1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
De rechter aandrijfas moet er uit.
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 13 april 2007 09:53 PM

Omdat de rubber hoes welke aan de binnenkant zit is gescheurd moet de rechter aandrijfas er uit.

Ik heb hem uit het wiellager vandaan, ik heb de beide boutjes op het tussenlager los en gedraaid en zou denken dat je hem er met een paar vriendelijke bewegingen wel uit zou kunnen halen.

Maar hij zit kennelijk vaster dan ik dacht en voordat ik nu geweld ga gebruiken dacht ik dat het wellicht niet zo dom zou zijn om op dit forum even mijn licht op te steken , teneinde een paar goede raadgevingen te vergaren.

Alvast mijn hartelijke dank.

Peace, Han

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 13 april 2007 09:56 PM
  [ # 1 ]

Hij moet dus nog uit de bak.

Een astrekker bied uitkomst. anders hard trekken.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 13 april 2007 10:25 PM
  [ # 2 ]

aan de onderzijde achter de motor, zie je 2 M7 bouten zitten, sleutel 11,,mm.

die moeren volledig eraf.
dan zie je rondt de as aldaar een stalen ring, wat het lager opsluit…
een botte beitel tegen die ring, en met wat ferme meppen het lager uit het alu huis tikken….
je leest dus meppen, maar ook weer tikken,,, dus wat gericht gedoseerd geweld is op zn plaats…

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 14 april 2007 03:52 AM
  [ # 3 ]
kreazyV8wuppo schreef:

aan de onderzijde achter de motor, zie je 2 M7 bouten zitten, sleutel 11,,mm.

die moeren volledig eraf.
dan zie je rondt de as aldaar een stalen ring, wat het lager opsluit…
een botte beitel tegen die ring, en met wat ferme meppen het lager uit het alu huis tikken….

Even voor de duidelijkheid : Shocked
Waar dienen die 2 M7 bouten voor ?
Bedoel je met “moeren “die bouten ?
Zitten die tussen het tussenlager en de versnellingsbak ?
Waar anders ?
Die ring zit die vast aan de as ?( waarschijnlik wel hè , anders kun je hem er nooit op die manier uitmeppen )

Ik moet nl. ook de as vernieuwen , ben dus uitermate geïnteresseerd! Very Happy
Groeten ,
Dirk gitar

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 14 april 2007 03:56 AM
  [ # 4 ]

die twee M7 bouten houden het tussenlager vast.

 

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 april 2007 04:04 AM
  [ # 5 ]
Dirk de Pirk schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

aan de onderzijde achter de motor, zie je 2 M7 bouten zitten, sleutel 11,,mm.

die moeren volledig eraf.
dan zie je rondt de as aldaar een stalen ring, wat het lager opsluit…
een botte beitel tegen die ring, en met wat ferme meppen het lager uit het alu huis tikken….

Even voor de duidelijkheid : Shocked
Waar dienen die 2 M7 bouten voor ?
Bedoel je met “moeren “die bouten ?
Zitten die tussen het tussenlager en de versnellingsbak ?
Waar anders ?
Die ring zit die vast aan de as ?( waarschijnlik wel hè , anders kun je hem er nooit op die manier uitmeppen )

Ik moet nl. ook de as vernieuwen , ben dus uitermate geïnteresseerd! Very Happy
Groeten ,
Dirk gitar

tja,, je hebt het correct,, ff letterlijk doen zoals ik het gepost heb, en je as komt eruit.
vergeet niet de oliekeerring in de bak te wisselen, zeker als je de as uitwisselt.
en natuurlijk ff de bakolie te verversen ipv alleen aan te vullen, is tenslotten maar +/- 1,7 ltr.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 14 april 2007 04:08 AM
  [ # 6 ]

OK , bedankt heren , zo komt Dirk er wel uit !! Very Happy

Groet , Dirk dus ! Very Happy

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 april 2007 07:05 PM
  [ # 7 ]

De as is er nu wel uit, hij zat erg vast op het tussenlager en pas toen ik het aluminium had warmgestookt met een verfbrander ging hij los.

Nu moet de binnenste homokineet uit zijn huis, dat moet ik ff uitvogelen, ideeën?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 april 2007 07:49 PM
  [ # 8 ]

ik vat em ff niet?
binnenste homokineet?

je bedoelt die tripoiede?
die achter je lager zit?
of die aan de wielzijde?

die van de wielzijde is een kwestie van je hoes eraf, dan de as in de bankschroef, en dan met gerichte meppen van een bankhamer de koppeling van de as af meppen….
als dit niet lukt moet je ff reageren dan is er meer loos.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 april 2007 08:31 PM
  [ # 9 ]

Het is gelukt hoor, de hele boel ligt uit elkaar, maar ik vind dat er wat veel ruimte zit op de homokineet, idd is de binnenste een tripoide.

Dat verklaart ook misschien het lichte gekraak dat ik al een tijdje hoorde als ik in een scherpe bocht naar links gas gaf.

Ik denk dat ik een knappe as ga zoeken en die er dan in zet, een nieuwe lijkt me wat kostbaar, of heeft iemand een goede tip?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 april 2007 09:12 PM
  [ # 10 ]

een gereviseerde?

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 april 2007 11:17 PM
  [ # 11 ]

Weet je er een voor me?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 april 2007 11:47 PM
  [ # 12 ]
Han S schreef:

Weet je er een voor me?

bij de meeste automateriaalzaken bijvoorbeeld?

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 15 april 2007 04:18 AM
  [ # 13 ]

Wat zou zoiets kosten nieuw ?
Reviseer jij die dingen Wupke ? of heb ik het helemaal mis ?
Nieuwsgierige Dirk .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 april 2007 04:58 AM
  [ # 14 ]
Dirk de Pirk schreef:

Wat zou zoiets kosten nieuw ?
Reviseer jij die dingen Wupke ? of heb ik het helemaal mis ?
Nieuwsgierige Dirk .

aandrijfassen kun je niet simpel zelf reviseren met een gereedschapskist erbij, daarvoor komen toch wel meer dingen kijken.
zoals slijp en persbanken, plus nog wat machine’s.

wat een aandrijfas gereviseerd kost is nogal verschillend, maar je kunt grofweg tellen, de helft of zelfs minder dan de helft van een orginele nieuwe van de dealer.

in de reguliere autohandel zijn de assen te verkrijgen, en zelfs de dealer monteert ze ook regelmatig.

(nader bekeken of ik het kan?)
ja ik kan het, echter ik beschik niet over de machine’s,, dus tja,, dan kan ik het ook weer niet Crying or Very sad

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 15 april 2007 05:05 AM
  [ # 15 ]

Je kan ook niet alles kunnen ! huh

Groet , Dirk Very Happy

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook