mpostma schreef:Lelijke Eend schreef:
Toch zijn er wat minpuntjes. De ventilator draait namelijk niet wanneer dat moet. Hij doet het wel (dat heb ik met wat creatief gedoe met ijzerdraad uitgevonden) alleen ergens zit er een draadbreuk.
Check verder de zekering van de fan EN de weerstandspil die voor de halve stand dient (ervanuit gaande dat je een fan met 2 standen hebt).
Dat kun je in 1 keer checken door aan de thermosensor-stekker te zoeken naar een combinatie waarin de fan op hoge - en op lage stand gaat draaien. Vind je die niet, dan is er iets verroest of onderbroken. En idd, let op corrosie; bij de hoge stroom die er loopt is een paar ohm al heel veel.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:Lelijke Eend schreef:
Toch zijn er wat minpuntjes. De ventilator draait namelijk niet wanneer dat moet. Hij doet het wel (dat heb ik met wat creatief gedoe met ijzerdraad uitgevonden) alleen ergens zit er een draadbreuk.
Check verder de zekering van de fan EN de weerstandspil die voor de halve stand dient (ervanuit gaande dat je een fan met 2 standen hebt).
Dat kun je in 1 keer checken door aan de thermosensor-stekker te zoeken naar een combinatie waarin de fan op hoge - en op lage stand gaat draaien. Vind je die niet, dan is er iets verroest of onderbroken. En idd, let op corrosie; bij de hoge stroom die er loopt is een paar ohm al heel veel.
alle die de pootjes onderling doorverbinden is hoge stand.
Je hebt toch ook censors die *zelf* de halve of hoge snelheid bepalen bij de BX diesels ?
Ik meen me te herinneren dat ik er een keer zo eentje heb gehad, met 3 stekkers…weet alleen niet meer welk type BX diesel het was. ops:
Op de ene ging de koelvin op halve snelheid draaien en de andere de hoge.
Bram schreef:Je hebt toch ook censors die *zelf* de halve of hoge snelheid bepalen bij de BX diesels ?
Ik meen me te herinneren dat ik er een keer zo eentje heb gehad, met 3 stekkers…weet alleen niet meer welk type BX diesel het was. ops:
Op de ene ging de koelvin op halve snelheid draaien en de andere de hoge.
Elke BX diesel heeft een hoge en een lage stand. Kijk maar eens onder de kap bij de diesel van Renz of van jou. Die zullen allebei 3 pootjes hebben.
Alleen heeft de turbodiesel 2 fans die met relais worden geschakeld. De normale diesel heeft 1 fan die zonder relais wordt geschakeld. in de laagste stand wordt de fan in serie met een weerstand gezet waardoor hij langzamer zal draaien.
Hehe, ik dacht dat je dat wel zou weten na 42 jaar in een BX diesel
mpostma schreef:Elke BX diesel heeft een hoge en een lage stand. Kijk maar eens onder de kap bij de diesel van Renz of van jou. Die zullen allebei 3 pootjes hebben.
Dat ze beiden een hoge en lage stand hebben wist ik ja…..maar (nog) niet HOE dat nu precies geregeld is….dankzij dit forum leer ik ook steeds weer bij
Alleen heeft de turbodiesel 2 fans die met relais worden geschakeld. De normale diesel heeft 1 fan die zonder relais wordt geschakeld. in de laagste stand wordt de fan in serie met een weerstand gezet waardoor hij langzamer zal draaien.
Dat was mij ook al bekend ja….1 fan op een TZD en 2 op een turbodiesel…maar snapte nog niet helemaal HOE dat nu precies in werking werd gezet….door die censor en/of die weerstand. ops:
Hehe, ik dacht dat je dat wel zou weten na 42 jaar in een BX diesel
Niet overdrijven….het zijn maar 39 jaar BX
Bram schreef:Je hebt toch ook censors die *zelf* de halve of hoge snelheid bepalen bij de BX diesels ?
Ik meen me te herinneren dat ik er een keer zo eentje heb gehad, met 3 stekkers…weet alleen niet meer welk type BX diesel het was. ops:
Op de ene ging de koelvin op halve snelheid draaien en de andere de hoge.
Er zitten dan dus 2 thermocontacten (aan/uit schakelaars) in één behuizing, met in totaal 3 aansluitingen.
De ene schakelaar schakelt in bij de lagere temperatuur en de andere bij de hogere.
Het contact wat schakelt op de lagere temperatuur zit in serie met de weerstand en de fan, waardoor bij het activeren van het “lage” contact de fan op lage snelheid draait - omdat door de weerstand de spanning op de fan lager is dan de volle accuspanning.
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:HOE dat nu precies in werking werd gezet….door die censor en/of die weerstand. ops:
Die sensor is niks meer dan een schakelaar die omfloept als het te heet wordt en weer uitschakelt als de temperatuur weer genoeg zakt. Hier zit een hysteris effect in om teveel schakelen te voorkomen. Dit wil zeggen dat ie bijvoorbeeld inschakelt bij 87 graden, maar pas weer uitgaat bij 85 graden.
In het thermocontact voor de diesel en de wat zwaardere benzinemodellen zitten 2 van die schakelaars die op verschillende temperaturen omschakelen. Bijv. stand 1 87 graden, stand 2 97 graden.
Of stand 1 83 graden, stand 2 88 graden.
Aangezien de schakelaars 1 pool (de minpool als ik het goed heb) gemeenschappelijk hebben, heb je dus maar 3 ipv 4 contactjen nodig.
In de lage stand wordt de schakelaar bediend die stroom laat lopen door het circuit dat door de fan en door de weerstand gaat. In de hoge stand wordt de schakelaar bediend die stroom laat lopen door een direct circuit zonder weerstand.
Met de relais is het idee hetzelfde (de werking vann de sensor en de aansluiting) alleen gaat het dan niet met een weerstand en direct maar via relais.
Nog een verschil. Bij de simpele versies (met 1 ventilator) wordt de hoofdstroom door de fan direct door de sensor geschakeld. Bij de tzd turbo versie met 2 fans, schakelt de sensor alleen de stuurstroom die de relais bekrachtigt. De hoofdstroom wordt dan door de relais zelf geschakeld.
Sja, voor sommige mensen (met een ingebouwde elektronen kronkel) is dit gesneden koek, voor andere mensen (de an-elektronisten) blijft het abacadabra.
Nog een praktijkvoorbeeldje:
Ik heb vorig jaar met het grijze prul mij zitten debuggen tot ik een ons woog omdat die vermaledeide fan niet wilde aangaan. Alles doorgemeten: gecheckt en ik snapte maar niet waarom er geen spanning op de fan kwam.
Wat bleek nu: een een of andere prutser had de zekering van de fan eruit gehaald en ik had niet de juiste documentatie waardoor ik er onterecht van uiting dat de zekering correct was. De vorige eigenaar had al een extra voedingsdraad getrokken om het probleem te omzeilen.
Uiteindelijk ben ik met kortgesloten thermocontact maar net zo lang zekeringen in loze holten gaan prikken in de zekeringkast tot de fan loeide.
Met de bedrading, fanmotor of thermocontact bleek dus niks mis. Daarom: altijd eerst meten, probleem vaststellen en dan pas gaan repareren.
De BX van LE heb ik voorzien van een nieuwe sensor in de radiateur, eentje met 3 pootjes, er zit een enkele fan voor de radiateur, en er zit een aluminium huisje voor de twee standen.
Bij LE z’n BX waren bij de oude sensor de pootjes omgebogen en de 3 blauwe draadjes die erheen zouden moeten lopen en in een stekker zouden moeten zitten, zaten alledrie los met aan twee stuks nog een stekkertje geprutst.
Ik had gister geen tijd meer om dat uit te vogelen, ik heb ook een vrouw en twee kinderen die graag dezelfde liefde en toewijding wensen die ik ook aan BX-en geef…
Ik weet zeker dat LE met de juiste tips er uit zou moeten kunnen komen, anders ben ik bereid om eventueel donderdagavond alles nog ff te checken…
Emiel
Die 3 draadjes bij elkaar doen heb ik geprobeerd. Nog niet met afgeknipte (en dus brandschone) draden, maar het ziet er niet zo verrot uit dat er geen stroom meer zou kunnen lopen. Daar ga ik op dit moment in ieder geval even van uit, ook al kan dat fout zijn. Daarom wil ik verder gaan zoeken naar een kapotte zekering. Alleen ... Waar zit die zekering ? Ik heb werkelijk geen flauw benul waar de hele zekeringskast zit, dus als het (bijvoorbeeld) zekering 23A is dan zou ik het nog niet snappen ops:
Nog even een to do lijstje. Daar kunnen nieuwe dingen op staan, ik kan ook dingen vergeten zijn. Belangrijke en onbelangrijke zaken staan finaal door elkaar.
