Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Kijk vooral de speling na, in de voorwielophanging van een bx is alleen de sporing af te stellen (spoorstangen) en als die afwijkt gaat de bx niet naar links of rechts trekken, het stuur gaat er scheef van staan en de banden slijten er scheef van af.
Of er moet natuurlijk iets krom zijn in de ophanging, dat zou dan vervangen moeten worden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
abxsport schreef:McDean schreef:en trekken naar rechts? zijn banden goed uitgeballanceerd?
Trekken heeft niks met balanceren te maken, dan moet je naar de uitlijning kijken nadat je de ophanging gecontroleerd hebt op speling..
klopt ik dacht weer eens te snel als de banden niet goed zijn uitgeballanceerd gaat die trillen bij een bepaalde snelheid toch?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Als er verschil in rolweerstand tussen links en rechts zit gaat ie al één kant op trekken. Heb dit duidelijk gemerkt bij mijn GS met recente bandenwissel.
Makkelijkst te controleren door je voorbanden om te wisselen en dan te kijken of ie de andere kant op trekt
McDean schreef:abxsport schreef:McDean schreef:en trekken naar rechts? zijn banden goed uitgeballanceerd?
Trekken heeft niks met balanceren te maken, dan moet je naar de uitlijning kijken nadat je de ophanging gecontroleerd hebt op speling..
klopt ik dacht weer eens te snel als de banden niet goed zijn uitgeballanceerd gaat die trillen bij een bepaalde snelheid toch?
Als je wielen niet goed zijn uitgebalanceerd gaat die trillen, wanneer het de voorwielen zijn voel je het in je stuur en bij de achterwielen in je stoel.
Ik heb de wielen al links/rechts verwisseld en het ongebruikte paar ook eronder gehad. De BX blijft naar rechts trekken. Er zit een klein beetje speling op de binnenste stuurkogel rechts, maar deze speling is nog miniem(APK goedkeur). Het zal me verbazen als het naar rechts trekken in deze speling zit. Mijn ZX 16V heeft ook speling op de binnenste stuurkogel en een stuk meer dan de BX en die spoort gewoon goed.
Het opvallendste dat ik hier lees is dat een BX niet naar rechts/links trekt bij verkeerde sporing?? Dit is namelijk niet ongewoon bij andere merken/ types. Iemand die kan bevestigen dat een BX niet naar één bepaalde kant gaat trekken als de sporing niet goed afgesteld is? Scheelt mij weer wat uitlijnen…
Overigens liggen er nu Michelin banden onder met zo’n 6mm aan profiel welke netjes zijn afgesleten, dus ook de banden zelf sluit ik uit.
de auto zal lekker het evenwicht zoeken waarbij die rechtdoor rijdt, beter gezegd, dat doe je zelf door te corrigeren met het stuur. als het voor niet spoort. achter, dan heb je een ander probleem
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
_Razkin_ schreef:Ik heb de wielen al links/rechts verwisseld en het ongebruikte paar ook eronder gehad. De BX blijft naar rechts trekken. Er zit een klein beetje speling op de binnenste stuurkogel rechts, maar deze speling is nog miniem(APK goedkeur). Het zal me verbazen als het naar rechts trekken in deze speling zit. Mijn ZX 16V heeft ook speling op de binnenste stuurkogel en een stuk meer dan de BX en die spoort gewoon goed.
Het opvallendste dat ik hier lees is dat een BX niet naar rechts/links trekt bij verkeerde sporing?? Dit is namelijk niet ongewoon bij andere merken/ types. Iemand die kan bevestigen dat een BX niet naar één bepaalde kant gaat trekken als de sporing niet goed afgesteld is? Scheelt mij weer wat uitlijnen…Overigens liggen er nu Michelin banden onder met zo’n 6mm aan profiel welke netjes zijn afgesleten, dus ook de banden zelf sluit ik uit.
Als je op de snelweg rijdt en je laat je stuur even los dan rijdt de auto rechtdoor, als de weg niet schuin is en er niet teveel zijwind staat. Dat komt doordat de banden evenwicht zoeken, zoals hel1 ook al aangeeft. Als één van de wielen iets te ver naar buiten staat afgesteld (uitspoor) dan zoekt de auto opnieuw evenwicht doordat het bewuste wiel iets naar binnen draait en het andere naar buiten. Het stuur staat dan wel iets scheef en de banden slijten aan de buitenkant harder, maar dat is niet wat er bedoelt met naar een kant trekken. Als je een afwijkende sporing hebt en je probeert stoïcijns het stuur recht te houden ten opzichte van het dashbord, dan wijkt de auto wel iets af naar links of rechts, maar dat is totaal iets anders.
Het trekken naar een kant is als je continu aan het stuur moet kangen om rechtdoor te rijden, en wordt veroorzaakt door een afwijkende camber en/of caster. Dat is bij een bx, en een hoop meer auto’s, niet af te stellen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik moet dus inderdaad constant aan het stuur trekken om rechtuit te gaan. Nu heb ik zo nu en dan te maken met Volvo’s waarvan je ook moet “tegensturen” om rechtuit te gaan en na uitlijnen(sporing!) is op een enkele wagen na het probleem weg.
Camber ben ik overigens mee bekend(wielvlucht) en deze is vaak niet aan te passen, wat caster is weet ik niet. Nu blijft het vreemd dat de wagen met de deauville velgen wel rechtuit reed en nu met de 16V velgen ineens niet meer.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Hier staat beschreven wat caster is. Het gaat hier specifiek om de Volvo Amazone, maar het begrip caster is bij alle auto’s hetzelfde, en meestal niet instelbaar.
Overigens, hoe kan je uitlijning in vredesnaam zijn veranderd door het monteren van andere velgen? Rijdt het niet gewoon anders dan je gewend bent doordat je een andere bandenmaat hebt gemonteerd?
Eveneens ben ik tevens ook.
_Razkin_ schreef:Ik heb de wielen al links/rechts verwisseld
Even tussendoor: heb je gekeken naar de rijrichting van de banden? Of hebben deze banden geen aangegeven rijrichting? (meeste Michelins wel )
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik heb echt geen idee waarom hij naar rechts trekt en zou het ook meer dan raar vinden dat de uitlijning niet meer klopt. Ik kon geen rijrichting op de banden vinden, maar ik heb ze sowieso al gewisseld links<->rechts dus negatieve invloed van een verkeerde rijrichting kan niet van invloed zijn.
Het enige wat ongewoon was tijdens de wissel was dat de wielbouten muurvast zaten. Er is veel kracht voor nodig geweest om de bouten los te krijgen. Hoewel het me niet normaal lijkt, lijkt het me dat er iets is verschoven/verbogen. Ik zet hem komende week eens op de brug en zal het nakijken.
Overigens passen de wielen achter ook. Vanmiddag een pic ervan…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ben benieuwd denk dat wel mooi zal staan onder een donkere Bx
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik vind het zelf super staan!
Inderdaad hele mooie velgen, Razkin….staan perfect op een BX.
Toch leuk trouwens dat dit bijna 3 jaar oude draadje van me nog steeds aktueel is.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ziet er mooi uit… niet sjonnie maar eerder chic
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!