Even een vraagje voor de techneuten.
Ikke zij de gek rijd een BX, bouwjaar ‘93, gas/benzine, en met veel heel veel plezier.
Nu merk ik de laatste dagen, ja ik weet het, de temperatuur is niet al te hoog, dat m’n BX’ie nog al lang nodig heeft om in de rijstand te komen, ik sta dus iedere morgen ongeveer 5 minuten met draaiende motor voor dat me wagen zover is.
Nu verbruikt me karretje al sinds de aanschaf een litertje olie op de 1500 kilometer, en een kwart liter koelvloeistof, dat vindt ik geen probleem, ik werk in een magazijn maar wat moet ik hier nu mee aan?
Ister een techneut die me daar wat over kan opklaren?
B.V.D., Carl
munten
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:LHM verversen en de filter schoonmaken help meestal al snel. En een kwart liter per 1500 kilometer is veel bnaar mijn idee
Peter
Klinkt prachtig, maar wat is een LHM, en welk filter??, ik wer dan wel in een technisch magazijn, maar van autotechniek heb ik dus totaal geen verstand!?
Waar vindt ik die zaken onder me kappie?
Carl
munten
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ernstig??
O.k. dat met die tank voor de olie heb ik dus gevonden, de dop los gemaakt, er staken 2 slangetjes in de tank, tot zo ver zo goed, maar geen filter of iets in die richting te bekennen, zou deze er af in de tank gevallen kunnen zijn, of zit deze in de dop die de tank afsluit?, deze is ongeveer een cm of 3 dik.
Carl
munten
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
onderin het vaatje/tankje hoort een zeefje te liggen
als je het tankje uit de BX verwijderd hebt en je giet hem vervolgend leeg
dan komt het zeefje/filter vanzelf te voorschijn
dit fff reinigen met bezine en klaar is kees
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Correct me if I’m wrong, maar dan moet ‘Kees’ er toch ook nog nieuwe LHM in gooen ? Dus alle oude LHM uit het hele systeem pompen en er dan weer verse LHM in.
Schijt aan originaliteit.
I am correcting you because, you are wrong
eerst alle voorgaande stukjes fff lezen: carl001 heeft n.l. een vraagje over waar het evt.filter zit
peteryed heeft al gereageerd op het verversen van de lhm (zie 1e antwoord na vraag van carl001
dus eerst fff alles lezen dan een antwoord
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het lijkt mij zinvol dat iemand die niet eens weet wat LHM is of waar je het kunt vinden, eerst de basisbeginselen van een BX leert kennen en dan pas over gaat tot reparatie. Want als je niet weet wat je doet, kun jeveel verkeerd doen danwel stukmaken.
Koop een vraagbaak of een Haynes en surf eens wat over dit forum.
Kijk ook eens in het instructieboekje van de auto.
citroen23 schreef:I am correcting you because, you are wrong
eerst alle voorgaande stukjes fff lezen: carl001 heeft n.l. een vraagje over waar het evt.filter zit
peteryed heeft al gereageerd op het verversen van de lhm (zie 1e antwoord na vraag van carl001
dus eerst fff alles lezen dan een antwoord
Ja, ik heb alles gelezen maar ... eh ...
Je hebt gelijk
Schijt aan originaliteit.
citroen23 schreef:I am correcting you because, you are wrong
eerst alle voorgaande stukjes fff lezen: carl001 heeft n.l. een vraagje over waar het evt.filter zit
peteryed heeft al gereageerd op het verversen van de lhm (zie 1e antwoord na vraag van carl001
dus eerst fff alles lezen dan een antwoord
Zo, je bent gelukkig nogal zeker van je zaak zeg
Er ligt helemaal geen zeefje onderin de LHM-ketel van een BX. Er ligt een “emulsieschot”, mooi woord voor “flapje waaronder het grove vuil verdwijnt” en er hangt een filter (of zeefje) onderaan de vulbuis en aanzuigbuis vastgeklikt aan het zwarte “slangennest”.
Bij het reinigen moet je ze allemaal af en kom je ze allemaal tegen, dat wel.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Zo, je bent gelukkig nogal zeker van je zaak zeg
Er ligt helemaal geen zeefje onderin de LHM-ketel van een BX. Er ligt een “emulsieschot”, mooi woord voor “flapje waaronder het grove vuil verdwijnt” en er hangt een filter (of zeefje) onderaan de vulbuis en aanzuigbuis vastgeklikt aan het zwarte “slangennest”.
Bij het reinigen moet je ze allemaal af en kom je ze allemaal tegen, dat wel.
En er zit ook nog een filter IN de aanzuigbuis (if i’m right)... Soort konische vorm.
It was the ZL-28-RV…..
Ernstig??
O.k., o.k., veel advies voor een not-so-technical persoon!!
Volgende week ben ik de hele week vrij, en zal ik me eens ontvermen over wat er wel niet allemaal aan die tank vastzit, dan hoop ik er wat op te vinden, die tank kan ik er zo uithalen, of zit daar nog een sneeky foefje bij?
Als ik de slangen afkoppel, en afklem zodat de olie die er in zit er niet uit kan, kan ik ze daarna gewoon weer aansluiten?
Waarmee kan ik het beste reinigen? Nebol?, Wasbenzine?, of gewoon met de eerste beste allesreiniger?
En dan als laatste, wat is dat voor boekje wat ik regelmatig voorbij zie komen?, is dat specifiek voor de BX?, of meer een algemeen boekwerk waar je dus op de gok van “dat onderdeel kan’t weze” wat moet raden?
Wil gaarne leren hoe, dus zou ook willen weten of ik meer als een bankhamer en een baco nodig heb voor eventuele reparaties.
M.v.g., Carl
munten
Re: Ernstig??
carl001 schreef:
Wil gaarne leren hoe, dus zou ook willen weten of ik meer als een bankhamer en een baco nodig heb voor eventuele reparaties.
M.v.g., Carl
Als je je engels redelijk beheerst is Haynes manual een aanrader. Haynes is een uitgever van autoboeken en heeft ook een BX boekje uitgebracht. Leert je echt alles vanaf olie peilen, lampen verwisselen tot het reviseren van de motor. Alles mooi geillustreerd aan de hand van foto’s. Er staat goed aangegeven hoe moeilijk of makkelijk alles is. Er is een apart hoofdstuk welk gereedschap handig is. Enkele hoofdstukken staan online:
Wel eerst even registreren.
De nederlandstalige vraagbaak gaat uit van een redelijk autotechnische achtergrond. Het begint met het vervangen van je koppakking. Pas op het eind staat er hoe je de auto moet onderhouden in algemene termen. Met dit boek moet je dus vaak goed zoeken en dingen zelf ‘verzinnen’.
Beide boeken kun je bestellen bij boekhandels, auto materialen zaken of bij gespecialiseerde autoboeken sites.
Voor je specifieke vraag: kijk ook eens op
—> onderhoud—> LHM Techniek—> LHM vervangen.
Succes,
Cornelis
Syb-Sosef schreef:karel schreef:
Zo, je bent gelukkig nogal zeker van je zaak zeg
Er ligt helemaal geen zeefje onderin de LHM-ketel van een BX. Er ligt een “emulsieschot”, mooi woord voor “flapje waaronder het grove vuil verdwijnt” en er hangt een filter (of zeefje) onderaan de vulbuis en aanzuigbuis vastgeklikt aan het zwarte “slangennest”.
Bij het reinigen moet je ze allemaal af en kom je ze allemaal tegen, dat wel.En er zit ook nog een filter IN de aanzuigbuis (if i’m right)... Soort konische vorm.
Ik tel zoals ik al zei 2 filters en 1 schot, that’s it. Ik heb het net nog eens nagekeken (toch handig zo’n los ding in de schuur) om nergens in te stinken; het zijn er echt maar 2. Ik denk dat we dezelfde(n) bedoelen.
Ich bin ein Breaker