Mn broer heeft van ’t weekend voor een paar honderd euro deze besteleend uit 1954 met een 12pk motor gekocht (zou een 9PK inhoren?). Op alle typeplaatjes staat dat ze van armee de l’air is geweest.
Auto staat nog op Frans kenteken. Een probleempje is dat er geen ‘carte gris’ bij zit. Dit betekent dat je de auto niet in zou kunnen voeren. Bij historische voertuigen doet het rdw volgens mij niet zo moeilijk. Iemand hier op het forum die hier ervaring mee heeft??
Als iemand ook nog een hoofdremcilinder en ruitenwissermotor heeft liggen voor zo’n oude eend..…
Kom in een ander topic deze vraag tegen (waar overigens nooit antwoord op is gegeven….)
Hallo,
ik heb een probleem, ik heb op de veiling in Zwolle destijds een auto gekocht, met Franse kentekenplaten, zonder papieren. Ik wil de auto invoeren in Nederland en heb daar papieren voor nodig. De volgens het veilingshuis had de RDW gezegd dat je op basis van het kenteken in Frankrijk een bewijs kon aanvragen met de gegevens van die auto.
Na 6 mailtjes en 3 telefoontjes met de RDW ben ik niet veel wijzer geworden.
Ze willen een document waaruit blijkt het;
-Kenteken
-Chassisnummer
-Datum van eerste toelating
-Datum danwel verklaring van uitschrijving
Dit staat in ieder geval op de Carte Grise, maar die heb ik dus niet.
Weet iemand of er nog een ander document is waarop deze gegevens zijn samengevoegd?
Weet iemand waar en hoe ik aan dat document cq een kopie van de CG kom?
Weet er iemand iets wat me verder kan helpen?
Zijn er meer mensen met dit probleem? Gezien het aantal auto’s wat destijds verkocht werd zonder CG maar met kentekenplaten?
Alvast bedankt,
Thierry
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij waren die regels inderdaad versoepeld. Kijk eens op de site van de fehac!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ook op de site van ‘t RDW en/of http://www.vwe.nl staat uitleg over ‘t invoeren van ‘historische voertuigen’ waarvan vaak een deel van de kentekenpapieren of ‘t gehele kenteken ontbreekt.
Idd ja, dit gevonden:
Invoeren van historische voertuigen
Voor het invoeren van een historisch voertuig maakt de RDW een uitzondering op de Europese richtlijnen. In die richtlijnen staat dat voor een buitenlands voertuig, dat al eerder in het buitenland was geregistreerd en waarvoor u in Nederland een kenteken aanvraagt, u het originele buitenlandse voertuigdocument moet inleveren bij de RDW.
Anders kunnen door deze maatregel deze voertuigen niet meer op de weg, omdat deze documenten van veel historische voertuigen niet meer aanwezig zijn.
Veel historische voertuigen zijn jaren geleden geïmporteerd. De restauratie van dat soort voertuigen duurt meerdere jaren. Eigenaren denken vaak dat het voertuig gewoon een Nederlands kenteken kan krijgen, omdat op het moment van invoer immers nog niet bekend was dat de originele documenten bij het voertuig aanwezig moesten zijn. Het alsnog achterhalen van de originele voertuigdocumenten is dan een probleem.
Soms is de voertuigidentiteit beter vast te stellen als het voertuig nog niet is gerestaureerd. De eigenaar kan dan een zogenaamd vooronderzoek laten uitvoeren door de RDW, dat kan problemen achteraf voorkomen.
Kentekenen historische voertuigen
Om toch een kenteken voor het voertuig te kunnen krijgen, moet u aantonen dat het ingeslagen Voertuig Identificatie Nummer (VIN) bij het betreffende voertuig hoort.
Hulpmiddelen bij de identificatie kunnen zijn:
het originele typeplaatje;
een verklaring van de voertuigfabrikant;
een invoerdocument;
een naslagwerk over het betreffende voertuig;
een oorspronkelijke aankoopnota;
een origineel defensiekenteken bij een voormalig legervoertuig.
U moet ook de herkomst van een voertuig aantonen. Dat kan met een originele aankoopnota of een gelijkwaardig document.
Deze regeling geldt uitsluitend voor een historisch voertuig in (nagenoeg) de originele uitvoering en dus niet voor een gemodificeerd voertuig of een voertuig dat is opgebouwd uit oude onderdelen (kitcars).
ff de rdw gebeld;
je kunt het op een aantal manieren doen.
1
je gaat naar de rdw (op afspraak) en laat het daat invoeren… Dit is geen
probleem opdat hij in volledige originele staat verkeert… en is dus erg
geloofwaardig!! Alleen krijg je dan geen papieren omdat hij niet aan de apk norm voldoet. hiervoor heb je dan 2 maanden de tijd om dat te fixen. en dan is het GELUKT
2
een voorschouwing laten doen, is het weer geloofwaardig en krijg je een
zegel aan de wagen en heb dan eigenlijk al de goed keuring… en hebt dan eeuwig de tijd voor de restauratie
3
je maakt hem apk waardig…ZONDER aan de geloofwaardigheid van de auto te komen..( dus geen chassis vervangen bijv) en dan naar de rdw voor de keuring…kan kan het op een dag gefixt zijn!!
kosten 132 euro incl apk
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goede Info Willeam! Ik heb em even in diversen/algemeen gezet en sticky gemaakt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
maar…..
ik was vandaag bij de rdw. ze zijn niet altijd schappelijk moet ik u helaas mededelen. ik heb een terugkom afspraak waarbij de politie de achtergrond van de auto gaat controleren. en dan bepalen zij of ik ermee de weg opmag.. of niet.
lekker lullig, want hij is idd weer helemaal apk klaar enzo.
.komma
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Ik had verleden jaar een Panhard Dyna uit 1955 bij de hand met hetzelfde euvel: geen Carte Grise.
Die auto is in 1977 al naar Nederland gehaald.
Ik heb een brief aan de Prefecture in Frankrijk geschreven (laatste nummer Franse nummerbord) met zoveel mogelijk bekende gegevens van de auto.
Een week later had ik een copie de carte grise, met stempels erop, gratis per post. Echt ongelofelijk goed vind ik dat!
Als je wil kan ik zoeken of ik de Franstalige brief nog heb die ik toen verstuurde.
groet,
Maarten
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
@ maarten, vonden ze dat kopietje van de carte gris ook voldoende bij de rdw?
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Dat weet ik niet, ik heb de auto met de kopie erbij van de hand gedaan wegens een teveel aan projecten en een tekort aan energie.
Het lijkt me geen enkel probleem, met stempel enzo is het een officieel stuk.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net