1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Hard remmen, snelle bocht: lampjes
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 december 2004 08:09 PM

Er is op dit forum al het 1 en ander geschreven over dit fenomeen en een aantal oplossingen die daar aangedragen werden heb ik al uitgeprobeert, maar het probleem is nog niet opgelost: sinds gisteren springen een aantal dashbordlampjes even kort aan als ik vlot door een bocht ga, of pittig rem. De lampjes die aangaan zijn: het rode lampje van de oliedrukmeter, de rode lamp van het hydraulisch systeem, het stop lampje en de rode lamp van de koelvloeistof. Ik heb de olie gepijlt en is ok, 3 druppels koelvloeistof bijgevuld, was dus ook ok en voor de rest weet ik het eigenlijk niet. Misschien het hydraulisch systeem? Hij remt echter prima en de stuurbekrachtiging is ook uitstekend, verder veert ie net zo lekker als de matrassen in het Hilton. Iemand een ander idee?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 16 december 2004 08:20 PM
  [ # 1 ]

Re: Hard remmen, snelle bocht: lampjes

Versleten remblokjes? Te laag LHM niveau?

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 16 december 2004 08:51 PM
  [ # 2 ]

Ik heb precies hetzelfde probleem
2 maanden geleden nog alle vloeistoffen vervangen.
Koelvloeistof van de week nog gecontroleerd en 3 drupjes bij gedaan. Remblokken achter zijn vervangen. Remblokken voor hadden nog een goede dikte.
Toch gaan bij mij de lampjes ook branden in bochten met enige snelheid en bij hard remmen.

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 16 december 2004 08:59 PM
  [ # 3 ]

De BX is een auto met karakter; als je hem verkeerd behandeld (te hard door de bocht of te hard remmen) protesteert ie door effe alle lampjes aan te doen…....communicatie noemt men dat :12
Ergens best wel handig, zo weet je of je te ruw een bocht neemt of te hard remt Laughing  Wink

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 16 december 2004 09:16 PM
  [ # 4 ]

Er rijden al genoeg ouwe lullen citroëns rond!
De mijne is een progressieve zoals de typeaanduiding al aangeeft Smile
Ik ga em niet behandelen als een oud wijf.
Ook een sierpaard hoort af en toe te galopperen Wink

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 16 december 2004 09:33 PM
  [ # 5 ]
WYD schreef:

Er rijden al genoeg ouwe lullen citroëns rond!
De mijne is een progressieve zoals de typeaanduiding al aangeeft Smile
Ik ga em niet behandelen als een oud wijf.
Ook een sierpaard hoort af en toe te galopperen Wink

Laughing  Laughing  Laughing  LOL Laughing  Laughing  Laughing
Nou die progressieve zijn vaak het ergste !!

Maar huh; effe serieus nu (niet dus Wink )
Range Rovers hebben een helling meter, Jumbojets een hoogtemeter en jij hebt dus snelle bochten lampjes….. Rolling Eyes

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 16 december 2004 09:45 PM
  [ # 6 ]
JustShootMe schreef:

Laughing  Laughing  Laughing  LOL Laughing  Laughing  Laughing
Nou die progressieve zijn vaak het ergste !!

Maar huh; effe serieus nu (niet dus Wink )
Range Rovers hebben een helling meter, Jumbojets een hoogtemeter en jij hebt dus snelle bochten lampjes….. Rolling Eyes

Zoiets heet een adrenaline-meter!  Laughing

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 december 2004 09:58 PM
  [ # 7 ]

“De BX is een auto met karakter; als je hem verkeerd behandeld (te hard door de bocht of te hard remmen) protesteert ie door effe alle lampjes aan te doen…....communicatie noemt men dat
Ergens best wel handig, zo weet je of je te ruw een bocht neemt of te hard remt”


Wel apart dat ie dan niet de hele kerstboomverlichting aandoet en maar een kleine selectie laat zien Rolling Eyes  Dat de lampjes gaan branden omdat de schijven aan vervanging toe zijn, zou goed mogelijk zijn (nog niet gecheckt), maar dat verklaard niet waarom ze ook branden in een bocht. Ik heb toch het idee dat het iets met vloeistoffen moet zijn. Misschien idd de LHM. Maar wat ik me afvraag; het hydraulisch systeem is toch een afgesloten circuit!? Als er geen lekkage is, dan kan er toch geen LHM verdwijnen en kan het pijl dus ook niet te laag worden, of zie ik dat verkeerd?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 december 2004 10:01 PM
  [ # 8 ]

