1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
en weer weigeren m’n ramen dienst…
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 april 2007 03:12 PM

Ik snap er geen moer van.
Gisteren was er niets aan de hand. Vanmorgen wil ik de ramen aan de voorkant laten zakken…

Helemaal niks noppes nada. Geen gezoem zonder zakken dat je hebt als de kabel kapot is.

Er gebeurt gewoon helemaal NIKS… Net nog een keer geprobeerd. Je weet maar nooit. weekje teruig gebeurde het ook en toen werkte de boel weer bij contact aan en uit zetten.

Wat me wel opvalt is dat soms de bijrijderskant de ene keer wat trager lijkt te gaan dan de andere keer.

Het maakt trouwens niet uit of ik eea probeer via de bestuurders kant of bijrijderskant. Geen reactie op de knoppen…
Juist om daarom vraag ik me af of het niet wat anders zou kunnen zijn dan een slecht contactje.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Ik heb geen schema dus weet zo ook niet direct welke zekering er voor de ramen verantwoordelijk is.
Vraag me ook af wat er nog meer op de ramenzekering zit zodat ik zou kunnen controleren of dat andere het dan ook niet meer doet.

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 16 april 2007 04:23 PM
  [ # 1 ]

Je zou kunnen denken dat het niet van doen heeft met
de kabels in je scharnier, want dan zou het zich beperken
tot die deur. Dit is een aanname, of die 100 % klopt durf ik niet
te zeggen, daar ik niet weet welke kabel wat bevat.
En je via de bestuurders kant wel de bijrijder kan bedienen.

Probeer eens in geal van niet werken, de knop voor up/down
in een gewenste stand te zetten (vasthouden), en rommelen aan
de hoes met draden in je scharnier.

Maar je zou dus verwachten dat het voor de zekering of vlak
er na kan zitten. En dan zou je bij het kastje onder het stuur moeten
volgens mij.

Tja iets anders weet ik ook zo niet. Het blijft Franse he…?

Mijn raammechanisme werkt nu weer 100 % sinds zondag.
Was een rotklusje om te vervangen, maar gelukt.
Ben jij niet mee geholpen, dat is ook wel weer zo.


KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
ronaldeponald
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 15-01-2007

Gepost: 16 april 2007 04:27 PM
  [ # 2 ]

type 1 zekeringen electrische raambedieninig

F29 voor en F31 achter allebei 30A

type 2 zekeringen electrische raambediening

F9 voor en achter ook 30A

Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 16 april 2007 05:12 PM
  [ # 3 ]

Zijn het beide voorramen die niet werken, of alleen de rechter?

In dat laatste geval: probeer eens een andere schakelaar. één kapotte schakelaar kan ervoor zorgen dat de schakelaar aan beide kanten niet meer werkt.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 april 2007 05:36 PM
  [ # 4 ]

De zekering sluit ik heel even uit. Heb net in een manual gezien dat de zekering voor de ramen dezelfde is als voor de ruitenwissers. Die doen het dus wel.

Het gebruik van de toetsen voor links en rechts bij de bestuurder geeft geen enkel resultaat. Datzelfde geld voor de toets bij de bijrijder.
Das balen want dan zou idd de optie van een kapote schakelaar aan de orde kunnen zijn.  Nu weet ik niet zeker of 1 kapote schakelaar de andere automatisch ook uit doet schakelen, maar logisch lijkt het mij niet.

Beide ramen doen dus niks.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 april 2007 05:43 PM
  [ # 5 ]

ff gedaxchte mbt een kapotte schakelaar. Als een kapotte schakelaar de boel helemaal zou blokeren.

Kun je dan dat controleren door een schakelaar te verwijderen ?
dus;
Schakelaar bijrijder verwijderen ( geen schakelaar dan aanwezig)
proberen of bestuurder boel weer kan bedienen.

Geen resultaat ?

bestuurders schakelaars verwijderen en kijken of bijrijder raam kan bedienen…

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 16 april 2007 05:52 PM
  [ # 6 ]

Anders ff mijn schakelaars in de jouwe testen ?

Mijne doen het.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 16 april 2007 06:02 PM
  [ # 7 ]

De schakelaar van de rechterportierruit in de linkerdeur moet aanwezig zijn om de schakelaar in de rechterdeur te kunnen gebruiken.

Een kapotte schakelaar zou maar 1 niet werkende ruit betekenen, links of rechts, en dat is niet het geval, dus vervang gewoon die zekering voor het gemak en ga dan kijken of de deurcontacten schoon zijn, mocht je dat niet gecontroleerd hebben. Je kunt controleren met een spannignsmeter of de schakelaars kapot zijn, maar dat sluit ik weer uit om bovenstaande reden.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 16 april 2007 06:14 PM
  [ # 8 ]

net even gebeld met visscher in CUlemborg, Bas van de werkplaats Smile
Gaf het volgende aan.

De bijrijderruit heeft 2 schakelaars die in serie staan. als de schakelaar voor DIE ruit bij de bestuurder of bijrijder kapot is, doet die kant niets meer.

Echter, doordat beide kanten niks meer doen en de zekering wel in tact is, is het allereerste waar hij aan denkt de spanning. Staat er uberhaupt wel spanning op de schakelaars.

Tsja… Waarom het ene moment wel en het andere moment niet… kweenie.
Wat me wel opviel onlangs is dat de raambediening geen verlichting geeft.  Confused de knopjes dan he Wink

Als er geen spaning opzit.. hoe kom je er dan in vredesnaam achter waar dat misgaat ?????

Klaas, in welke mate heb jij van electra kaas gegeten ? Ik kan nog niet eens met een spanningmeter overweg…. De bilt is natuurlijk ERG dichtbij…

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 16 april 2007 06:38 PM
  [ # 9 ]

Tja electronica gestudeerd.

Dwz transistortjes en weerstanden.
En ik kan met een multimeter overweg, heb ik dan ook wel.


Dat het lampje in je schakelaar niets doet is vervelend.
Maar ik wist tot voor kort niet eens dat er lampjes inzaten.
Totdat ik zaterdagavond er een opentrok.

Maw die krengen (de lampjes) gaan altijd snel stuk. Mijn lampje
in de schakelaar was zilver/zwart aangeslagen, maw doorgebrand.

Thuis heb ik nog een losse schakelaar liggen geloof ik.
Ik kan wel even kijken waar het lampje prik vandaan haalt.
En wat de rest van de pootjes op de schakelaar doen (5 pootjes toch ?).

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 16 april 2007 06:45 PM
  [ # 10 ]

Als je de schakelaar van de stekker trekt bij de bestuurdersdeur, zie je 5 contacten. De volgorde daarvan is
1. Aansturing van de (raam)motor in 12V of masas
2. Massa
3. 12V
4. Massa
5. Aansturing 12V of massa.

De spanning van punt 3 wordt om en om verdeeld over 1 en 5, evenals de massa van 2 of 4. Als je wilt weten of er spanning staat op de schakelaar moet je dus een spanningsmeter hebben, die instellen op volts meten, dan de zwarte pin van de meter op contact 2 of 4 (of tegen een blank stuk staal van de deur) houden, en de rode pin op contact nummer 3. Zie je 0 volt? Dat klopt, want het contact moet aanstaan Wink

Als er dan geen 12V op staat, controleer dan de de stekker.
Staat er wel 12V op, dan zal je de weerstand moeten meten tussen contact 3 en 5, 3 en 1 en tussen 2 en 1 en 4 en 5.  Rolling Eyes

Die moet 0 zijn als je met de schakelaar gaat spelen…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 16 april 2007 06:49 PM
  [ # 11 ]

Even voor de duidelijkheid nog;

Als je het raam open doet, kantel je de schakelaar 1 kant op, en dicht doen is de schakelaar de andere kant op drukken.

Als je het raam open doet, gaat de stroom van pin 3 via de schakelaar naar pin 1 van de stekker om daar naar de motor te gaan. Pin 5 wordt op hetzelfde moment gekoppeld aan de massa van pin 4 en zo ontstaat en circuit en gaat de motor draaien.

Als je eht raam dicht doet, gaat de stroom van pin 3 via de schakelaar naar pin 5 van de stekker, naar de motor. Pin 1 wordt op hetzelfde moment gekoppekld aan de massa van pin 2 en zo onstaat opnieuw een circuit maar nu andersom, en de motor draait de andere kant op.

Duidelijk?  huh Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 16 april 2007 06:51 PM
  [ # 12 ]

en nu nog 1 post voordat ik een overleg in schiet;

de weerstand in situati openen tussen pin 3 en 1 moet dus 0V zijn, en bij sluiten 1.

de weerstand bij openen tussen pin 4 en 5 moet dus 0V zijn en bij sluiten 1.
Andersom, bij sluiten is de weerstand tussen pin 3 en pin 5 0V, en tussen 1 en 2 ook.

very angry

Gaaf electro!!!  bleh

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 16 april 2007 06:58 PM
  [ # 13 ]

Weerstand gaat in Ohm. Smile

maar ik begrijp wat je bedoelt.

“0” Ohm en oneindig.

En ik neem aan dat je met de schakelaar de 12 Volt naar
de motor schakelt. En niet TTL of whatever logika schakelt.

Kortom, in rust, moet op een pinnejte van de connector +12v staan.

En dat pinnetje lijkt me dan nr.3 te zijn.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 16 april 2007 07:02 PM
  [ # 14 ]

Je denkt nu al te moeilijk Laughing

Autoelektronica werkt voor 85% met aarde en 12V…geen toffe schakelingen of wat ook…

Dus inderdaad, als je de stekker eraf hebt, staat er stroom op contact 3, met de stekker erop kan je de bovengenoemde weerstanden en volts meten.

En inderdaad, 0 Ohm bij geen weerstand, en 1 bij oneindig…Maar dat hoedf je niet te weten, want dat doet de Voltmeter al voor je Wink (bezoek is er nog niet Wink )

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 16 april 2007 07:14 PM
  [ # 15 ]

Ik heb een hele moeilijke multimeter Smile


Dank voor je uitleg Malle Pietje.

Vergeet niet dat bij de bestuurdersplek wel volgens mij
lastigere electronika zit. Dit ivm de one touch bediening.

Er zit in een zwartkastje een printje waar je gek van wordt.
Dat ze zoveel logica nodig hebben voor one touch is me totaal
onduidelijk.
Ik denk eerder aan een d-lacth ofzo.

Maar goed Gompy zit met een ander probleem.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook