Komend weekend ga ik de koppeling van een Saxo 16V vervangen.
Heb al vaker een koppeling vervangen, maar dan bij een AX.
Iemand nog tips & Truuks voor het onderstaande of andere tips?
- Het vervelende tussenlager los krijgen.
- Schakelstangen, kun je deze van onder los maken ?
- Misschien lekt de kruk-as keering, hiervoor moet het vliegwiel verwijderd worden, dat zal geen probleem zijn. Hoe kun je het beste de oude keerring eruit halen en de nieuwe erin?
Zal hem ook effe snel bij saxo16club zetten, misschien dat ze daar ook nog wat nuttigs weten te vertellen.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Jij komt toch ook helpen :
ZX1.4i schreef:Jij komt toch ook helpen :
In de ochtend even werken maar half 1 ben ik wel aanwezig.
Eventjes lekker beunen aan die nep ax
Alle onderdelen zijn geregeld dacht ik, hopelijk zit het een beetje mee
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Re: Koppeling Saxo 16V
ZX1.4i schreef:Komend weekend ga ik de koppeling van een Saxo 16V vervangen.
Heb al vaker een koppeling vervangen, maar dan bij een AX.Iemand nog tips & Truuks voor het onderstaande of andere tips?
- Het vervelende tussenlager los krijgen.
- Schakelstangen, kun je deze van onder los maken ?
- Misschien lekt de kruk-as keering, hiervoor moet het vliegwiel verwijderd worden, dat zal geen probleem zijn. Hoe kun je het beste de oude keerring eruit halen en de nieuwe erin?
Ik kan je niks aan specifieke info geven. De krukaskeerring vind ik een vervelend ding om te vervangen. Als ie niet lekt laat ik hem het liefst zitten. Maar het kan ook de prise as keerring die lekt.
Mocht je het vliegwiel los moeten halen, dan moet je de vliegwielbouten weer met het juiste aanhaalkoppel en met locktite vastzetten.
Schakelastangen zul je toch ter plekke moeten beoordelen (hoe je ze los kan halen) maar dat zal toch niet zo’n probleem zijn.
Re: Koppeling Saxo 16V
mpostma schreef:De krukaskeerring vind ik een vervelend ding om te vervangen. Als ie niet lekt laat ik hem het liefst zitten. Maar het kan ook de prise as keerring die lekt.
Mocht je het vliegwiel los moeten halen, dan moet je de vliegwielbouten weer met het juiste aanhaalkoppel en met locktite vastzetten.
Ik twijvel over de kruk-as keering, ik zie namelijk zweetplekken rondom de opening aan de voorkant waar de BDP sensor zit.
Alle onderdelen zijn geregeld, kruk-as keerring en prise-as keerring hebben we ook.
We zullen proberen om er een mooi fotoverslag van te maken
Na een lange dag hard werken is dit klusje gelukt, begonnen om 07:00 en klaar om 19:00.
Ik heb weleens bij een AX de koppeling op straat vervangen mbv krikken, dat lukt redelijk, een Saxo 16v is volgens mij bijna niet te doen zonder takels.
Mijn vermoeden dat de kruk-as keerring lek was doordat ik een zweetplek rondom de BDP sensor zag, klopte helaas, gelukkig hadden we nieuwe keerring geregeld.
Het tussenlager ging er vrij makkelijk uit.
Een momentsleutel die tot 1000nm gaat kun je ook gebruiken voor het loshalen van aandrijfassen
In de overhead-kraan heb ik 2 takels gehangen, eentje voor de motor en de andere voor de bak.
Alles is zover dat de bak los kan.
Was effe trekken en duwen, want het gaat net bij een 16V
Wat een smeerboel zeg, zou de kruk-as keering dan toch echt lek zijn?
Gek genoeg was de plaat en de drukgroep droog
Vliegwiel eraf en ja hoor, hij lekt echt, gelukkig hebben we een nieuwe.
Dankzij de gouden tips van kV8Wuppo was het eruit halen en monteren van de nieuwe keering zo gepiept
Oude en nieuwe koppelingsplaat, de oude is echt dunnetjes geworden en niet helemaal meer recht.
Het nieuwe setje, dit zou een zogenaamde ruilset zijn zei de dealer, de drukgroep is een gereviseerde. Ik heb helaas niets bijzonders kunnen zien aan de drukgroep wat zou wijzen op revisie.
Effe die smerige bak afspuiten met hoge druk.
Zo die blinkt weer.
Ook bling-bling, de nieuwe drukgroep en plaat erop.
Nieuwe prise-as keerring zit erop, nog effe de prise-as zelf insmeren met kopervet.
Aangezien de down-pipe er toch af moest, meteen gebruikt gemaakt van de gelegenheid om een spagetti-ding te monteren.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nice job
Das weer een vruchtbare sleuteldag geweest! ziet er ook erg kek uit dat spruitstuk!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Jaaaaaaaaah het is gelukt
Ben blij dat dat voorbij is zeg pfff, maar het resultaat mag er zeker zijn!
Spaghetti spruitstuk is het overigens. Het is een raceland spruitstuk en net als bij me ax paste die prima!
Op naar het volgende klusje…
Mooie foto’s trouwens
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
ZX-Cruiser schreef:Wat was die gouden tip dan :
Schroefjes in de oude keerring draaien en dan losrtekken met een griptang?
goh, zo ingewikkeld is het nu ook weer nie, maar ik het laat het aan ZX 1,4 over om het ff uit te leggen…
mvgr wupke:
Mooie fotoreportage, Sohail.
kreazyV8wuppo schreef:ZX-Cruiser schreef:Wat was die gouden tip dan :
Schroefjes in de oude keerring draaien en dan losrtekken met een griptang?goh, zo ingewikkeld is het nu ook weer nie, maar ik het laat het aan ZX 1,4 over om het ff uit te leggen…
Met een schroefje erin draaien zoals in de Haynes staat is het mij nooit goed gelukt.
Sla de keering met een platte schroevendraaier links en rechts in, alsof je er 2 helften van wil maken. Hierdoor gaat de onder en bovenkant naar buiten staan en komt de spanning van de keerring af, hierdoor vis je de keering zo met de hand of een kleine schroevendraaier eruit
Kan iemand verklaren waarom de drukgroep en de plaat droog zijn met een lekkende kruk-as keerring. De binnenkant van de bak en achter het vliegwiel was goed besmeurd.
ZX1.4i schreef:Kan iemand verklaren waarom de drukgroep en de plaat droog zijn met een lekkende kruk-as keerring. De binnenkant van de bak en achter het vliegwiel was goed besmeurd.
Middelpuntvliegende krachten of zo ? ops:
De koppeling slaat evt oliedruppels van zich weg ?
Ik suggereer maar wat hoor
Ten eerste: ik ben vooral benieuwd hoe je de keerring weer gemonteerd heb. Ik vind dat knap lastig met zo’n groot ding en heb er nog geen goeie methode voor gevonden (getuige het feit dat mijn krukaskeerring ook lekt).
Ik heb de keerring toen voorzichtig over de krukas geplooid, en toen rondom aangetikt tot deze op zijn plek zat. Daarbij heb ik em precies zodanig gecenterd dat de voorkant in lijn ligt met het onderblok: dan steekt het vliegwiel heel iets uit. Verder heb ik van te voren met fijn schuurpapier het pasvlak van de krukas waar de keerring overheen draait schoongeschuurd.
Wat mij opviel was dat de nieuwe keerring minder breed was dan de originele keerring. De originele keerring zat dus helemaa tot de aanslag, maar als je dat zou doen met de nieuwe keerring zou ie zo een halve cm dieper uitkomen.
Ten tweede. Het is best logisch dat er geen olie op de drukgroep komt. De olie komt aan de achterkant van het vliegwiel vrij en wordt door het draaiende vliegwiel gelijk van het vliegwiel geslingerd. Het kan niet in het midden door het vliegwiel heen.
Aan de achterkant druipt het naar beneden, langs het afschermplaatje. De olie kan dus nooit bij de drukgroep komen.
Als de prise as keerring lekt blijft het wel langer op de prise as waar alles doordrenkt en dan wordt de olie over de drukgroep weggeslingerd.
mpostma schreef:Ten eerste: ik ben vooral benieuwd hoe je de keerring weer gemonteerd heb. Ik vind dat knap lastig met zo’n groot ding en heb er nog geen goeie methode voor gevonden (getuige het feit dat mijn krukaskeerring ook lekt).
Ik heb de keerring toen voorzichtig over de krukas geplooid, en toen rondom aangetikt tot deze op zijn plek zat. Daarbij heb ik em precies zodanig gecenterd dat de voorkant in lijn ligt met het onderblok: dan steekt het vliegwiel heel iets uit. Verder heb ik van te voren met fijn schuurpapier het pasvlak van de krukas waar de keerring overheen draait schoongeschuurd.
.
terug plaatsen is eigenlijk simpel.
het lijkt op een fietsband terug over de velg drukken.
eerst moet je vaststellen waar je keerring van is gemaakt.
is het siliconenspul achtig, moet je nooit WD 40 ofso gebruiken.
daar word het materiaal zo glibberig van (en ik vind ook dat het zacht en week word dan) dat het vaak helemaal niet meer lukt.
in de praktijk werkt het beste vaseline of een drupke motorolie.
waarvan ik vaseline prefereer.
druk de keerring op 1 punt grotendeels op zn positie, en druk dan geleidelijk beide zijde vanaf dat punt erin.
als hij grotendeels zit, alleen de laatste punt (tegenover je begin punt ) niet.
klop hem dan dmv een rubber hamer oid voorzichtig op zn positie.
schuren van het asoppervlak is gevaarlijk, daar de as geslepen is, en de draaigroeven van het slijpen zijn zo fijn, dat je die vaak beschadigt met schuren.
enigste wat je zou kunnen doen is met fijn polijstpapier, of heel fijn schuurpapier in de draairichting wat ophalen (de rubber aanslag van de oude keerring verweideren).
en dan nog alleen in combinatie met dunne olie ,dus olie en polijstpapier samen gebruiken.
minimaal korrel 400 of meer gebruiken ,en dan liefst schuurlinnen wat olievast is.
als je een andere hoogte van keerring hebt, poog dan het raakvlak van de meskant (van de keerring) 1 mm voor of achter de oude positie te krijgen.
hierdoor slijt / slijpt de keerring zichzelf een nieuw afdichtvlak.
mvgr wupke
mpostma schreef:Ten eerste: ik ben vooral benieuwd hoe je de keerring weer gemonteerd heb. Ik vind dat knap lastig met zo’n groot ding en heb er nog geen goeie methode voor gevonden (getuige het feit dat mijn krukaskeerring ook lekt).
Montage ging vrij makkelijk, er zat een soort plastic hulpstukje bij dat over de krukas gaat en dan schuif je de nieuwe keerring er zo op. We hebben van dat blauwe vet gebruikt om de keerring en het hulpstuk in te smeren, daarmee liep het gesmeerd .
mpostma schreef:Aan de achterkant druipt het naar beneden, langs het afschermplaatje. De olie kan dus nooit bij de drukgroep komen.
Aha , dat verklaart de smeerboel achter dat plaatje, daar zitten de schakelstangen en startmotor. Dit was voor mij de eerste keer dat ik een afschermplaatje zag bij een TU motor, XU motoren hebben dit volgens mij altijd al gehad, ten minste mijn diesel heeft het ook.