Na een week in een stoombad gereden te hebben , beslagen ramen met het dak open en de zijramen naar beneden , natte vloer voor , ben ik geheel chemisch gereinigd tot de conclusie gekomen dat de kachelradiateur kaput is .
Het betreft type 1 uit `90 ,ZONDER airco, ouwe bak , maar ja , ben er toch wel erg gehecht aan , vooral omdat ik er ook al zo veel aan geknutseld heb .
Nou , jullie raden het waarschijnlijk al :
Wie heeft dit klussie al eerder geklaard en wil zijn kennis delen met onze geliefde medeforummers?
En, oh ja , waar kun je die radiatoren een beetje goed en goedkoop bestellen?
Groeten van Dirk
XM TCT Ambiance`94
kachelradiator
Hallo, Ik heb dat in de garage laten doen. de kosten vielen ontzettend mee. Als je wilt ga ik in de facturen nazoeken wat e.e.a. gekost heeft.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bij mijn kostte t:
06-09-2004
181.729 km
stoombad tijdens de spits, met beslagen ramen dichtsbijzijnde garage kunnen bereiken:
Le Vélo
kachelradiator + koelvloeistof + klein spul
2 uur arbeid
€ 248,34 incl btw
ieksEmmu schreef:€ 248,34 incl btw
Moet zeggen dat ik dat geen gekke prijs vindt. Je moet waarschijnlijk veel loshalen bij het dashboard en onder de kap… Dan nog de aanschaf erbij tellen en dan is het een goede deal voor iets waar je zelf toch aardig wat lelijke woorden voor gaat zeggen…
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
was wel in 2004 he…
Nou daarom.
Het zal nu wel wat duurder zijn, maar misschien valt het nog wel mee. Eens navragen bij een lokale radiateuren specialist.
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Nou , ben dus al begonnen met loshalen ; als ik die ouwe radiateur er niet uitkrijg ,hoef ik ook geen andere te bestellen, nietwaar ?
Wel eerst de slangen van de kachelradiateur in de motorruimte doorverbonden met een pijp .
Maar even de Haynes geraadpleegd , valt niet mee dat technische Engels , en die maken ook verschil in stuur rechts of links auto`s .
Links iets makkelijker , maar `t blijft een rotklus .
Heb die “zak “onder `t dashboardkastje weggehaald en dat plastiek wat daar boven zit , middenconsole er helemaal uit ( wat komt daar een troep uit zeg , peuken en ouwe centen ).
Dan zie je dus in`t midden het ventilatiehuis van de radiateur al zitten , maar daar kom je dus rot bij , als je het dashboard niet verwijderd !
Je krijgt alle schroeven en boutjes niet los denk ik anders.
Haynes had het ook nog over een stuk uit het radiatorhuis halen om de nieuwe er in te kunnen zetten , pff.. !
Moet niet gekker worden hoor !
Nou , ik zoek nog even verder , alle tips welkom !
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Hè hè , die radiator is er uit !
Vies werkje , de resterende koelvloeistof kwam lekker op de vloerbedekking rechts voor , dus moest ik ook weer met flink sop schoonmaken .
Nou ja , is `ie meteen weer `es schoon .
Gelukkig kon het dashboard blijven zitten , wel moest onder het handschoenenkastje nog een ventilatiebuis los i.v.m. het eruit trekken van de radiator , kon ik er zo aftrekken gelukkig .
Nou nog een nieuwe bestellen en er in zetten .
Ik hou jullie op de hoogte !
Groeten ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Zorg er wel voor dat je het terug zetten van de nieuw heel zorgvuldig en vooral voorzichtig doet! Die dingen beschadigen snel en dan heb je een nieuwe beschadidgde radiator geplaatst, dat zou tochj zonde zijn!
Let er ook even extra goed op dat je de sluitringen van de aan- en afvoerpijpen vervangt (zitten bij een nieuwe radiator) en de nieuwe goed op hun plek duwt, anders gaat ie daar lekken….
Succes! Enne, iedere beun in Franse auto’s kan je die dingen nieuw leveren, bijvoorbeeld Franse Auto;s in Groningen. (indicatie, een nieuwe voor een peugeot 205 kost 60euro)...
Leuk klusje lijkthet me inderdaad!
Je woont in Amsterdam zie ik, dan is Van der Laan in Abbenes een goeie optie, maar natuurlijk kan je ook dichterbij adressen vinden!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ha die Pietje ,
Bedankt voor je tips !
Ik ga eerst even oefenen hoe ik die ouwe radiateur er zo voorzichtig mogelijk zonder beschadigingen in kan krijgen .
Groeten , Dirk
XM TCT Ambiance`94
Zit Autotemp niet nog in Amsterdam?
Succes met inbouwen!
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Ha boys,
Heb de nieuwe radiateur maar bij Brezan besteld , morgen binnen .
Zit bij mij in de buurt .
Kost daar € 46,- , dus dat valt mee !
Zaterdag zet ik `em er in , ik laat het jullie weten als het gelukt is .
Groeten ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
He, das lekker goedkoop!
En je hoeft volgens mij niet eens de af- en toevoerpijpen in het motorcompartiment los te maken toch?
Kan je nagaan hoe zonde het is om daarvoor 250e bij een garage neer te tellen! En de koelvloeistof was ook al weggelopen, dus dat scheelt ook al
En wel goed ontluchten he! Ontluchten, bijvullen, 20km rijden, peil checken en nog eens controleren
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ha !
Nou , die afvoerpijpjes moesten ook wel los hoor , althans , in de motorruimte maak je de bevestiging los , dan kun je daar gaan trekken om `em onder het dashboard los te wrikken .
Anders heb je daar te weinig ruimte ( vond ik ).
Op zich laat je ze daarna gewoon zitten .
Tja , `t is al met al best een eenvoudig werkje , als je maar weet hoe `t moet ; en dat was het probleem .
Was wel blij dat het dashboard kon blijven zitten !
Yooh…Dirk
XM TCT Ambiance`94
Nou eh , hij zit er in die nieuwe radiateur , maar `t ging niet zonder slag of stoot .
Ten eerste had die f**k Brezan er natuurlijk weer geen O ringetjes bij gedaan .
Dus maar in de ijzerzaak gehaald .
Nieuwe er ingezet, aangedraaid met die pijpenklem onder `t dashboard.
Koelwater bijgevuld en warm laten draaien en ja hoor , het spoot bij die O ringen weer lekker op mijn pas schoongeboende vloertje !!
Nieuwe O ringen er af gehaald en die ouwe er weer opgezet , ik had de indruk dat die minder dik waren , daarna ging het perfekt !
En dit alles bij deze zomertemperatuur , nee , vies plakkerig werkie !
Alles OK zou je denken , maar ik merk nu dat er door de hele auto door een warme luchtstroom ergens vandaan komt , waarschijnlijk van onder `t dashboard , maar mijn verwarming staat op nul dus !!?
Als ik de verwarming open zet wordt `ie wel meteen bloedheet , maar echt koud krijg ik `em niet meer , ook niet met de kachelknoppen .
Nou ja , heb maar alles open staan , maar leuk is anders natuurlijk .
Zal de Haynes maar `es raadplegen , zal wel ergens een klep niet meer sluiten of zo .
Groeten ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Even m`n oude topic van stal gehaald, omdat er weer eens een nieuwe kachelradiateur in mijn XM moest .( € 38,- Brezan, INCL. O ringen, koopje vond ik)
Daar ik vorige keer in de onmogelijkste houdingen moest zitten of liggen om onder dat dashboard de boel te demonteren , kwam ik op het lumineuse idee om het eens via het dashboardkastje te proberen .
Dus kastje er uit gehaald ; nou moet zeggen , scheelt een stuk hoor .
Je hebt veel meer licht .
Kunt makkelijk bij de pijpjes om de O ringen te vervangen .
De dikke ventilatiepijp die er af moet om je radiateur er uit te krijgen kun je er ook makkelijk af en op krijgen etc.
Scheelt echt een rug .
Weliswaar moet je de radiateur er wel van onder af halen , maar `t is een stuk relaxter werken zo .
Leek me een tip die ik jullie niet wilde onthouden.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94