Druk weekeinde Wegenwacht
De ANWB heeft een druk weekeinde achter de rug door het grote aantal autopechgevallen in verband met het warme weer. Op zaterdag en op zondag werd de Wegenwacht zeker 5000 keer per dag gebeld. Dit meldde een woordvoerder van de ANWB.
De meeste problemen hadden te maken met de koeling van de motoren. De Wegenwacht moest vooral hulp bieden in badplaatsen en op de Veluwe. Er werd extra personeel ingeschakeld om aan de vraag te voldoen.
Normale bezetting
De ANWB verwacht dat maandag “een normale drukke dag’’ wordt. Vooralsnog hanteert de organisatie een normale bezetting.
De ANWB raadt automobilisten aan water en handdoeken mee te nemen. De handdoeken kunnen voor de ramen worden gehangen om schaduw te creëren in een eventuele file.
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/04/druk_weekeinde_wegenwacht.html
—————————————————————————————————————————-
Ik heb het op dit forum al eens eerder ter sprake gebracht…dat het verstandig is om bij vooral oudere Citroen’s PREVENTIEF de Thermostaat en evt ook het zendertje die je koelvin in werking moet zetten…te (laten) vervangen
Ik ga vandaag mijn thermostaat (zelf) vervangen, het is bij mijn BX diesel toevallig een makkelijk klusje…ik was dat overigens toch al van plan.
Vaak worden deze onderdelen nogal eens vergeten, maar ze hebben niet het eeuwige leven….en het kan je een hoop ellende schelen, de kosten zijn het niet (2 tientjes ongeveer per stuk).
Niets is zo erg om in een file opeens met een kokende motor te staan, wat ik zelf in het verleden al een paar keer heb gehad.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je thermostaat het niet doet, kookt je motor voor je de straat uit bent!
Die tempsensor is WEL een goede om te checken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee….dat is niet altijd waar, soms gebeurd het sluipenderwijs….en bij bijvoorbeeld een ZX of BX (de meeste types) heb je geen temperatuurmeter en ben je afhankelijk van je ene, of twee lampjes, maar weet je dus niet of je thermostaat wel of niet helemaal goed open gaat.
Enfin…ik geef hier gewoon de tip (uit eigen ervaringen) en verder moet men het zelf maar bepalen.
bogaard77 schreef:Als je thermostaat het niet doet, kookt je motor voor je de straat uit bent!
Die tempsensor is WEL een goede om te checken.
Checken ja.
@Bogaard. Het kapot gaan van een thermostaat is niet perse een alles of niets gebeurtenis. Soms gaan ze niet helemaal meer goed open, waardoor de doorstroming onder gunstige omstandigheden nog wel voldoende is, maar onvoldoende als het echt warm wordt.
Verder vind ik dit artikel een beetje een open deur (en ik hoor wat van Bram’s stokpaardjes galopperen). Deze zaken kunnen je ook op een minder hete dag al opbreken. Net als dat na de eerste nachtvorst in oktober de accu’s niet aan te slepen zijn.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik durf er wel een kratje op te zetten dat 90% van die pechgevallen een niet werkende fan is en niet een thrmostaat die half open staat.
Het treedt op in de file op warme dagen. een thromostaat die half werkt zal stationair genoeg water doorlaten maar als je fan niet aanslaat ben je de bok.
@marten: IDD!! Pffffff.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Voorkom Koelproblemen !
Bram.
Je hebt het idee toendertijd in me BX topic ook al aangeraden, ergens niet zo’n gek idee. Maar preventief vervangen bij een BX is toch wel een paradox Ik heb mijn motortemperatuur trouwens nog nooit boven de 87 gezien!
Dan nog even een vraag:
Vroegah waren de meeste thermostaten ingesteld op zo’n 83 graden, tegenwoordig zo’n 87, waarom?
bogaard77 schreef:een thermostaat die half werkt zal stationair genoeg water doorlaten maar als je fan niet aanslaat ben je de bok.
Bij stationair draaien misschien wel, maar in een file moet je soms even wat toeren maken om op te trekken terwijl de snelheid om windkoeling te krijgen minimaal is….en dus wordt je motor steeds heter en heter.
Maar ik weet dat er hier op het forum een paar mensen zijn die dit onzin vinden en lekker met hun oude thermostaat en koelcensor blijven rijden…..dat moet men natuurlijk helemaal zelf weten.
Ik hoef dan alleen maar naar het bericht van de ANWB hierboven te verwijzen.
HOi,wat sommige ook wel doen is in de warme periodes de thermostaat eruit halen en als het kouder word terug plaatsen.kan je hem ineens ook testen
Lid van CAMAC - Cercle des Amateurs de Miniatures Automobiles Citroën
BX 83 graden thermostaat in een ax doen!!! Werkt echt super!!! Gister ruim 100 km gereden met de ax over de snelweg +/- 130 km per uur en perfect op temperatuur blijven. Met een 106 1.3 rallye versnellingsbak dus 4500 rpm @ 120km/h
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Waar ik zelf eigelijk aan zat te denken was wat die ouwe van me ook in zijn Truimph TR4 heeft gedaan.
Bedrading trekken om eventueel handmatig de fan aan te kunnen zetten.
Geloof dat hij het nu zo gedaan heeft dat als hij de knop indrukt ( pulse knop oid) dat gaat de Fan 2 minuten draaien en stopt dan weer. Tenzij de thermostaat zeght draaien dan blijft het doorgaan zolang de thermostaat het wil.
Re: Voorkom Koelproblemen !
Ijs schreef:Bram.
Je hebt het idee toendertijd in me BX topic ook al aangeraden, ergens niet zo’n gek idee. Maar preventief vervangen bij een BX is toch wel een paradox Ik heb mijn motortemperatuur trouwens nog nooit boven de 87 gezien!
Dan nog even een vraag:
Vroegah waren de meeste thermostaten ingesteld op zo’n 83 graden, tegenwoordig zo’n 87, waarom?
Omdat een zo hoog mogelijke verbrandingstemperatuur resulteert in een schonere verbranding. Hogere temperatuur is betere verbranding. Ook hier zit weer een limiet aan uiteraard..
Zo….ik heb net een nieuwe thermostaat erin gezet…is bij een BX diesel met de ‘‘Xantiamotor’’ een erg makkelijk klusje omdat er een ander thermostaathuis op zit dan bij de oudere BX diesels.
En hij zit in een kunststofhuis waardoor de 3 boutjes erg makkelijk losdraaien, je dus weinig kans maakt om een boutje af te breken.
(26 euro moest ie kosten….zo zo, zei ik tegen de onderdelenboer…een jaar of wat geleden kostte hij 25 GULDEN….ja mijnheertje, dat komt door de Euro
Wat een smoesjes ondernemers al niet verzinnen )
Ik zat dus net weer, net als vorig jaar met de Xantia 1.9D van Renz (die wel na 3 ton dicht bleef staan )...op een stoel met een steelpannetje bij de kookplaat waar ik zowel de oude als nieuwe thermostaat in had gelegd en dan maar koken met de hap
De oude was nog goed, ging zelfs 10 seconden eerder open dan de nieuwe…maar de nieuwe stond wel iets meer open (2 mm of zo).
I.i.g. weet ik nu dat ik niet voor verrassingen kom te staan in de file v.w.b. een niet meer openende thermostaat.
Nu nog een keer die censor voor de koelvin, maar dat laat ik doen want daar kom ik nogal moeilijk bij.
Dit alles onder het motto : beter voorkomen dan stilstaan met stoomwolken.
@Gompy58…...is een goede tip ja, heb ik ooit moeten doen bij mijn Peugeot 305 Break 1.9D (17 jaar geleden)...daar was een nieuwe censor ingezet en toch wilde de koelvin niet draaien, toen heb ik het ook zo opgelost….blijkbaar was het een e.o.a. relais wat dienst weigerde en ik heb toen met dikke stroomdraden (die in het leidingnet zitten ) een (zware) schakelaar gemaakt op het dash van de Peug die rechtstreeks was verbonden met de koelvin.
bogaard77 schreef:Ik durf er wel een kratje op te zetten dat 90% van die pechgevallen een niet werkende fan is en niet een thrmostaat die half open staat.
toen ik de Belingo kocht had ik ook temp problemen, bleek de ventilatorschroef van z’n motortje gevallen te zijn daarna temp terug ook
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
V2 schreef:Even een noob-vraag tussendoor, moet je bij beide acties ook de KVS aftappen? Of is dat niet nodig?
Hoe dat bij benzine BX’en gaat, weet ik niet (geen ervaring mee), maar ik doe het altijd met koude motor….en als je dan het thermostaathuis losmaakt komt er uiteraard wat koelvloeistof uit.
Ik buig dan altijd meteen de slang die van de radiateur komt meteen naar boven zodat hij niet helemaal leegloopt.
Ook uit de motor komt dan niet al teveel eruit….ik moest daarna 1,5 liter bijvullen.
Daarna goed warm laten draaien zodat de thermostaat open gaat en dan voorzichtig bijvullen.
Met die censor is het een andere zaak….als je dat snel weet te doen verlies je misschien 0,1 liter….dus de nieuwe vlak bij je klaarleggen, de oude eruit draaien en de nieuwe meteen erin.
Bij mijn diesel zit hij helemaal onderaan de radiateur, dus moet je hem vanonder eruit halen….van boven zitten er allerlei slangen en leidingen vlak boven.