Wanneer ik in m’n C5 kies voor rijden met mistachterlicht gaat zowel in het linker als het rechter armatuur een lamp branden. Was het niet zo dat slechts rijden met één mistachterlicht is toegestaan ?
En meteen maar een tweede vraag. Aan mijn trekhaak is geen rekening gehouden met de mogelijkheid om een afbreekbeveiliging (heet dat zo ?) aan vast te maken. Ik bedoel dus de draad die aan de oplooprem van een aanhanger zit, en die er bij het losraken voor zorgt dat de aanhanger remt. Mag ik rijden met een aanhanger zonder dat die beveiliging is vastgemaakt ?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: regelgeving
alzheimer schreef:Wanneer ik in m’n C5 kies voor rijden met mistachterlicht gaat zowel in het linker als het rechter armatuur een lamp branden. Was het niet zo dat slechts rijden met één mistachterlicht is toegestaan ?
gewoon 1 bolletjes eruit halen
ze worden hier in NL standaard met 2 lampjes afgeleverd, de dealers halen er dan meestal 1 uit.
waarschijnlijk vergeten dus.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Re: regelgeving
alzheimer schreef:
En meteen maar een tweede vraag. Aan mijn trekhaak is geen rekening gehouden met de mogelijkheid om een afbreekbeveiliging (heet dat zo ?) aan vast te maken. Ik bedoel dus de draad die aan de oplooprem van een aanhanger zit, en die er bij het losraken voor zorgt dat de aanhanger remt. Mag ik rijden met een aanhanger zonder dat die beveiliging is vastgemaakt ?
Het is verplicht om de losbreekkabel vast te zetten en om de trekhaak slaan mag niet. Je hebt dus een hulpkoppeling nodig. Of even goed in de buurt van de trekhaak onder de bumper kijken, bij mij zit er een haak direct naast de trekhaak onder de bumper.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
De vraag was niet hoe ik een lampje kon verwijderen .......
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Hulpkoppeling:
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
alzheimer schreef:De vraag was niet hoe ik een lampje kon verwijderen .......
volgens mij is 1 lamp gebruikelijk, maar 2 niet verboden
maar ik weet het niet 100% zeker
Re: regelgeving
arjan_verkade schreef:alzheimer schreef:Wanneer ik in m’n C5 kies voor rijden met mistachterlicht gaat zowel in het linker als het rechter armatuur een lamp branden. Was het niet zo dat slechts rijden met één mistachterlicht is toegestaan ?
gewoon 1 bolletjes eruit halen
ze worden hier in NL standaard met 2 lampjes afgeleverd, de dealers halen er dan meestal 1 uit.
waarschijnlijk vergeten dus.
2 mistlampen zijn gewoon toegestaan hoor. Maar om verwarring met remlichten te voorkomen wordt idd vaak 1 bolletje verwijderd. Je hoeft namelijk maar 1 lamp te hebben (links).
Wat betreft dat punt voor het vastmaken van kabel of losbreekinrichting. Dat is absoluut verplicht. Welliswaar geen punt voor de APK, maar je kan best een stevige boete krijgen (ik meen rond de 100/200 EUR) als je met een aanhangwagen rijdt waarbij die losbreekkabel niet deugdelijk is bevestigd. Deugdelijk is dus niet achter de trekhaak hangen, maar met een speciale klem zoals je meestal ook wel ziet op een trekhaak. Een losse klem kost je trouwens de kop niet hoor. Maar eigenlijk mag je wel verwachten dat de auto wodt afgeleverd met zo’n klem. Wat echter nog wel eens het geval is, dat die klem wordt vervangen door een speciaal gecombineerd geval voor een twinnyload ofzo. Als dan de auto wordt verkocht, wordt die speciale klem er vaak weer afgehaald, maar “vergeet” men de originele klem weer terug te zetten.
wet zegt simpel (vrij vertaalt maar de strekking is) dat de aanhanger deugdelijk aan de haak moet zitten, en dat de OPLOOPREMKABEL NIET AAN DEZELVDE HAAK MAG ZITTEN..
dwz ,, het is de bedoeling om een separate bevestiging te hebben ,daar ervanuit word gegaan dat ALS de HAAK BREEKT,,hij alleen onder de kogel breekt.
dus dan laat de remkabel ook weer zo los.
daarvandaan word dus gestelt dat de secundaire beveiliging (de oploopremkabel) aan de carrosserie vast moet zitten of een secundaire bevestiging van de haak…het twinnieload verhaal ed…
beter zijn de aan de dwarsbalk gelaste ogen of soms onderaan de auto, daar waar de trekhaak over gaat in de dwarsbalk.
mijn ervaring is wel dat die kleine ogen vaak beter werken dan die twinnieload ondingen ed..
bekeuring = 90 euro,,
bekeuring voor geen kentekenplaat op ongeremde aanhanger met een totaal gewicht van 750 KG…
——(ik heb bedragen van 70 tot 90 euro gehoord) .
tjah, in de verhuur maak je veel mee, dus je hoord nog eens wat..
zoals een smurf die op de A2 met een enkelasser 2100 KG vervoerde,, hij vond het dus raar en aan de aanhanger liggen dat het zootje op zn kop ging…....
mvgr wupke
Hartelijk dank, forumleden, voor deze snelle en uitgebreide reakties ! Morgen naar de winkel voor een hulpkoppeling.
edit: nog gevonden info:
Politie-instructie, betreffende het aankoppelen van een aanhangwagen
10/07/2002
Om een aanhangwagen deugdelijk te bevestigen is het verplicht gebruik te maken van een losbreekreminrichting of een hulpkoppeling. Deze bevestigingen gaan in werking treden in het geval de aanhangwagen los komt van het trekkend voertuig. Het is verplicht een losbreekreminrichting te gebruiken bij aanhangwagens met een totale maximum massa vanaf 1500 kg. Tot 1500 kg kan de hulpkoppeling gebruikt worden maar ook de losbreekreminrichting is mogelijk. Het is echter verboden om beide voorzieningen tegelijk te gebruiken.
De losbreekreminrichting bestaat uit een dunne staalkabel die de verbinding legt tussen de handrem van de aanhangwagen en een oogje naast de trekhaak van het trekkende voertuig. Op het moment dat de aanhangwagen los komt van het trekkende voertuig wordt via het dunne staalkabeltje de handrem van de aanhangwagen aangetrokken en de rem van de aanhangwagen in werking gesteld. De druk op het staalkabeltje wordt dan te groot en deze zal breken, de aanhangwagen is nu dus los van het trekkende voertuig en remt zelfstandig.
De hulpkoppeling werkt niet als rem. Het is een dikkere staalkabel in de vorm van een lus. Zoals de naam al aangeeft is het een “hulp” koppeling. De kabel neemt de koppeling van het trekkend voertuig over als de trekhaak afbreekt. De kabel moet worden bevestigd om twee “haken” die vlak boven elkaar zitten naast de trekhaak. De kabel moet tussen deze twee haken worden gemanoeuvreerd. Als de aanhangwagen los komt van de van de trekhaak zal de aanhangwagen door middel van deze kabel achter de auto blijven hangen. De kabel moet een dusdanige lengte hebben dat de dissel van de aanhangwagen de grond niet kan raken. Het beste is om de kabel zo kort mogelijk te hebben zodat de neus van de dissel niet de grond in kan “steken” met het gevolg dat de aanhangwagen over de kop slaat.
De kabels van de losbreekreminrichting en de hulpkoppeling mogen niet los om de trekhaak worden gelegd. Mocht de trekhaak afbreken is dat ter hoogte van de knop van de trekhaak. Op dat moment zal ook de verbinding van de losbreekreminrichting of de hulpkoppeling met het trekkend voertuig verbreken zonder dat een van beide hun werking kunnen uitvoeren. Het is dus van zeer groot belang dat de losbreekreminrichting en de hulpkoppeling op de juiste wijze worden geborgd.
Bron: Politie NL
Er is dus verschil tussen een hulpkoppeling en een losbreekreminrichting. En je mag ze niet allebei gebruiken. Met een hulpkoppeling zorg je met een (dikke) staalkabel dat de aanhanger niet los van de auto raakt, met een losbreekreminrichting zorg je met een (dunne) staalkabel dat de rem van de aanhanger in werking wordt gesteld. Zo begrijp ik het tenminste. Correct me if I’m wrong.