Daarbij komt dat ik op een citrofiele BX site heb gelezen dat de stuurbekrachtiging nogal veel vergt van het hydraulische systeem; als er iets mee mis is, dan zul je dat meteen aan het sturen merken.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 december 2004 10:02 PM
  [ # 9 ]

Er hoeft geen grote (lees: onrustwekkende) lekkage te zijn om LHM te verliezen…

wanneer heb je voor het laatst het peil bekeken?
elke week een drupje is na een tijd ook een liter.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 december 2004 10:05 PM
  [ # 10 ]

FF off topic; ik las net in de kampioen van de ANWB dat in een test naar de kwaliteit van ‘grote beurten’ die garages uitvoeren, 2 Citroën dealers in de top 3 zitten. 1 op de 1ste plaats en 1 op de 3de! Daartussen zit een skoda garage. Misschien niet veel waard maar wel leuk Very Happy

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 december 2004 10:12 PM
  [ # 11 ]

“Er hoeft geen grote (lees: onrustwekkende) lekkage te zijn om LHM te verliezen…

wanneer heb je voor het laatst het peil bekeken?
elke week een drupje is na een tijd ook een liter.”

Ik heb de BX net iets meer dan een maand en heb het peil nog nooit bekeken. Ik moet zelfs nog even opzoeken hoe je het peil moet controleren. Omdat alles wat met LHM werkt goed aanvoelt en functioneerd, ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat die controle ook niet nodig is.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 16 december 2004 10:28 PM
  [ # 12 ]
Serge schreef:

“Er hoeft geen grote (lees: onrustwekkende) lekkage te zijn om LHM te verliezen…

wanneer heb je voor het laatst het peil bekeken?
elke week een drupje is na een tijd ook een liter.”

Ik heb de BX net iets meer dan een maand en heb het peil nog nooit bekeken. Ik moet zelfs nog even opzoeken hoe je het peil moet controleren. Omdat alles wat met LHM werkt goed aanvoelt en functioneerd, ben ik er eigenlijk vanuit gegaan dat die controle ook niet nodig is.

Als je voor de auto gaat staan en de motorkap omhoog doet, zie je links in het hoekje (aan de voorzijde van de auto) een ronde groene tank. Dit is je LHM reservoir. Zet je auto in de hoogste stand en kijk wat het streepje bovenop het LHM-reservoir aangeeft. Spreekt allemaal voor zich, maar vergeet niet de auto in de hoogste stand te zetten (dmv de handle naast je handrem Razz)

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 16 december 2004 10:45 PM
  [ # 13 ]
WYD schreef:


Als je voor de auto gaat staan en de motorkap omhoog doet, zie je links in het hoekje (aan de voorzijde van de auto) een ronde groene tank. Dit is je LHM reservoir. Zet je auto in de hoogste stand en kijk wat het streepje bovenop het LHM-reservoir aangeeft. Spreekt allemaal voor zich, maar vergeet niet de auto in de hoogste stand te zetten (dmv de handle naast je handrem Razz)

Kleine toevoeging: laat de motor draaien (zorg overigens dat de auto redelijk vlak staat, niet op een talud testen Wink ) en het parapluutje op het LHM-reservoir moet dan tussen de beide streepjes in staan. In dat geval is je niveau OK. Te laag? Kleine beetjes LHM bijvullen en tussendoor checken totdat het peil in orde is.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 16 december 2004 11:36 PM
  [ # 14 ]

het kan ook een G-kracht meter zijn Wink

ik was trouwens ook blij verrast toen ik zag dat er een Citroen-garagist op de 1e plek beland was.

(helemaal niet verwonderlijk trouwens dat er een VW-dealer een NUL als rapportcijfer heeft gekregen)

De uitkomsten zijn trouwens in het geheel niet merk-afhankelijk

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
mcvdberg
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 16-09-2004

- BX GTI automaat
Gepost: 16 december 2004 11:59 PM
  [ # 15 ]

bocht en roodlicht = te weinig lhm

Als je met 120km/u door een bocht gaat, bijv bij Arnhem rechts, richting Venlo oid, dan wordt er zwaar op de veerbollen gedrukt en wordt er extra lhm gepompt naar de linker bollen. Dus als het niveau net aan te laag is gaan de indicatoren hun werk doen (goed nieuws: je indicator voor lhm niveau werkt goed).
Je kan ook kijken of je lhm voldoende is door de auto even op de hoogste stand te zetten; handboek BX leert ons de lhm bij te vullen in die stand (het parapluutje yussen de lijntjes).

En kijk ook of je geen lhm lekt (waar je geparkeert hebt).

HEt is even wennen, maar het hoort bij het type auto.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook