Vanavond om 17:00!! Ik zet de tv even buiten denk ik.
http://www.avro.nl/tv/programmas_a-z/hoogtepunten_van_design/afleveringen/200700414_DS_19.aspx
Een dag niet gecitroend is een dag niet geleefd.
(Vrij naar T.H.)
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Was best geinig maar zoals altijd veeeeel te kort voor een documentaire over een citroen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Mooie beelden maar een afschuwelijke misser op het einde: “een opvolger is er nooit gekomen” zei men, terwijl de echte Godin zich al warm zweefde!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Jij durft….
hoewel de CX rustig als waardige opvolgSTer mag worden gezien, is het geen designtechnisch innoverend model….dat zijn we toch met z’n allen eens…
Leuk filmpje,kan me niet heugen deze eerder te hebben gezien,alleen weer veels te snel voorbij.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
En ze lieten het dashboard van de CX nog ff zien ook, tussendoor, volledig onvermeld.
Maar het was wel weer leuk.
Groets, Bertus
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
voor mij is de cx op vlak van design zeker een waardige opvolger… wel op een totaal andere manier maar in zijn tijd zeker ook weer hoogstaander dan al zijn concurenten vooral het dashbord serie 1 uniek gewoon!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
zeker een leuk filmpje maar gaat dan ook niet over een citroen maar DE citroen….....
gelukkig ops: is er nooit een opvolger gekomen zodat dit DE ultieme citroen blijft
vindt nog maar eens een auto waarvan er na de 1e dag van introductie al 12000 besteld zijn…........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Pascal schreef:hoewel de CX rustig als waardige opvolgSTer mag worden gezien, is het geen designtechnisch innoverend model….dat zijn we toch met z’n allen eens…
Euh, ik denk dat velen dat met je oneens zijn. Een CX was in zijn tijd ook erg opzienbarend, een mooie ‘sculptuur’.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Handjes schreef:Pascal schreef:hoewel de CX rustig als waardige opvolgSTer mag worden gezien, is het geen designtechnisch innoverend model….dat zijn we toch met z’n allen eens…
Euh, ik denk dat velen dat met je oneens zijn. Een CX was in zijn tijd ook erg opzienbarend, een mooie ‘sculptuur’.
Prachtige auto? JA!
Maar toch was de CX niet zo revolutionair als de DS, die in één ogenblik al het andere ouderwets maakte. Zoals eerder aangehaald, het recordaantal bestellingen na de onthulling is nooit verbroken, tot op vandaag de dag.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
De DS was ‘n revolutie, de CX ‘n evolutie. Met beide is niets mis. Zo’n bom als de DS zal nooit (?) meer inslaan op autogebied.
Ik ben van ‘56, toen ik ‘n jaar of 6 was stond de DS van de schoenmaker verderop gestald in onze grote garage, God, wat ‘n droomauto, ik kon er uren inzitten, virtueel rijdend, in awe! Keertje mee was ‘n belevenis.
Haalde in ‘74 natuurlijk snel m’n rijbewijzen, eerst motor, direct daarna auto. Motoren was m’n leven in die tijd.
Belande zo eind zeventig in ‘n ouwe verrotte CX break diesel, als tussendoortje. God, wat ‘n auto! Mooi, comfortabel, koersvast als geen ander (DIRAVI!), die heb ik helemaal opgereden. En vele daarna.
Ben niet echt merkengek, m’n lekkerste was toch de XJ die ik moest verkopen wegens krapte der beurs, waar de CX op volgde.
Maar de CX heeft ‘n stuk van mijn hart, ik reed toen 70+K per jaar, heb vele ongeblazen tweedehands diesels richting 500K gestuurd, als ‘n vorst.
Met recht ‘n vorstelijke auto, de CX. De DS/ID is ‘n ware Godin, maar, agnost die ik ben, kijk ik daar dwars doorheen.
Ach, zo hep iedereen se sores, maar wel leuk, in dit geval.
Groets, Bertus, nooit zonder Norton of CX
Komt er nog een herhaling of is het inmiddels al op het net te vinden?
Animal triste post coitum
geen herhaling volgens mij
http://www.avro.nl/tv/programmas_a-z/hoogtepunten_van_design/afleveringen/200700414_DS_19.aspx
Hmmm…. en op het net kan ik ook nog niks vinden….
Animal triste post coitum
Leuke en kunstzinnige documentaire. Geen schokkende nieuwe beelden. Niet alle feiten waren juist. De opmerking over de helanca bekleding en de jurken in de brochure was niet geheel volledig. Ook de opmerking dat de belangrijkste wijziging naar de 2e neus de dubbele koplampen waren was ook een beetje vaag.
Het was een lyrische ode aan de Ds en dat doet mij altijd goed.
Een dag niet gecitroend is een dag niet geleefd.
(Vrij naar T.H.)
van de site
Deze aflevering laat de mythe rond de Citroën DS zien tijdens de jaren dertig.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Arno schreef:Leuke en kunstzinnige documentaire. Geen schokkende nieuwe beelden. Niet alle feiten waren juist. Ook de opmerking dat de belangrijkste wijziging naar de 2e neus de dubbele koplampen waren was ook een beetje vaag.
Sterker nog; er werd naar een eerste neus met extra tepellampjes verwezen als zijnde de ‘nieuwe (tweede) neus voor 1962’.
Mwoah….schoonheidsfoutje.
Was verder wel leuk om naar te kijken inderdaad.
‘Spirit of avant-garde’