldoet. Alle kosten voor hem, en een dikke prent… Overigens denk ik dat dat met die BX pijp wel mee zal vallen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@Marten; ik begrijp wat je bedoelt, maar ik dacht dat het probleem nu wel zou zijn opgelost. Ik heb echt geen idee waar ik het anders moet zoeken. Ik zal straks nog wel ff het luchtfilter bekijken, en eens bellen met een goede bekende (ook voor jou een goede bekende ).
Ik heb nu eenmaal minimale vrije tijd, maar we hadden het al gehad over openingstijden van garages en mijn werktijden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:@Marten; ik begrijp wat je bedoelt, maar ik dacht dat het probleem nu wel zou zijn opgelost. Ik heb echt geen idee waar ik het anders moet zoeken. Ik zal straks nog wel ff het luchtfilter bekijken, en eens bellen met een goede bekende (ook voor jou een goede bekende ).
Ik heb nu eenmaal minimale vrije tijd, maar we hadden het al gehad over openingstijden van garages en mijn werktijden.
Sja. It’s all about priorities.. gezien de info die je hebt gehad over de carterventilatieslangerij had je echt wel het idee kunnen hebben, dat het probleem niet was opgelost. Ik vind het een beetje naief om te veronderstellen dat het was opgelost. Maar goed, wie niet horen wil….
XBXG schreef:Ik heb nu eenmaal minimale vrije tijd, maar we hadden het al gehad over openingstijden van garages en mijn werktijden.
Lijkt me dat je dan eens een vrije dag zou moeten opnemen (/opofferen) ?!
Of zoals anderen dat doen: auto ‘s avonds brengen en sleutels achterlaten (je hebt al laten zien dat je best een paar dagen met de trein kan) en een ander moment ophalen/betalen…?!
In ieder geval ben je niet de enige met een drukbezette agenda die toch dingen moet zien te regelen.
Ik ben het wat dat betreft met Marten eens: kwestie van stellen van prio’s?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
@Marten: het is niet dat ik het niet horen wil, maar ik dacht dat het min of meer was opgelost, aangezien ik toch best wat werk eraan heb gehad en de symptomen verdwenen waren. Het blijft lastig in dit soort gevallen, aangezien ik niet ff het motorblok kan openen en een kijkoperatie kan doen o.i.d.
Wellicht ben ik naïef, maar ik ga vaak op mijn gevoel af aangaande mijn auto. Als het goed voelt/hoort/ruikt/etc ga ik er vaak vanuit dat iets is opgelost.
Het is natuurlijk heel iets anders als wanneer je een snaartje vervangt, want daaraan kun je zien dat ie nieuw is en er dus een verbeterde situatie is ontstaan.
@Oudelut: vrij nemen is uit den boze. Ik zit middenin een training bij mijn nieuwe baan. Zelfs al ben ik kotsmisselijk, dan nog moet ik komen…
Binnenkort komt de APK eraan. Dan breng ik ‘m op een zaterdag maar ff weg en haal ‘m een week later wel weer op. Dat is voor mij de enige mogelijkheid.
En uiteraard laat ik eerst een grondige controle verrichten omtrent de te verwachte kosten. Ik zou de BX heel erg graag willen houden, maar als het niet meer te redden is houdt het op en trap ik ‘m de sloop op (ohnee, BX clubmagazijn natuurlijk ).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX