Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
abxsport schreef:
Wist je trouwens dat je een MPV niet tot boven vol mag laden? Dan komt het zwaartepunt te hoog te liggen en is ie niet stabiel genoeg bij een uitwijk-actie… Staat niet in het boekje, maar zou eigenlijk wel moeten…
Tuurlijk, altijd zwaarste spul onderin brengen, liefst direct achter de achterbank. Alles past trouwens onder de hoedenplank.
De auto is vandaag trouwens APK gekeurd bij Opelgarage Van Hooijdonk. Aandachtspuntje achterbanden nog 1,9 en 2,1 mm profiel, verder oke.
De plaat onder het motorcompartiment zat een beetje los. Waarschijnlijk is dat afgelopen zondag gebeurd. Ik reed op een zandpad (Dunse Dijk) naar een cafeetje in de bossen bij Esbeek. Waarschijnlijk heeft de bodemplaat toen toch even de grond geraakt. Overigens werd het me op een gegeven moment te bont, en heb preventief de auto laten staan. Dat bleek een goede keus; een stukje verderop zaten een wannabee-terreinwagen (SuusVitrage) en een VouwweePolo vast in de blub.
Verkocht, helaas schade gereden!
Gefeliciteerd! Zat je erover in dat ie er niet door zou komen dan?
Ff achterbandjes vervangen (1,9 is echt te weinig in de regen) en dan weer vrolijk rondtoeren! Even een rondje shoppen voor de bandjes scheelt heel erg veel! Wel Michelin toch?
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
abxsport schreef:Gefeliciteerd! Zat je erover in dat ie er niet door zou komen dan?
Je kon geen snelheid maken, te veel en te diepe kuilen. En toen ik terugliep naar m’n auto bleek dat ik dat wel goed ingeschat had. Er ging nog wel een hagelnieuwe Cayenne Turbo S door. Aan het dansen van dat ding zag ik dat ik waarschijnlijk kansloos was.
abxsport schreef:Ff achterbandjes vervangen (1,9 is echt te weinig in de regen) en dan weer vrolijk rondtoeren! Even een rondje shoppen voor de bandjes scheelt heel erg veel! Wel Michelin toch?
Ja, M. Energy. Gaan erg lang mee bij mijn rijstijl.
Verkocht, helaas schade gereden!
Voor Michelin banden is het zeker de moeite waard om ff een rondje te bellen, ff op de banden kijken welk type het is. Bijv 195/ 65 R15 86T, de laatste letter is ook van belang, dit is de snelheidscodering. Maar die zal wel T zijn. Scheelt je zo een grote hoeveelheid euro’s, wel naar de inclusief prijs vragen (banden+montage+ventielen+balanceren+verwijderingsbijdrage+BTW)...
ik moet zeggen dat ik het me 100% kan voorstellen dat als je geen zin hebt om te sleutelen, het niet kan of niet durft, je de auto gewoon goed gekeurd wilt hebben. En heb je er dan geen verstand van, dan maakt het niet uit waar je het laat doen, als het maar jouw vertrouwen heeft. Heb je er wel verstand van, laat je dan leiden door ervaringen en blijf erbij staan zou ik zeggen.
Ik rij inmiddels dagelijks in de xm, op jaarbasis tegen de 60d km en heb steeds minder zin om de auto in het weekend weer ‘werk-klaar’ te maken. Ik overweeg steeds sneller het onderhoud uit te besteden, hoewel dat nog steeds indruisd tegen mijn gevoel.
Dan nog is een apk mijns inziens niets meer dan controleren of de lampen en remmen nog werken en of alles niet van ellende in elkaar zakt. De rest geloof ik wel, en eerlijk gezegd is de apk voor mij persoonlijk totale onzin, ik stuur mezelf niet met een onveilige auto de weg op, dus dat controleer ik echt vaak! Maar dan spreek ik voor mezelf
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Benzineauto’s om de twee jaar APK-keuren
Uitgegeven: 13 april 2007 14:57 http://www.nu.nl
DEN HAAG - Auto’s die op benzine rijden, hoeven straks minder vaak een APK-keuring te ondergaan dan auto’s die rijden op diesel of LPG. Dat zei verkeersminister Camiel Eurlings vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad.
Het APK-regime voor benzineauto’s wordt versoepeld naar eens in de twee jaar. Voor diesel- en LPG-wagens blijft de huidige jaarlijkse keuringsplicht van kracht.
De laatste categorieën auto’s worden vaker afgekeurd, zo blijkt uit onderzoek. Eurlings vindt dat niet zo verwonderlijk. Hij wees erop dat deze voertuigen doorgaans intensiever worden gebruikt.
————————————————————————————————————————
Wat is DIT nu weer voor onzin…..auto’s die op LPG of diesel rijden worden inderdaad intensiever gebruikt ja, maar worden in het algemeen ook beter onderhouden omdat de eigenaren (berijders ervan) nu eenmaal meer km’s maken en dus sneller remblokken (schijven), banden e.d. laten vervangen.
Ik voel mij zwaar gediscrimineerd door Eurlings ....dus volgende keer weer geen CDA voor mij….en hopelijk denken andere LPG en dieselrijders daar net zo over.
En dan…..iemand met een benzineauto, die nog net met zijn bijna versleten remschijven/blokken nog net door de APK heen komt, kan er dan 2 jaar mee blijven doorrijden :
Is hier sprake van rechts-ongelijkheid ?
wat een overdreven gedoe weer
bram als je op een partij kies kan het ook wel eens zijn dat sommige dingen in het nadeel werken maar om dan direct die partij de rug toe te keren
daarbij lijk me dit eenredelijk voorstel dat verder uitgewerkt moet worden en waterdicht moet zijn
en het voorbeeld wat jij nu schets dat men met een benzine auto minder onderhoud pleegt is wel een beetje achterhaalt vind ik want ieder weldenkend mens is zelf verantwoordelijk voor zijn daden dus net door de keuring komen en dan 2 jaar nix aan de auto doen zou echt niet veel voor komen lijkt mij
Bizar diee van die Eurlings. Ik hoop dat de Raad van State er een stokje voor steekt.
Ik snap eigenlijk niet zozeer waarom het regime versoepeld moet worden. Als je hier alleen al op het forum (maar ook in vriendengroep/werk) eens luistert, hoe vaak hoor je dan niet. “de auto moet maar weer eens een beurt, want hij moet binnenkort weer voor de APK”. Ik ben ervan overtuigd dat als je het regime versoepelt, dat veel mensen hun auto ook veel minder frequent aanbieden voor onderhoud. Wat dat betreft geloof ik niet zo in de verantwoordelijkheid van veel autobezitters.
Als ze dan toch perse willen versoepelen, doe dan zoiets als:
na 4 jaar de eerste keuring, dan om de 2 jaar en na het 8e levensjaar eens per jaar.
Deze maatregel is gebaseerd op de aanname dat dieselauto’s en LPG auto’s meer kilometers maken. Dat kan wel zo zijn, maar dan zou ik het consequenter vinden om gewoon een kilometrage limiet in te stellen. Dus om de 2 jaar, tenzij je binnen het jaar al meer dan bijv. 15.000 km hebt gereden. Maar dat geeft weer een administratie van jewelste en ook de noodzaak tot een werkende en niet prutsbare kilometerteller. Kortom: veel te ingewikkeld, dus gewoon geen uitzonderingen maken.
citroenc2 schreef:bram als je op een partij kies kan het ook wel eens zijn dat sommige dingen in het nadeel werken maar om dan direct die partij de rug toe te keren
Ik schreef dan ook dat ik WEER niet op het CDA zal gaan stemmen, ik heb namelijk nog nooit op het CDA gestemd.
Verder sluit ik mij aan bij Marten….en ik vraag me inderdaad af of hier wel een meerderheid voor te vinden is.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
mpostma schreef:Deze maatregel is gebaseerd op de aanname dat dieselauto’s en LPG auto’s meer kilometers maken. Dat kan wel zo zijn, maar dan zou ik het consequenter vinden om gewoon een kilometrage limiet in te stellen. Dus om de 2 jaar, tenzij je binnen het jaar al meer dan bijv. 15.000 km hebt gereden. Maar dat geeft weer een administratie van jewelste en ook de noodzaak tot een werkende en niet prutsbare kilometerteller. Kortom: veel te ingewikkeld, dus gewoon geen uitzonderingen maken.
dit zal nooit 100% te controleren zijn ben ik bang voor
verder ben ik, ondanks dat ik op benzine rijdt, ook niet met de regel eens.
we hebben nu NL nu redelijke auto’s op de wegen, dat is sinds de invoering van de APK. Waarom zouden we dit gaan versoepelen?
verlaag dan gewoon de kosten voor APK keuren en de bijbehorende testen.
er zijn ook mensen die gewoon 50.000+ km in een benzine auto rijden, je wil niet weten wat er dan 2 jaar later (100.000 km dus) allemaal wel niet meer goed kan zijn
Iedereen heeft het wel over veel kilometers, maar weinig kilometers is ook heel slecht voor een auto!! Ik noem:
- vast zittende remmen
- Uitgedroogde banden
Ik kan zo wel een heel lijstje maken… Als je ziet hoeveel wrakken er nu al op de weg rondrijden, dan wordt het met die nieuwe regel nog veel minder. Auto’s met benzine motor zijn vaak veel minder onderhouden, dit omdat ze meestal niet heel veel rijden en mensen daarom niet veel investeren in de auto.
Daarnaast zal blijken dat na 2 jaar er heel veel vervangen moet worden, omdat er 2 jaar niet naar de auto gekeken is. De bestuurder zal dus bij de APK nog veel meer geld kwijt zijn. Ik hoor ze nu al piepen en kraken, dat doen ze nu al!
Ook denk ik dat er in de toekomst veel meer ongelukken gebeuren vanwege slecht onderhouden voertuigen.