- Koelventilator aan de praat krijgen
- Alle vloeistoffen vervangen (hoeveel liter motorolie en versnellingsbakolie moeten er in? Dit om te voorkomen dat ik er teveel in donder wat niet goed is. En wat voor versnellingsbakolie moet er in?)
- Linker buitenspiegel vast zetten (waait naar binnen toe, dit hebben de rechter buitenspiegels van Eendjes ook vaak )
- Deurscharnier lassen (wellicht samen doen met het scharnier van Alex’ Visa)
- Kijken of de kachelkraan niet te zwaar loopt en eventueel smeren
- Koppeling afstellen
- Koppelingskabel smeren (of hoort de koppeling wat zwaar te gaan misschien?)
- Radio installeren (wellicht die van Bram???)
- Veersysteem doorspoelen
- Veerpoten smeren (welk smeermiddel moet ik gebruiken?)
- Motorkap recht schroeven
- Dashboardkastje vervangen
- Ventilatorroostertje vervangen of repareren
- Controleren of alle lampjes van het dashboard het doen en eventueel vervangen
- Ruitenwisser achter aan de praat krijgen
- Kijken of ik de ruitenwisservloeistof nog bij moet vullen
Natuurlijk zijn er ook ‘voor de lol’-dingen die ik gedaan wil hebben (radio is noodzaak in mijn ogen ) maar dat komt later wel.
Schijt aan originaliteit.
Ohja, er moet ook nog een andere radiator in en een slang vanaf de radiator naar het luchtfilter.
Schijt aan originaliteit.
Het zekeringpaneel zit linksonderin het dashboard. Bajonetschroef een kwartslag verdraaien en dan kun je hem naar beneden kantelen. In de zekeringkast kun je ook wel teruvinden (op het kastje dat over de relais zit) welke zekeringen waarvoor dienen.
Ik heb geen instructieboekje bij de hand helaas.
Ach ja, als de zekering goed is en de motoren goed, moet je op mintens 1 van die 3 polen van dat stekkercontact 12V kunnen meten. Het wil trouwens ook wel eens gebeuren dat de stekkers van de fanmotor ook door corrosie geen contact meer maken. Dan moet je de grille eruit halen (dat ding tussen de koplampen en dan de kabelstekkers even tevoorschijn toveren.
De ventilator an sich doet het ! Door de grille er uit te halen en met een ijzerdraadje te pielen heb ik ‘kortsluiting’ gemaakt waardoor die begon te draaien.
Morgen of overmorgen ga ik even zekeringen gluren. Mijn vermoeden is dat het daar aan ligt, maar ik kan fout zijn natuurlijk. Als dat het niet is, ga ik kijken of op 1 van de draadjes 12 volt staat en als ik dat gedaan heb zie ik wel weer eens verder.
Bedankt tot zover in ieder geval
Schijt aan originaliteit.
BX19trs schreef:Ik had gister geen tijd meer om dat uit te vogelen, ik heb ook een vrouw en twee kinderen die graag dezelfde liefde en toewijding wensen die ik ook aan BX-en geef…
Uh-oh, heb je zo’n hekel aan ze dan?
Ich bin ein Breaker
Als ik de draden van de thermostaat (achter de radiateur) samen knoop, gebeurt er niets. Er gebeurt wel wat als ik stroom rechtstreeks van de accu trek. Gewoon een ijzerdraadje van de accu (ja, een koperdraadje is beter, ik weet het) naar het stekkertje achter de grille, maar voor de ventilator en radiateur. Dus dan lijkt mij een doorgebrande zekering niet uitgesloten. Maar ik moet het eigenlijk nog steeds even beter bekijken hoor.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Als ik de draden van de thermostaat (achter de radiateur) samen knoop, gebeurt er niets. Er gebeurt wel wat als ik stroom rechtstreeks van de accu trek. Gewoon een ijzerdraadje van de accu (ja, een koperdraadje is beter, ik weet het) naar het stekkertje achter de grille, maar voor de ventilator en radiateur. Dus dan lijkt mij een doorgebrande zekering niet uitgesloten. Maar ik moet het eigenlijk nog steeds even beter bekijken hoor.
Is nog niet zo gek bedacht. Het kan ook nog zijn dat het ventilatorrelais de geest heeft gegeven.