Omdat de rubber hoes welke aan de binnenkant zit is gescheurd moet de rechter aandrijfas er uit.
Ik heb hem uit het wiellager vandaan, ik heb de beide boutjes op het tussenlager los en gedraaid en zou denken dat je hem er met een paar vriendelijke bewegingen wel uit zou kunnen halen.
Maar hij zit kennelijk vaster dan ik dacht en voordat ik nu geweld ga gebruiken dacht ik dat het wellicht niet zo dom zou zijn om op dit forum even mijn licht op te steken , teneinde een paar goede raadgevingen te vergaren.
Alvast mijn hartelijke dank.
Peace, Han
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_710.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
aan de onderzijde achter de motor, zie je 2 M7 bouten zitten, sleutel 11,,mm.
die moeren volledig eraf.
dan zie je rondt de as aldaar een stalen ring, wat het lager opsluit…
een botte beitel tegen die ring, en met wat ferme meppen het lager uit het alu huis tikken….
je leest dus meppen, maar ook weer tikken,,, dus wat gericht gedoseerd geweld is op zn plaats…
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:aan de onderzijde achter de motor, zie je 2 M7 bouten zitten, sleutel 11,,mm.
die moeren volledig eraf.
dan zie je rondt de as aldaar een stalen ring, wat het lager opsluit…
een botte beitel tegen die ring, en met wat ferme meppen het lager uit het alu huis tikken….
Even voor de duidelijkheid :
Waar dienen die 2 M7 bouten voor ?
Bedoel je met “moeren “die bouten ?
Zitten die tussen het tussenlager en de versnellingsbak ?
Waar anders ?
Die ring zit die vast aan de as ?( waarschijnlik wel hè , anders kun je hem er nooit op die manier uitmeppen )
Ik moet nl. ook de as vernieuwen , ben dus uitermate geïnteresseerd!
Groeten ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
die twee M7 bouten houden het tussenlager vast.
Dirk de Pirk schreef:kreazyV8wuppo schreef:aan de onderzijde achter de motor, zie je 2 M7 bouten zitten, sleutel 11,,mm.
die moeren volledig eraf.
dan zie je rondt de as aldaar een stalen ring, wat het lager opsluit…
een botte beitel tegen die ring, en met wat ferme meppen het lager uit het alu huis tikken….Even voor de duidelijkheid :
![]()
Waar dienen die 2 M7 bouten voor ?
Bedoel je met “moeren “die bouten ?
Zitten die tussen het tussenlager en de versnellingsbak ?
Waar anders ?
Die ring zit die vast aan de as ?( waarschijnlik wel hè , anders kun je hem er nooit op die manier uitmeppen )Ik moet nl. ook de as vernieuwen , ben dus uitermate geïnteresseerd!
![]()
Groeten ,
Dirk
tja,, je hebt het correct,, ff letterlijk doen zoals ik het gepost heb, en je as komt eruit.
vergeet niet de oliekeerring in de bak te wisselen, zeker als je de as uitwisselt.
en natuurlijk ff de bakolie te verversen ipv alleen aan te vullen, is tenslotten maar +/- 1,7 ltr.
mvgr wupke
OK , bedankt heren , zo komt Dirk er wel uit !!
Groet , Dirk dus !
XM TCT Ambiance`94
De as is er nu wel uit, hij zat erg vast op het tussenlager en pas toen ik het aluminium had warmgestookt met een verfbrander ging hij los.
Nu moet de binnenste homokineet uit zijn huis, dat moet ik ff uitvogelen, ideeën?
ik vat em ff niet?
binnenste homokineet?
je bedoelt die tripoiede?
die achter je lager zit?
of die aan de wielzijde?
die van de wielzijde is een kwestie van je hoes eraf, dan de as in de bankschroef, en dan met gerichte meppen van een bankhamer de koppeling van de as af meppen….
als dit niet lukt moet je ff reageren dan is er meer loos.
mvgr wupke
Het is gelukt hoor, de hele boel ligt uit elkaar, maar ik vind dat er wat veel ruimte zit op de homokineet, idd is de binnenste een tripoide.
Dat verklaart ook misschien het lichte gekraak dat ik al een tijdje hoorde als ik in een scherpe bocht naar links gas gaf.
Ik denk dat ik een knappe as ga zoeken en die er dan in zet, een nieuwe lijkt me wat kostbaar, of heeft iemand een goede tip?
een gereviseerde?
mvgr wupke
Weet je er een voor me?
Han S schreef:Weet je er een voor me?
bij de meeste automateriaalzaken bijvoorbeeld?
mvgr wupke
Wat zou zoiets kosten nieuw ?
Reviseer jij die dingen Wupke ? of heb ik het helemaal mis ?
Nieuwsgierige Dirk .
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:Wat zou zoiets kosten nieuw ?
Reviseer jij die dingen Wupke ? of heb ik het helemaal mis ?
Nieuwsgierige Dirk .
aandrijfassen kun je niet simpel zelf reviseren met een gereedschapskist erbij, daarvoor komen toch wel meer dingen kijken.
zoals slijp en persbanken, plus nog wat machine’s.
wat een aandrijfas gereviseerd kost is nogal verschillend, maar je kunt grofweg tellen, de helft of zelfs minder dan de helft van een orginele nieuwe van de dealer.
in de reguliere autohandel zijn de assen te verkrijgen, en zelfs de dealer monteert ze ook regelmatig.
(nader bekeken of ik het kan?)
ja ik kan het, echter ik beschik niet over de machine’s,, dus tja,, dan kan ik het ook weer niet
mvgr wupke
Je kan ook niet alles kunnen !
Groet , Dirk
XM TCT Ambiance`94